printlogo


کد خبر: 136796تاریخ: 1394/1/31 00:00
چهارگوشه

اولاند، منفورترین رئیس‌جمهور فرانسه
فرانسوا اولاند در حالی به روزهای پایانی سومین سال ریاست‌جمهوری خود در فرانسه نزدیک می‌شود که لقب منفورترین رئیس‌جمهوری پنجم فرانسه را به خود اختصاص داده است. به نوشته فیگارو، اولاند در 3 سال گذشته جز ماه‌های ژانویه و فوریه گذشته و پس از وقایع تروریستی پاریس، نتوانست محبوبیت چندانی در میان مردم فرانسه به دست آورد. بحران‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فرانسه در 3 سال ریاست‌جمهوری اولاند و نیز مسائل مربوط به زندگی شخصی، وی را به منفورترین رئیس‌جمهوری در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه تبدیل کرده است.

استعفای سخنگوی العبادی
رافد الجبوری، سخنگوی حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به دلیل انتشار ویدئویی مربوط به 15 سال قبل که در آن وی در حال خواندن سرودی در مدح صدام، دیکتاتور سابق عراق نشان داده می‌شود، استعفا کرده است. وی در صفحه فیس‌بوک خود ضمن تایید خبر استعفایش افزود: نمی‌خواستم بیش از این باعث شرمندگی نخست‌وزیر شوم. الجبوری روزنامه‌نگار پیشین شبکه خبری بی‌بی‌سی  است و کمتر از 6 ماه قبل در سمت سخنگوی نخست‌وزیر عراق منصوب شد.

از سرگیری خط هوایی منامه - دمشق
نماینده هواپیمایی سوریه در منامه اعلام کرد پروازهای این هواپیمایی از منامه به دمشق در ماه مه آینده از سر گرفته می‌شود. به نوشته روزنامه الوسط بحرین، وی موعد آغاز رسمی پروازهای منامه – دمشق را دوم ماه «مه» 2015 اعلام و تاکید کرد هر هفته در روز شنبه یک پرواز انجام خواهد شد. پروازها به دمشق تقریبا از 3 سال گذشته به علت تحولات سیاسی سوریه متوقف شده و این شرکت هواپیمایی زیانی نزدیک به 200 هزار دینار متحمل شد.

حبس خانگی شماری از شاهزادگان سعودی
محمد بن‌نایف بن‌عبدالعزیز آل‌سعود، جانشین ولیعهد عربستان دستور حبس خانگی 7 نفر از شاهزادگان سعودی را که به صورت علنی از سیاست خارجی این کشور انتقاد می‌کردند، صادر کرده است. به نوشته هفته‌نامه فلسطینی المنار، سران جدید آل‌سعود همچنین بازداشت‌های گسترده‌ای علیه پزشکان، مهندسان و اساتید خارجی در این کشور در شهرهای ریاض و طایف آغاز کردند و تاکنون ده‌ها نفر از اتباع خارجی که در عربستان کار می‌کردند، بازداشت شده‌اند.

۷۰۰ پناهجو لیبیایی غرق شدند
مقامات ایتالیایی از واژگونی یک فروند قایق حامل مهاجران غیرقانونی در سواحل لیبی و احتمال کشته شدن حدود 700 تن از مسافران در این سانحه خبر داده‌اند.این شناور شامگاه شنبه همراه با
۷۰۰ پناهجو که از لیبی عازم ایتالیا بود در آب‌های لیبی و در ۱۲۰ مایلی جزیره «لامپدوسا»ی ایتالیا واژگون شد.گارد ساحلی ایتالیا با اشاره به آغاز عملیات نجات، از امکان مرگ حدود 700 تن از سرنشینان این قایق خبر داده و گفته تاکنون 28 نفر نجات یافته‌اند. احتمالا این فاجعه، ناگوارترین سانحه مرگبار در بحران ده‌ها ساله مهاجرت در جنوب مدیترانه است، موج مهاجرتی که شمار آمار تلفات آن از آغاز امسال تاکنون به بیش از 1500 کشته افزایش یافته است.

نامزد انگلیسی: اسرائیل رژیمی نژادپرست است
تانیا ویلیامز، نامزد انتخابات پارلمانی و عضو حزب سبز انگلیس در کنفرانسی به میزبانی عفو بین‌الملل تاکید کرد اسرائیل رژیمی نژادپرست و آپارتاید است. به گزارش پرس‌تی‌وی،  او گفت باید این باور غلط را کنار گذاشت که اسرائیل و فلسطین طرف‌های برابری در مناقشه هستند. او همچنین از دولت انگلیس خواست به روابط سیاسی و اقتصادی و تجاری خود با اسرائیل پایان دهد. انجمن یهودیان انگلیس از حزب سبز خواسته است اظهارات تانیا ویلیامز را محکوم کند. روابط انگلیس با اسرائیل و مواضع این کشور درباره فلسطین به یکی از موضوعات کلیدی سیاست خارجی در مبارزات انتخاباتی انگلیس تبدیل شده است. اد میلیبند، رهبر حزب کارگر انگلیس قول داده است در زمان مناسب فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.
 


Page Generated in 0/0061 sec