printlogo


کد خبر: 137365تاریخ: 1394/2/9 00:00
بهارستان

 برای شرکت در انتخابات مجلس دهم صورت گرفت
تصویب «استمرار صلاحیت» نمایندگان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز پارلمان و در جریان بررسی طرح دوفوریتی الحاق یک جزء به ماده  29 قانون انتخابات مجلس، پیشنهاداتی را برای اصلاح این طرح مطرح کردند. به گزارش تسنیم، در جریان بررسی این پیشنهادات، وکلای ملت با الحاق یک تبصره به عنوان تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس موافقت کردند. این پیشنهاد که از سوی محمدرضا پورابراهیمی مطرح شده بود با 125 رای موافق، 54 رای مخالف و 8 رای ممتنع به تصویب بهارستان‌نشینان رسید. براساس این مصوبه مجلس، مقرر شد در صورت ثبت‌نام نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی برای دوره بعد، صلاحیت آنها برای نمایندگی مجلس استمرار ‌یابد، مگر آنکه شورای نگهبان در جلسه رسمی خود تا 15 روز قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی به استناد اسناد و مدارک معتبر، عدم احراز را اعلام کند. بر این اساس سایر عوامل اجرایی یا نظارتی حق اظهارنظر درباره صلاحیت افراد مذکور را ندارند. همچنین در تبصره این ماده الحاقی مصوب شد موارد مربوط به تخلفات افراد مذکور در زمان شروع تا انتهای تبلیغات که به تشخیص شورای نگهبان موجب ابطال یا احراز صلاحیت افراد مذکور می‌شود، از این قاعده مستثنا است.

نمایندگان تصویب کردند
محدودیت برای کاندیداتوری برخی اشخاص در انتخابات مجلس
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز پارلمان طرح الحاق یک جزء به ماده 29 قانون انتخابات مجلس را مورد بررسی قرار دادند. به گزارش تسنیم، وکلای ملت در ماده واحده این طرح مقرر کردند یک متن به‌عنوان جزء 29 به بند الف ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7 آذر 1378 و اصلاحات بعدی آن الحاق شود.طبق این مصوبه، اعضای شوراهای اسلامی شهرها نیز در شمول اشخاصی قرار گرفتند که از داوطلب شدن در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور محروم هستند، مگر اینکه حداقل 6 ماه قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفا کرده و به هیچ‌وجه در آن پست شاغل نباشند. وکلای ملت در ادامه پیشنهادی را به تصویب رساندند که براساس آن یک جزء به بند ب ماده 29 قانون مذکور اضافه می‌شود و طبق آن رؤسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و رؤسای اتاق‌های اصناف و تعاون در استان و مجریان شبکه‌های استانی صداوسیما  از داوطلب شدن در حوزه‌های انتخابیه قلمرو ماموریت خود محروم‌ هستند مگر اینکه حداقل 6 ماه قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفا کرده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند. براساس این گزارش، در ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اشخاصی که به واسطه مقام و شغل خود از  داوطلب شدن در انتخابات مجلس محروم‌ هستند مشخص شده که براساس مصوبات امروز مجلس در واقع دایره این اشخاص برای کاندیداتوری تنگ‌تر شد.

الزام استعلام از وزارت اطلاعات برای انتصابات در مشاغل حساس
براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی دستگاه‌های اجرایی موظف شدند در انتصاب افراد به مشاغل حساس از وزارت اطلاعات استعلام کنند.  به گزارش تسنیم،  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح دیروز پارلمان، جزئیات طرح یک‌فوریتی نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس را مورد بررسی قرار دادند.طرح مذکور پیش از این به‌عنوان طرح الحاق یک تبصره به ماده 5 قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش مطرح شده بود که پس از تصویب کلیات آن در صحن مجلس و ارجاع به کمیسیون اجتماعی، عنوان این طرح تغییر کرد. بهارستان نشینان با تصویب ماده یک طرح مذکور تمام دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهر 1386 را موظف کردند در انتصاب افراد به مشاغل حساس ضمن احراز تابعیت جمهوری اسلامی ایران و شرایط خدمت نظام وظیفه برای مردان (پایان خدمت یا معافیت دائم)‌ در مورد ضوابط مقرر در این قانون از وزارت اطلاعات استعلام و نتایج آن را در انتصاب خود اعمال کنند. در صورت عدم استعلام یا انتصاب به‌خلاف استعلام صورت گرفته مرتکب مورد تعقیب قانونی قرار می‌گیرد.
 


Page Generated in 0/0052 sec