printlogo


کد خبر: 137416تاریخ: 1394/2/9 00:00
اعتراض نمایندگان مجلس به یک اقدام عجیب وزارت نفت
انحلال غیرقانونی یک شرکت، زنگنه را به مجلس کشاند

اوایل هفته جاری با پیشنهاد رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر نفت و موافقت
هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران، شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران به طور غیرقانونی منحل شد. به گزارش فارس، شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران منحل و این مجموعه به یک مدیریت در سطح شرکت ملی نفت ایران تبدیل شده است. شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران، شرکت پیرا حفاری ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت انتقال گاز ایران، 8 پالایشگاه گاز، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و 12 شرکت کوچک و بزرگ دیگر نفتی پیش‌تر در لیست خصوصی‌سازی قرار گرفته بودند. از این رو با تبدیل شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران به یک مدیریت در بدنه شرکت ملی نفت، عملا خصوصی‌سازی این مجموعه نفتی منتفی شد. این گزارش حاکی است انحلال شرکت ساخت و تهیه کالای نفت که توسط معاون وزیر نفت صورت گرفت دردسرهای جدیدی را برای زنگنه ایجاد کرده است به طوری که نمایندگان مجلس که عملا با دور زدن قانون توسط وزارت نفت مواجه هستند نسبت به این موضوع اظهارنظرهای مختلفی مطرح کرده‌اند.
انحلال شرکت ساخت و تهیه کالای نفت قانونی نیست
حبیب آقاجری درباره خروج شرکت‌های نفتی از لیست واگذاری به بخش خصوصی براساس قانون اصل44 و انحلال برخی شرکت‌های نفتی و تبدیل آن به مدیریت یا معاونت، می‌گوید: باید براساس اصل 44 قانون اساسی در رابطه با خصوصی کردن بخشی از شرکت‌های دولتی عمل شود و در قانون همه چیز دقیقاً مشخص شده است. نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه همه شرکت‌های دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شوند، به جز مواردی که در قانون استثنا شده است، تصریح می‌کند همه مسؤولان باید مقید به اجرای قانون باشند و وقتی بخش خصوصی را تقویت و فعالیت‌ها را براساس قانون از شکل دولتی خارج کنیم، آن زمان می‌توان در راستای اهداف پیشبرد اقتصادی کشور گام برداشت. عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره اینکه خروج شرکت‌های نفتی از لیست واگذاری به بخش خصوصی مصوبه هیات دولت است، اظهار می‌کند وقتی قانون داریم، دولت نمی‌تواند خلاف آن عمل کند و اگر بخواهد قانون را تغییر دهد باید در قالب لایحه آن را به مجلس تقدیم کند. اگر مجلس هم رای داد، قانون جدید جایگزین قانون قبلی می‌شود و اگر دولت بخواهد خلاف آن قانون تصمیم بگیرد، وجهه قانونی ندارد.
دلیل انحلال شرکت ساخت و تهیه کالای نفت چیست؟
نادر فریدونی با اشاره به اینکه طبق اصل 44 قانون اساسی باید دولت از حالت تصدی‌گری خارج شود و شرکت‌های دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شوند، در گفت‌وگو با فارس، اظهار می‌کند: در بحث واگذاری‌ها باید محدوده‌ای را هم رعایت کنیم. نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی درباره انحلال یک شرکت نفتی توسط شرکت ملی نفت ایران، اظهار می‌کند: انحلال شرکت نفتی مشکل قانونی دارد و اگر قرار باشد شرکتی منحل شود، باید دلایل و فلسفه انحلال آن مشخص شده و اگر توجیه منطقی، حقوقی، علمی، اقتصادی، فنی و حتی سیاسی نداشته باشد، باید تجدید نظر شود. رئیس کمیته نفت، گاز و پتروشیمی مجلس با بیان اینکه باید انحلال شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران بررسی شود، خاطرنشان می‌کند: آیا انحلال یک شرکت و تغییر ساختار در حد اختیارات وزارت نفت است که بخواهد تغییر و تحولی ایجاد کند. فریدونی ادامه می‌دهد: اگر وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران می‌خواهند شرکتی را  منحل کنند باید دلایل قابل‌توجهی داشته باشند و حتی برای ارتقا هم باید دلایلی وجود داشته باشد. عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح می‌کند: قطعاً کمیسیون انرژی انحلال شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران را بررسی خواهد کرد و وزارت نفت باید به مجلس و کمیسیون انرژی پاسخ دهد و کمیسیون را قانع کند. در همین حال حبیب آغاجری عضو کمیسیون انرژی مجلس  نیز از بررسی خروج شرکت‌های نفتی از لیست واگذاری‌های اصل44 در جلسه کمیسیون انرژی  خبر داد و به سایت خانه ملت گفت: قانون همه چیز را مشخص کرده و هر موردی که بر خلاف اجرای اصل 44 قانون اساسی باشد، قانونی نیست و وزیر نفت باید در این باره به کمیسیون انرژی توضیح دهد.
قیمت نفت به ۶۴ دلار رسید
قیمت نفت در جریان معاملات دیروز ۷۵ سنت کاهش یافت و به ۶۴ دلار و ۸ سنت در هر بشکه رسید. به گزارش رویترز، قیمت نفت روز سه‌شنبه در آستانه انتشار آمارهای هفتگی از میزان ذخایر نفت آمریکا بیش از یک درصد کاهش یافت. انتظار می‌رود حجم ذخایر نفت آمریکا به یک رکورد بالای دیگر برسد. عربستان هم قول داده در صورت نیاز نفت بیشتری به چین صادر کند. پیش‌بینی می‌شود حجم ذخایر نفت خام تجاری آمریکا در هفته گذشته برای شانزدهمین هفته متوالی افزایش یافته و به بالاتر از رقم بی‌سابقه 489 میلیون بشکه رسیده باشد. این در حالی است که نتایج یک تحقیق نشان داد فعالیت‌های اکتشاف نفت در آمریکا کاهش یافته است. اظهارات روز دوشنبه مقامات نفتی عربستان، تاکیدی بر موضع قبلی این کشور درباره حفظ تولید بالا برای حفظ سهم خود از بازار بود. براساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه ژوئن  دیروز با 75 سنت کاهش به 64 دلار و 8 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن نیز دیروز با 79 سنت کاهش به 56 دلار و 20 سنت رسید. میشائیل مک کارتی، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت، کاهش قیمت‌ها «واکنشی است به افزایش‌های عمده‌ای که طی چند هفته اخیر اتفاق افتاده و نشان از نگرانی از افزایش احتمالی حجم ذخایر نفت خام آمریکا دارد.» قیمت نفت برنت در هفته گذشته به بالاترین رقم 4 ماه و نیم اخیر رسید، در حالی که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای ششمین هفته متوالی افزایش داشت.


Page Generated in 0/0060 sec