printlogo


کد خبر: 136782تاریخ: 1394/1/31 00:00
استقبال محتاطانه ایران از چارچوب توافق هسته‌ای

 پیتر سیموندز: آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران درباره چارچوب توافق هسته‌ای- که بین گروه 1+5 و ایران در لوزان سوییس حاصل شد- با احتیاط سخن گفت. او در حالی که اعلام کرد از توافق هسته‌ای «صددرصد» حمایت می‌کند، افزود: «همچنان هیچ تضمینی برای دستیابی به توافقنامه نهایی وجود ندارد».
مذاکره‌کنندگان ایرانی با هدایت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور طی برگزاری مذاکرات با اعمال محدودیت‌های سختگیرانه بر غنی‌سازی اورانیوم، بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک و اعمال رژیم بازرسی‌های سختگیرانه و سرزده در ازای برداشته شدن بخش‌هایی از تحریم‌ها موافقت کردند. توافقنامه نهایی هسته‌ای قرار است تا روز 30 ژوئن/ 9 تیر حاصل شود.
طی 2 هفته گذشته، شمار زیادی از مقامات بلندپایه ایرانی از ظریف تمجید و این توافق را گشایشی مهم توصیف کردند که می‌تواند به تحریم‌های فلج‌کننده به رهبری آمریکا پایان دهد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در نطقی تلویزیونی اعلام کرد این توافق «‌به نفع همگان» است و سبب ایجاد «فصلی جدید» در روابط بین‌المللی ایران خواهد شد.
حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در نامه‌ای به رهبر عالی ایران از روحانی به سبب اقداماتش در این برهه «زمانی حساس» و همچنین از آیت‌الله خامنه‌ای به سبب «رهنمودهایش» در مذاکرات هسته‌ای قدردانی کرد. علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز اعلام کرد این توافق «نشانه خوبی» است. او همچنین ابراز امیدواری کرد مذاکرات هسته‌ای «زمینه را برای شکوفایی اقتصادی فراهم کند».
ژنرال محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از «مذاکره‌کنندگان عزیز» به سبب «تلاش‌های صادقانه‌شان» و مقاومت در مقابل «خط قرمز» تشکر کرد. اظهارات ژنرال جعفری از اهمیت بسیاری برخوردار بود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره با دادن هرگونه امتیاز به آمریکا و همپیمانانش مخالف بوده است و به رهبر عالی ایران بسیار نزدیک است. اظهارات همراه با احتیاط رهبر عالی ایران پس از یک هفته سکوت بیان شد. آیت‌الله خامنه‌ای که برای برگزاری مذاکرات هسته‌ای چراغ سبز نشان داده است، دادن امتیاز از سوی مذاکره‌کنندگان ایرانی را محکوم نکرد. او تأکید کرد توافقنامه نهایی هسته‌ای سبب پایان دادن فوری به همه تحریم‌ها خواهد شد و تأسیسات نظامی ایران در معرض بازرسی‌های بین‌المللی قرار نخواهد گرفت.  این در حالی است که هیچ برنامه زمانی خاصی برای پایان دادن به تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران تعیین نشده است.
آمریکا تأکید می‌کند هرگونه کاهش تحریم‌ها تنها پس از اجرای درخواست‌های واشنگتن در محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران رخ خواهد داد. علاوه بر این، دولت اوباما اعلام کرده است تحریم‌ها لغو نخواهد شد بلکه تنها به حالت تعلیق درخواهد آمد و این اقدام به آنها اجازه می‌دهد به هر بهانه‌ای بار دیگر این تحریم‌ها را اعمال کنند.
از نظر ایران، ‌لغو تحریم‌هایی که سبب آسیب دیدن اقتصاد این کشور شده است در اولویت قرار دارد. آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرد: «تحریم‌ها باید در روز نخست اجرای توافقنامه به طور کامل برداشته شود در غیر این صورت، چرا ما در حال مذاکره هستیم؟» او با هشدار درباره دورویی آمریکا همچنین گفت: «در حال حاضر مشکل اصلی به جزئیاتی بازمی‌گردد که باید بر سر آنها بحث‌هایی صورت گیرد، زیرا طرف مقابل بر سر وعده‌های خود باقی نمی‌ماند».  بی‌شک اظهارات رهبر عالی ایران با هدف کاهش نگرانی‌های تندروهایی بیان شد که از مفاد توافق با قدرت‌های جهان انتقاد می‌کنند و همچنین می‌گویند کاهش قابل توجه تحریم‌ها برای پذیرش هرگونه توافقنامه نهایی امری ضروری است.
پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست


Page Generated in 0/0067 sec