printlogo


کد خبر: 136611تاریخ: 1394/1/29 00:00
خودروسازان کدام ضابطه و قانون را اجرا می‌کنند؟
افزایش غیرقانونی قیمت کارخانه‌ای خودروها

گروه اقتصادی: جای تعجب دارد بازاری که خریدار ندارد، محصولاتش با افزایش قیمت همراه است. در 10 روز گذشته که شرکت‌های خودروسازی به طور رسمی قیمت خودروهای خود را به بهانه یک‌درصد مالیات بر ارزش افزوده تا بیش از 20درصد گران کردند حتی با تهدیدهای شورای رقابت و مجلسیان نیز حاضر به بازگشت قیمت‌‌‌ها نشدند. در این میان اکنون بازار با شوک خریداران روبه‌رو شده است. مشتریان بازار خودرو هفته گذشته را با گرانی رسمی انواع خودروها از سوی خودروسازان سپری کردند، اگرچه انتظار نداشتند قیمت خودروها گران شود اما به هرحال این اتفاق رخ داد. دلیل این گرانی از سوی خودروسازان، بالا رفتن نرخ شماره‌گذاری خودروها و مالیات بر ارزش افزوده عنوان شده بود در حالی که برخی از انواع خودروها، بیش از میزان تعیین شده اقدام به افزایش قیمت کرده بودند. این در شرایطی است که قیمت برخی از خودروها نیز تا 5/5 میلیون تومان افزایش رسمی داشته است درحالی‌که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت می‌گوید:«گرانی خودروها بیش از ۸۰۰ هزار تومان، مجاز نیست». شیوا با بیان اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مسؤول نظارت بر بازار خرید و فروش خودرو است، گفته با اعمال قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده حداکثر افزایش قیمت خودرو حدود ۸۰۰ هزار تومان است؛ به عنوان نمونه یک خودروی ۴۰ میلیون تومانی با ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد. وی با اشاره به اینکه سازمان حمایت، مسؤول نظارت بر بازار خرید و فروش خودرو است، افزود: اگر خودروسازی مغایر با دستورالعمل شورای رقابت اقدام به افزایش قیمت پایه محصولات خود کند شورا موظف به رسیدگی این موضوع است. این گفته رئیس شورای رقابت در حالی مطرح می‌شود که بازار چیز دیگری می‌گوید؛ بررسی‌های میدانی مهر نشانگر این است که قیمت‌های جدید شرکت‌های خودروساز، بین ۵۰۰ تا ۵ میلیون تومان افزایش داشته است.
قیمت خودرو نباید افزایش یابد
در همین حال رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از شرکت‌های خودروساز  خواست از افزایش قیمت خودرو در سال جاری خودداری کنند. محمد جعفری، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: خوشبختانه نرخ تورم در کشور در یک سال اخیر کاهش یافته است. جعفری با بیان اینکه کاهش نرخ تورم باعث کمتر شدن رشد هزینه‌های تولید در کشور شده است، خاطرنشان کرد: در این شرایط خودروسازان باید رشد هزینه‌های خود را از راه‌های دیگری مانند افزایش تولید و بهره‌وری جبران کنند. وی ادامه داد: طبق آنچه اعلام شده، تولید خودروسازان در سال جاری حدود 200 هزار دستگاه افزایش می‌یابد که این میزان رشد تولید مطمئنا کاهش قیمت تمام‌شده را به دنبال خواهد داشت. وی افزود: تثبیت قیمت خودرو به نفع خودروسازان است زیرا این شرکت‌ها در سال گذشته با مشکل فروش روبه‌‌‌‌‌‌رو بودند و با تثبیت قیمت در سال جاری می‌توانند محصولات بیشتری را به فروش برسانند. جعفری با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در سال جاری تاثیری منفی بر فروش شرکت‌های خودروساز خواهد داشت، تصریح کرد: امیدواریم شرکت‌های خودروساز با مبنا قرار دادن منافع دوجانبه از افزایش قیمت‌ها خودداری کنند. همچنین عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه اگر خودروسازان خواستار افزایش قیمت محصولات خود هستند باید مستندات خود را به بخش‌های متولی ارائه و مجوز تغییرات قیمت را دریافت کنند، گفت: افزایش یک درصدی قیمت خودرو قانونی است. علی علیلو با اشاره به اینکه افزایش یک درصدی قیمت خودرو به  واسطه افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده قانونی است، اظهار داشت: اگر خودروسازان بیش از یک درصد، قیمت محصولات خود را افزایش داده باشند این موضوع جای اعتراض داشته و باید به بخش‌های نظارتی پاسخ دهند.
چرا خودرو را گران کردیم؟
اما دبیر انجمن خودروسازان افزایش ۱۰ درصدی قیمت ارز مبادله‌ای، افزایش ۱۷ درصدی حقوق کارکنان و افزایش ۶ درصدی تعرفه مواد اولیه وارداتی را در کنار رشد مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان دلایل گرانی خودرو بیان کرد و گفت: راهی جز افزایش قیمت نداریم. احمد نعمت‌بخش در این‌باره افزود: البته بخشی از افزایش قیمت مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است که به طور نمونه افزایش یک‌درصدی آن، قیمت خودروی 30 میلیون تومانی را 300 هزار تومان افزایش می‌دهد از این رو برآورد ما این است که امسال 5 تا 10 درصد افزایش قیمت خودرو داشته باشیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا با افزایش تولید نمی‌توان هزینه‌های افزایش قیمت تمام‌شده را جبران کرد؟ گفت: کدام صنعت این کار را می‌کند که ما انجام دهیم؟ نعمت‌بخش در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت‌ها و احتمال حضور رقبای خارجی در شرایط جدید در بازار ایران، بازار داخلی را از دست خودروسازان خارج نمی‌کند، افزود: فکر نمی‌کنم این بازار را از دست بدهیم زیرا بسیاری از مردم خودرو ندارند و خودروهای وارداتی هم بسیار گران درمی‌آید. سال گذشته 2 و 3 دهم میلیارد دلار خودرو وارد کشور شد در حالی که ما سال گذشته با حدود 2 میلیارد دلار بیش از یک‌میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو تولید و بقیه نیازها را از توان داخلی استفاده کردیم.


Page Generated in 0/0064 sec