printlogo


کد خبر: 137399تاریخ: 1394/2/9 00:00
تقویم تاریخ

ولادت امام محمدتقی  جواد‌الائمه(ع) (195 ق)
حضرت امام محمدتقی(ع) امام نهم، در مدینه منوره به دنیا آمد. روز تولد آن حضرت را 15 و 19 رمضان نیز گفته‏اند. ابوجعفر، کنیه و جواد، تقی، قانع، مرتضی و نجیب از القاب آن امام هستند‏. نام مادر امام را سَبیکِه گفته‏اند. آن حضرت در 8سالگی و در زمان مأمون به امامت رسید و در عصر معتصم عباسی در 25 سالگی شهید شد. فرزندان امام جواد(ع) را 4 تن ذکر کرده‏اند. آن امام بزرگوار، از محبوبیت فوق‌العاده‏ای در میان مردم برخوردار بود. آن حضرت به واسطه‏ بخشندگی زیادی که داشت به جواد به معنای بخشنده مشهور شد. خانه‏ امام جواد(ع) پناهگاه نیازمندانی بود که از هر سو ناامید شده و به مساعدت امام چشم دوخته بودند. در دوران امام‌جواد(ع) حوزه‏ نفوذ اسلام، پهنه گسترده‏ای را شامل می‏شد.این امر زمینه را برای انتقال و نشر آرای مختلف فراهم آورد و باب مباحثه و گفت‏وگو بین اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان را باز کرد. در این میان، آن امام به عنوان یادگار پیامبر اسلام(ص)، از هر فرصتی بهره می‏برد تا مردم را با علوم و معارف والای اسلامی آشنا و از نفوذ اندیشه‏های غیرالهی جلوگیری کند.

شکست آلمان نازی از متفقین در جنگ دوم جهانی (1945م)
نیمه دوم جنگ دوم جهانی توأم با شکست و عقب‌نشینی برای ارتش آلمان بود. در سال 1944م قسمت اعظم منطقه بالکان از وجود آلمان‏ها پاک و سپس لهستان و اتریش نیز از اشغال نازی‏ها خارج شد. آلمان‏ها از طرف غرب نیز مجبور به عقب‏نشینی از فرانسه، بلژیک و هلند شدند تا اینکه در جریان حمله متفقین در فوریه 1945م، خطوط دفاعی آلمان شکافته شد. در ماه مارس همان سال متفقین از رود راین گذشته و در بیست و چهارم آوریل نیز روس‏ها از شرق وارد برلین پایتخت آلمان شدند. همچنین در پی پیروزی متفقین در ایتالیا، حدود یک میلیون سرباز آلمانی مستقر در این کشور، خود را تسلیم متفقین کردند. این شکست بزرگ در حالی که برلین زیر آتش نیروهای شوروی قرار داشت، هیتلر را از پیروزی در جنگ کاملاً ناامید کرد و در نهایت، آلمان نازی را به پذیرش شکست مجبور کرد.

مرگ «آلفرد هیچکاک» کارگردان مشهور قرن بیستم (1980م)
آلفرد هیچکاک، کارگردان معروف سینما در 13 آگوست 1899م در خانواده‏ای یهودی در شهر لندن به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در یک مدرسه مذهبی گذراند و سپس در رشته مکانیک و برق به ادامه تحصیل پرداخت. در این هنگام بر اثر علاقه فراوانی که به کارگردانی و تهیه فیلم‏های جنایى داشت، دوره کلاس کارگردانی را پشت سر گذاشت و چند فیلم در انگلستان ساخت. وی در سال 1939 به آمریکا رفت و به ساخت فیلم مشغول شد. هیچکاک طی اقامت 40 ساله در آمریکا، فیلم‏هایى ساخت که شهرت جهانی یافت و او را به عنوان کارگردانی موفق، معرفی کرد. خاصیت ذاتی سینمای وی آن است که بیننده را مجذوب کند. فیلم‏های هیچکاک به ندرت غیرمنطقی است. هیچکاک یگانه فیلمسازی است که می‏تواند افکار یک یا چند شخصیت اثر خویش را بدون توسل به گفت‌وگو، به تصویر برگرداند و به تماشاگر نشان بدهد. از این رو، می‏توان او را یک فیلمساز واقع‏گرا دانست. هیچ فیلمساز دیگری به جز هیچکاک نمی‏تواند حقیقت انسانی را آن‏طور که باید، بازگو کند. هیچکاک کارگردانی است که آثارش به خاطر روشنی و سادگی، در سراسر جهان، بیش از کارهای هر فیلمساز دیگری، در دسترس درک و بهره تماشاگر قرار دارد. او در عین حال، کارگردانی است که در ساختن فیلم از ظریف‏ترین و نهفته‏ترین روابط بین انسان‌ها، نظیر ندارد. این کارگردان معروف فیلم‏های جنایی و دلهره‏آور، در آمریکا توانست محبوبیت زایدالوصفی به دست آورد و فیلم‏های برجسته‏ای همچون ربه‏کا، سوءظن، طناب، طلسم شده، زندگی دوزخی و بیگانه‏ای در ترن را بسازد. آلفرد هیچکاک سرانجام در 29 آوریل 1980م در 81 سالگی درگذشت.


Page Generated in 0/0062 sec