printlogo


کد خبر: 137250تاریخ: 1394/2/7 00:00
مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما مطرح کرد
ممانعت از پرواز شیعیان عربستانی به ایران

گروه اقتصادی: مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما) از مذاکرات این شرکت با سازمان هواپیمایی عربستان خبر داد. به گزارش ایسنا، فرهاد پرورش تصریح کرد: سامانه خرید اینترنتی بلیت برای ایرانیان خارج از کشور در حال راه‌اندازی است، البته در برخی کشورها برای ایرانیان مشکل نقل و انتقال پول وجود دارد که در حال رفع این مشکلات هستیم و در نظر داریم تا حدود 2 ماه آینده این سامانه را نصب و راه‌اندازی کنیم. وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره آخرین وضعیت مذاکرات شرکت هما با سازمان هواپیمایی عربستان به دلیل عدم پذیرش بوئینگ ۷۴۷ هما در فرودگاه جده به بهانه سن بیش از ۲۵ سال این هواپیما، گفت: سازمان هواپیمایی عربستان در گذشته این موضوع را مطرح کرده بود که براساس مذاکرات انجام شده مبنی بر اینکه «هواپیماهای هما از نظر ایمنی مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری ایران است و سالیان سال پروازهای این شرکت به فرودگاه‌های عربستان با ایمنی کامل انجام شده است» به آنها اعلام کردیم این محدودیت از سوی کشور عربستان برداشته شود که درباره این موضوع توافق شد. پرورش ادامه داد: ضمن اینکه همین هواپیمایی که فرودگاه جده از ورود آن امتناع کرد در حج عمره امسال بدون هیچ مشکلی بیش از ۱۰۰ پرواز به عربستان انجام داده است. در حال حاضر تعداد زیادی هواپیمای ایرباس، بوئینگ و برخی دیگر از انواع هواپیماها با عمر بیش از ۲۵ سال در آمریکا، اروپا و سایر کشورها در حال پرواز هستند و این مساله به‌راحتی قابل بررسی است. مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما ادامه داد: به دلیل برخی تنش‌های سیاسی که طی چند هفته گذشته اتفاق افتاد یکسری بازرسی‌هایی از هواپیماهای شرکت‌های ایرانی انجام شد که خوشبختانه ایراد خاصی پیدا نکردند اما حدود 2 هفته گذشته از دو پرواز هما در مسیر دمام - مشهد که شیعیان عربستان را برای زیارت بارگاه امام رضا (ع) به مشهد منتقل می‌کرد همچنین پرواز اصفهان به جده که زائران ایرانی را به عربستان جابه‌جا می‌کرد جلوگیری کردند. وی با بیان اینکه از پذیرش هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ هما در مسیر اصفهان به جده در مرز هوایی ورود به عربستان جلوگیری شد، گفت: بهتر بود اجازه فرود هواپیما در فرودگاه جده داده می‌شد و بعد اعلام می‌کردند که این هواپیما پرواز نکند. البته ما مسافران آن پرواز را با هواپیمای دیگری منتقل کردیم اما همه می‌دانند که سن هواپیما ملاکی برای ایمنی نیست، اگرچه از نظر اقتصادی هزینه‌های شرکت دارنده هواپیما را افزایش می‌دهد اما ملاک ایمنی نیست، ضمن اینکه هواپیمای ایرباس ۳۲۰ شرکت هواپیمایی جرمن وینگز، از شرکت‌های تابع لوفت‌هانزای آلمان که ماه گذشته براساس گزارشات به دلیل مشکلاتی که خلبان برای هواپیما ایجاد کرد، دچار حادثه شد ۲۵ ساله بود و این هواپیما در یکی از بهترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا عملیاتی بود. پرورش افزود: شرکت هواپیمایی سعودی هم طبق سوابقی که ما داریم بسیاری از زائران ما را با هواپیماهای اجاره‌ای جابه‌جا می‌کند لذا امتناع از پذیرش هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ هما در فرودگاه جده بیشتر به تنش‌های سیاسی مربوط می‌شود که امیدواریم با مذاکراتی که در حال انجام است این مشکل برطرف شود.
