printlogo


کد خبر: 136573تاریخ: 1394/1/27 00:00
قول‌ها و وعده‌هایی که عملی نشد
تبریزی‌ها همچنان منتظر مترو

پروژه احداث مترو در کلانشهر تبریز از سال ۸۱ آغاز شده و طی سال‌ها با وجود قول‌های متعدد برای بهره‌برداری، هنوز خبری از راه‌اندازی متروی تبریز نیست و مردم شهر اولین‌ها همچنان منتظر تحقق وعده‌ها هستند. به گزارش مهر، افزایش ترافیک شهری و مشکلات حمل‌ونقل عمومی از یک سو و حجم وسیع مسافرت‌های درون‌شهری و مهم‌تر از آن آلودگی هوای تبریز از سوی دیگر لزوم احداث خطوط مترو را در این کلانشهر بیش از پیش نمایان می‌کند، پروژه‌ای که چندین سال است در دست احداث بوده و با تاخیرها و قول‌های مکرر روبه‌رو می‌شود. برای اولین بار در دی‌ماه سال ۱۳۶۹ موضوع قطارشهری تبریز در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و با بررسی‌های انجام شده، احداث 4 خط ریلی درون‌شهری و یک خط حومه‌ای به تصویب رسید، بالاخره با تصویب شورایعالی ترافیک شهرهای کشور، احداث خط نخست قطار شهری تبریز در سال ۱۳۸۱ آغاز شد. متروی تبریز طبق تصویب شورایعالی ترافیک در آن سال‌ها به طول ۱۰۰ کیلومتر محدود شد که بعد از تهران و کرج دارای بیشترین خطوط بین کلانشهرهای کشور است. خط یک قطار شهری تبریز که مدت‌هاست تبریزی‌ها منتظر شنیدن سوت قطار آن هستند به طول ۱۷ کیلومتر دارای دو پایانه «ائل گلی» در ابتدای مسیر و «لاله» در انتهای مسیر است که این خط در سه فاز طراحی شده و شامل ۱۸ ایستگاه و دو پایانه ابتدایی و انتهایی است. هر یک از فازهای سه‌گانه خط اول قطار شهری تبریز، در قالب 6 ایستگاه مطالعه و اجرا شده و فاصله ایستگاه‌ها از یکدیگر طبق استاندارهای جهانی، ۹۰۰ متر است.
 قول‌ها و وعده‌هایی که هیچ یک عملی نشد
طبق زمانبندی‌ها و قول‌هایی که از طرف مسؤولان دولت دهم و شهردار وقت تبریز داده شده بود، سال ۹۱ سالی بود که تبریزی‌ها با پایان یافتن این سال منتظر بهره‌برداری از خط نخست مترو بودند ولی این سال به نیمه نرسیده بود که تاریخ‌ها تمدید شد و این زمان به 3 ماه دیرتر یعنی خردادماه سال۹۲ موکول شد. مردم منتظر رسیدن واگن‌ها و اتمام عملیات اجرایی احداث ایستگاه‌ها بودند ولی به یکباره شهردار وقت تبریز در یک مصاحبه خبری از عملی نبودن افتتاح خط یک در 6 ماه نخست سال ۹۲ خبر داد و علت آن را حرکت نکردن واگن‌ها از چین دانست تا مردم همچنان در انتظار بمانند. در این روزها دلایل عدم شروع به کار قطار شهری تبریز کمبود بودجه، توقیف واگن‌ها در گمرک، همکاری نکردن بانک مرکزی و بدقولی شرکت چینی سازنده واگن‌ها اعلام می‌شد و زمان به سرعت می‌گذشت و مردم نیز همچنان منتظر بودند. انتخابات شورای شهر در خردادماه سال ۹۲ همزمان با سراسر کشور در تبریز برگزار شد و با روی کار آمدن اعضای جدید شورا تصمیم بر این شد تا صادق نجفی به‌عنوان شهردار این شهر انتخاب شود، شهردار جدید در آن روزها از عزم جدی خود برای افتتاح مترو تا پایان سال خبر داد ولی توپ تحویل سال ۹۳ شلیک شد و خبری از متروی تبریز نشد. زمان به سرعت گذشت ولی باز خبری از قطار شهری تبریز نشد تا اینکه در اواخر فروردین‌ماه سال ۹۳ پس از وعده‌های فراوان مسؤولان و گذشت ۱۲ سال از خبر احداث مترو در تبریز سرانجام با ورود اولین سری واگن‌های مترو به این شهر، ثانیه شماری برای به راه افتادن قطار شهری پس از سال‌ها انتظار مردم تبریز آغاز شود ولی اکنون بعد از گذشت یک سال از ورود 5 واگن شامل 3 واگن موتوردار و 2 واگن تریل با طول کلی حدود ۱۰۰ متر هنوز خبری