خودروسازان، چینیها را تهدید بدانند، چراکه 3 سال قبل، حضور آنها در بازار ایران صفر بود. محسن صالحینیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب اظهار داشت: اگر خودروسازان نتوانند برنامههای توسعهای خود و تنوع محصول، کیفیت و قیمت را متعادل نگه دارند، در مقابل چینیها با مشکل روبهرو میشوند. صالحینیا درباره موضع وزارت صنعت با توجه به جدیشدن حضور خودروسازان اروپایی و غیرآسیاییها در صنعت خودروی ایران، در قبال خودروسازان چینی به مهر گفت: هماکنون تیراژ تولید خودروهای پرطرفدار داخلی افزایش یافته و این تیراژ تولید قابل مقایسه با تیراژ تولید خودروهای چینی نیست. وی افزود: استراتژی دیگر خودروسازان در سال جاری، امضای قراردادهای جوینتونچر و استفاده از توان تولید خودروسازان با برند معتبر در دنیا است که بر این اساس، هماکنون بیش از ۸۵ درصد بازار در اختیار تولید همین محصولات داخلی است. وی تصریح کرد: خودروسازان چینی باید استانداردهایی را رعایت کنند و در کنار تنوع محصول، کیفیت خود را نیز افزایش دهند. به گفته صالحینیا، وزارت صنعت قصد ندارد فعالیت خودروسازان چینی را با محدودیت و مشکل روبهرو کرده یا متوقف کند؛ بلکه تصور ما این است که با مجموعه سیاستهای وزارت صنعت، اگر خودروسازان چینی بخواهند فعالیت خود در بازار را توسعه دهند، باید با مکانیزمهای تعرفه و افزایش کیفیت وزارت صنعت، خودروهای خود را طراحی کرده و به سمت عمقبخشی به ساخت داخل و تامین قطعات حرکت کنند. وی اظهار داشت: خودروهای چینی باید استانداردهای مربوط را داشته باشند و فاکتورهای قیمت و کیفیت را رعایت کنند، در این صورت منعی برای فعالیت ندارند. وی خاطرنشان کرد: هم اکنون خودروسازان چین و کره در حال صادرات خودرو به بازار ایران هستند و بنابراین باید واردات ساماندهی شده تا مردم ضرر نکنند.