printlogo


کد خبر: 136780تاریخ: 1394/1/31 00:00
عربستان در جنگ با یمن تنها مانده است

مخالفت پارلمان پاکستان با شرکت ارتش این کشور در حمله نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان به یمن، ریاض را در تنگنا و انزوای بیشتری قرار داده است.
شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل‌الشیخ، مفتی کل عربستان که رئیس شورای علمای برجسته این کشور نیز هست، از بیم طولانی شدن زمان جنگ با یمن طرح «خدمت اجباری جوانان» را مطرح کرد.
8 کشور عربی شامل امارات، قطر، بحرین، کویت، مصر، اردن، سودان و مغرب، عربستان را در جنگ هوایی با یمن همراهی می‌کنند. به نظر می‌رسد این کشورها برای قربانی کردن نظامیان خود در دفاع از خاندان سعودی آمادگی ندارند.
پارلمان پاکستان روز دهم آوریل، مخالفت شدید خود را با شرکت ارتش این کشور در عملیات «توفان قاطعیت» اعلام کرد. این تصمیم پارلمان پاکستان در واکنش به درخواست ریاض از اسلام‌آباد برای الحاق به ائتلاف عربی مذکور صورت گرفت.
در پیش‌نویس قانونی که پارلمان پاکستان آن را تصویب کرد، اعضای پارلمان نگرانی شدید خود را از وخامت اوضاع امنیتی و انسانی در یمن و پیامدهای آن بر صلح و ثبات منطقه اعلام کردند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز هشتم آوریل به پاکستان سفر و در نشست خبری مشترک با همتای پاکستانی خود اوضاع در یمن را بسیار بحرانی توصیف کرد.
ظریف درباره مخاطرات و پیامدهای بحران یمن بر همه منطقه هشدار داد.
وی پرهیز از هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی یمن را خواستار شد و گفت: «جنگنده‌های سعودی بیمارستان‌ها، پل‌ها، مراکز صنعتی و دیگر مراکز غیرنظامی را در یمن هدف قرار می‌دهند بنابراین توقف فوری جنگ علیه یمن ضروری است».
پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی آرتی روسیه (راشاتودی) اعلام کرد برخی طرف‌های منطقه‌ای نیز از حمله هوایی عربستان و شرکای آن به یمن بشدت انتقاد و اعلام کردند این حمله جنگ «طایفه‌ای» را در منطقه شعله‌ور خواهد کرد، زیرا قوی‌ترین کشور سنی (اشاره به عربستان) رهبری حمله به جنبش انصارالله وابسته به شیعیان زیدی در یمن را بر عهده دارد.
از سوی دیگر پاکستان پس از اندونزی بیشترین جمعیت مسلمان را در جهان در خود جا داده است. براساس آماری که سال 2014 منتشر شد پاکستان 180 میلیون نفر جمعیت دارد و 10 درصد از آن را شیعیان تشکیل می‌دهند. این نخستین علت مخالفت پارلمان پاکستان با شرکت ارتش این کشور در ائتلاف عربی ضد یمن است.  «حاجی غلام احمد بلور» که یک نماینده مخالف دولت در پاکستان است، گفت: «اگر در امور داخلی یمن دخالت کنیم آتش تنش و تفرقه بار دیگر در پاکستان شعله‌ور می‌شود و ارتش ما ارتش اجاره‌ای نیست».  طبعا نمی‌توان ارتباط قوی و تاریخی پاکستان با ایران را نادیده گرفت. ایران یک کشور قدرتمند شیعی در منطقه است و 2 کشور صدها کیلومتر مرز مشترک دارند. 2 کشور می‌دانند به تنهایی و به طور یکجانبه نمی‌توانند به مبارزه با گروه‌های افراطی که از خاک پاکستان حملاتی را علیه ایران انجام می‌دهند ادامه دهند.
در مصر نیز بیم تکرار تجربه دهه 60 قرن گذشته وجود دارد. در آن زمان ارتش مصر وارد خاک یمن شده و شکست مفتضحانه‌ای متحمل شد. براساس آماری که طرف مصری منتشر کرده است حدود 15 هزار نیروی مصری در جریان تجاوز نظامی به یمن در سال 1960 کشته شدند. کارشناسان بر این باورند دخالت نظامی زمینی ارتش مصر در یمن در دهه 60 قرن گذشته باعث شد یوم النکسه (شکست اعراب مقابل رژیم صهیونیستی در سال 1967) رخ دهد.
کارشناسان معتقدند تمرکز نیروهای ارتش مصر بر یمن در آن زمان باعث شد ارتش عربی در مقابل اسرائیل شکست بخورد. شمار نیروهای مصری که در آن زمان در جنگ یمن شرکت کرده بودند بین 55 تا 70 هزار نفر برآورد شده است.
در ایران مخالفت با عملیات «توفان قاطعیت» روز به روز در حال افزایش است و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران با شدیدترین لحن از حمله هوایی عربستان به یمن انتقاد کرد و گفت: «نتیجه جنگ چیزی جز شکست طرف متجاوزگر نیست».
پایگاه اینترنتی‌المسله
 


Page Generated in 0/0072 sec