پایان تأخیرات پروازی یا راهی برای دور زدن «دستورالعمل»
درحالی شرکت‌های هواپیمایی ۹ روز تا اجرای دستورالعمل رعایت حقوق مسافر در پروازهای داخلی فرصت دارند که برخی ایرلاین‌ها درصدد استفاده از خلأ موجود در این دستورالعمل برای شانه خالی کردن از تعهدات موجود هستند. سال‌های متمادی است که مدیران صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور کاستی‌های این بخش از جمله تاخیرات پروازی بعضا عجیب و غریب را متوجه تحریم‌ها می‌دانند. اصرار بر این استدلال غیرمنطقی چندی پیش صدای رحیم‌پورازغدی، یکی از اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی را درآورد. وی اوایل اسفندماه سال گذشته در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با انتقاد از مقصر نشان دادن تحریم‌ها برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی مسؤولان، گفته بود:‌ «چندی پیش مردم پس از تأخیر هواپیما در پرواز از آن پیاده نشدند، همه تقصیرها را گردن تحریم می‌اندازند. خودرویی در خیابان پنچر می‌شود می‌گویند مقصر تحریم است. از برخی مسؤولان پرسیدم تأخیر هواپیماها مربوط به تحریم است، گفتند: خیر! این تأخیرها به‌دلیل بی‌عرضگی ماست.» حال با گذشت حدود 2 ماه وزیر راه و شهرسازی در اقدامی قابل توجه آیین‌نامه رعایت حقوق مسافر را برای اجرا به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده، مساله‌ای که به مذاق برخی ایرلاین‌ها خوش نیامده است. مدیرعامل هواپیمایی تابان در روزی که خبر ابلاغ آیین‌نامه یاد شده رسانه‌ای شد، گفت: آیین‌نامه رعایت حقوق مسافران خیلی به نفع ایرلاین‌ها نیست و باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد. رضا عبدالله‌پور  با بیان اینکه آقای دکتر(رئیس سازمان هواپیمایی کشوری) تصمیم گرفته به ایرلاین‌ها در این رابطه کمک کند، بیان کرد: این آیین‌نامه هنوز نهایی نشده و به این زودی‌ها نیز نهایی نمی‌شود. اما عرب‌نژاد مدیرعامل هواپیمایی ماهان با بیان اینکه آیین‌نامه رعایت حقوق مسافران را حتماً اجرا می‌کنیم، گفته بود: ‌هر چیزی که وزارت راه و شهرسازی تصمیم بگیرد، ما راضی هستیم. اگر وزارتخانه  درباره چیزی تصمیم بگیرد، حتما روی آن فکر شده و ما آن را اجرا خواهیم کرد.» از یک سو آیین‌نامه رعایت حقوق مسافر موافقان و مخالفانی دارد هر چند ممکن است برخی از اظهارنظرها در این رابطه براساس یک سری ملاحظات بیان شود. از سوی دیگر به نظر می‌رسد در آیین‌نامه مذکور
- خواسته یا ناخواسته - راه‌ فراری برای شانه خالی کردن ایرلاین‌ها از عمل به تعهدات در بحث تاخیرات پروازی پیش‌بینی شده است. مطابق این آیین‌نامه در تاخیر پروازی بیش از 4 ساعت شرکت حمل‌کننده موظف به ارائه یک فقره بلیت مشابه با تخفیف 30 درصد از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است و ابطال پرواز در این حالت مشمول بند
2-3-3 (اگر ابطال از 24 ساعت مانده تا زمان انجام پرواز، انجام پذیرد در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف به پرداخت کامل وجه و ارائه یک فقره بلیت نیم‌بها مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی است) خواهد بود.


Page Generated in 0/0077 sec