از ورود واگن‌های دیگر به تبریز و افتتاح خط یک مترو در این کلانشهر نیست البته با اینکه سال گذشته اعتبارات محدودی از طرف استانداری آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز به این پروژه اختصاص یافت ولی متروی تبریز پیشرفت خاصی نداشت و همچون بچه طلاق بر سر راه مانده، منتظر روزهای آینده است تا بالاخره شاهد بهره‌برداری از این پروژه با قدمت ۱۳ سال باشیم. شهردار تبریز در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه منتظر رام‌های دیگر متروی تبریز هستیم، گفت: به محض ورود رام‌های دیگر به تبریز سوت قطار شنیده می‌شود. صادق نجفی با اشاره به اینکه باید از همه امکانات و ظرفیت‌های استانی و ملی برای تکمیل متروی تبریز استفاده ‌کنیم، افزود: با توجه به افزایش ترافیک و آلودگی هوا نیاز است تا هرچه سریع‌تر متروی تبریز به بهره‌برداری برسد. وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر قطار شهری تبریز در مرحله بهره‌برداری است، ابراز داشت: بهره‌برداری از مترو تبریز نیازمند واگن است و هر زمان که واگن‌های مورد نیاز تامین شود، شاهد افتتاح قطار شهری خواهیم بود. نجفی اظهار داشت: خط یک متروی تبریز تا ایستگاه دانشگاه تبریز هم‌‌اکنون آماده است و حتی به‌صورت آزمایشی هم راه‌‌اندازی شده اما به دلیل کمبود واگن، امکان بهره‌‌برداری عمومی از آن تاکنون میسر نشده است. شهردار تبریز گفت: پیش‌بینی می‌‌شود با ورود واگن‌‌های جدید بتوان این خط را به‌طور کامل و تا سه‌راه امین برای سفرهای درون‌شهری مردم راه‌اندازی کرد.
بودجه ۴۴۰۰ میلیارد ریالی برای متروی تبریز
سخنگوی شورای شهر تبریز نیز در گفت‌وگو با مهر با انتقاد از طولانی شدن افتتاح خط یک مترو در تبریز گفت: مشکل اصلی نبود واگن‌های مورد نیاز است، در سال گذشته فقط 3 واگن وارد تبریز شد که این واگن‌ها برای آزمایش بود و برای استفاده عمومی باید منتظر واگن‌های بیشتری باشیم. سعید حاجی‌زاده از اختصاص بودجه ۴۴۰۰ میلیارد ریالی برای متروی تبریز از طرف شهرداری این شهر خبر داد و اظهار داشت: باید دولت و استانداری با تمام توان و جذب اعتبارات لازم تلاش کنند تا مردم دیگر بیش از این انتظار مترو را نکشند و مترو هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد. وی با اشاره به اینکه تاکنون یک رام از واگن‌های مترو وارد تبریز شده که دارای 3 واگن است، افزود: برای افتتاح فاز نخست مترو 3 رام دیگر نیاز داریم. حاجی‌زاده همچنین ادامه داد: ورود واگن‌ها در دست دولت است و اگر دولت بتواند 3 رام باقیمانده را تامین کند، شاهد افتتاح و راه‌اندازی مترو در تبریز خواهیم بود.  رئیس شورای اسلامی آذربایجان شرقی و عضو شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه در طول ۱۰ سال گذشته شهرداری تبریز برای مترو کوتاهی کرده است به مهر گفت: عزم جدی داریم تا 2 رام مترو را وارد تبریز کنیم که در این صورت طولی نخواهد کشید که متروی تبریز به بهره‌برداری برسد. احتشام حاجی‌پور با انتقاد از سرعت نامناسب ریل‌گذاری در فازهای مختلف متروی تبریز اظهار داشت: به مردم قول می‌دهم خط یک متروی تبریز از ایستگاه ائل گلی تا ایستگاه بازار تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد. با همه این اوصاف و حرف و حدیث‌های زیادی که درباره متروی تبریز وجود دارد امیدواریم هرچه زودتر شاهد حرکت واگن‌های قطار شهری تبریز باشیم، چراکه اکنون آلودگی و ترافیک تبریز به حالت هشدار رسیده است.


Page Generated in 0/0089 sec