printlogo


کد خبر: 137446تاریخ: 1394/2/10 00:00
گزارش «وطن امروز» از عوامل کاهش مصرف فرآورده‌های لبنی در کشور
شناسایی لبنیات پالم‌دار وکم‌فروشان!

گروه اقتصادی: هنوز موضوع تولید فرآورده‌های لبنی غیراستاندارد پایان نپذیرفته است. توجه عمومی به این موضوع پس از اظهارنظر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره استفاده کارخانجات لبنی از روغن پالم در تولید محصولات لبنی شدت گرفت. شهروندان از این خبر شوکه شدند و به همه انواع ماست، شیر، پنیر، دوغ و... که در سال‌های اخیر خورده بودند، شک کردند. در پی این شک و ابهام، تقاضا برای خرید محصولات پرچرب کاهش پیدا کرد به‌طوری که در درازمدت انواع این محصولات روی دست تولیدکنندگان ماند و آنها در ماه‌های پایانی سال 1393 مجبور شدند با ارائه تخفیف‌های گوناگون، راهی برای فروش محصولات مانده خود که به تاریخ انقضای آنها چیزی نمانده بود، پیدا کنند. اما این راه هم نتوانست در درازمدت، دوای این درد تولیدکنندگان باشد. در واقع تولیدکنندگان متخلف و غیرمتخلف یعنی آنهایی که از پالم استفاده می‌کردند و آنهایی که استفاده نمی‌‌کردند به پای هم سوختند ولی آنچه در این میان همچنان مبهم و مغفول ماند اعلام نام متخلفان لبنی بود؛ همان‌ها که به اعتماد عمومی ضربه زدند و از بی‌خبری مردم برای پر کردن حساب‌های بانکی خویش استفاده کردند. اگرچه در آن زمان سعید سلطانی‌سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران در این‌باره از وزیر بهداشت گله کرد و این کار سیدحسن هاشمی را وارد کردن ضربه سنگینی به دامداران اعلام کرد اما از آن سو رضا باکری، دبیر انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی اظهار داشت که حدود 7 قلم از محصولات لنبی حاوی چربی گیاهی بوده که روی بسته‌بندی آنها نیز درج شده و دارای مجوز وزارت بهداشت بوده‌اند که البته مجوزشان هم لغو شد.  با وجود همه این واقعیت‌ها اما علاوه‌بر بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان داخلی به لبنیات ایرانی که زبانزد دنیاست، بازارهای صادراتی ایران بویژه بازار منطقه‌ای عراق هم در چند نوبت محصولات لبنی ایران را به بهانه پالم‌دار بودن پس فرستاد. آیا با این وضع،‌ زمان آن نرسیده که این دندان لق کشیده و دور انداخته شود؟ آیا نباید متخلفان لبنی معرفی شوند تا برندهای معتبر دیگر از پس این اعلام، سربلند بیرون آیند؟‌ آیا نباید اعتماد عمومی را به مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی برگرداند؟‌ شاید بهتر است به تازه‌ترین اظهارات مقام معظم رهبری اشاره کرد که با انتقاد از حرف زدن‌های مکرر و بی‌عملی در مقابله با فساد گفته‌‌‌‌‌اند: «با «دزد دزد» گفتن، دزد از سرقت دست برنمی‌دارد، باید جلوی او را گرفت. مسؤولان کشور، روزنامه نیستند که مدام راجع به فساد حرف بزنند، آنها باید وارد عمل شوند و جلوی فساد را به معنای واقعی کلمه بگیرند».
شناسایی ۸ برند لبنی کم‌فروش
بر این اساس روز گذشته مدیرکل استاندارد تهران از شناسایی ۸ برند در کم‌فروشی محصولات لبنی خبرداد اما به تسنیم گفت که هم‌اکنون امکان انتشار نام این شرکت‌های لبنی وجود ندارد. مسلم بیات اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد ایران در سیر پایش قیمت انواع محصولات لبنی پرمصرف و مغایرت آنها در وزن و حجم  107 نمونه‌گیری انجام داده است که در این بررسی 5/7 درصد نمونه‌گیری‌ها مغایر با قیمت‌ها از لحاظ وزن و حجم بودند. وی با اشاره به اینکه اعلام جرم شرکت‌های لبنی استان تهران به مراجع غذایی ارسال شده است، افزود: اخطارهای لازم را به واحدهای تولیدی لبنی ارائه کرده‌ایم و در صورت تکرار برخورد دیگری با آنها انجام خواهیم داد. وی با بیان اینکه هم‌اکنون امکان انتشار نام این شرکت‌های لبنی وجود ندارد، گفت: سازمان استاندارد پس از رأی دادگاه و محرز شدن جرم با توجه به ملاحظات جامعه درباره انتشار اسامی شرکت‌های متخلف تصمیم‌گیری می‌کند. بیات با بیان اینکه علاوه بر محصولات لبنی در مجموع 801 نمونه‌برداری از انواع بسته‌های فرآورده‌های غذایی در قالب 267 نمونه‌گیری انجام شده است، گفت: از 40 نمونه‌گیری از فرآورده‌های قنادی 5/17 درصد محصولات مغایر با قیمت در وزن و حجم بودند.
اسم متخلفان لبنی را اعلام کنید
در همین باره قائم‌مقام معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال گذشته خبر استفاده از روغن پالم در لبنیات از مصرف این محصولات پروتئینی کاست و تولیدات دامداران و صنایع را با ضرر و زیان روبه‌رو کرد، اظهار داشت: منطق مشخصی در استفاده از روغن پالم در فرآورده‌های لبنی وجود ندارد. به اعتقاد محمدرضا ملاصالحی درحال حاضر با انباشت فرآورده‌های لبنی بویژه فرآورده‌های چرب مانند خامه در صنایع لبنی روبه رو هستیم. وی تصریح کرد: در سال گذشته به دلیل تغییر سلیقه جامعه در مصرف لبنیات پرچرب، میزان مصرف این دسته از لبنیات بشدت کاهش یافت و تولیدکنندگان را با انباشت فرآورده‌های چرب روبه‌رو کرد بنابراین بازار مناسبی برای آنها وجود ندارد به همین منظور دیگر توجیهی برای استفاده از چربی خارجی در این محصولات وجود ندارد. ملاصالحی یادآورشد: براساس پیگیری‌ها و نظارت وزارت بهداشت، صنایع لبنی ما دیگر اجازه مصرف روغن گیاهی در محصولات خود را ندارند. رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی تأکید کرد: در صورتی که برند خاصی مشکلی داشته بهتر است که صحت و سقم آن به‌درستی اعلام شود تا صنایع لبنی معتبر زیر سوال نروند و از ضرر و زیان آنها و دامداران کاسته شود. وی خاطرنشان کرد: برند‌های صنایع لبنی داخلی که محصولات خود را در بازار کشور عرضه می‌کنند از ماجرای روغن پالم صدمه سنگینی خوردند و برای روشن شدن اذهان عمومی یک بار برای همیشه بیاییم نام این برند‌های متخلف را اعلام کنیم تا مصرف‌کنندگان نیز از سردرگمی خارج شوند. ملاصالحی با بیان اینکه محصولات لبنی ایران شامل شیر، ماست، خامه، بستنی و... در جنوب و کردستان عراق بازار مناسبی دارد، خاطرنشان کرد: در مرزهای شرقی و غربی کالاهایی به صورت غیررسمی صادر می‌شود که این نوع از صادرات را نباید به حساب صنایع داخلی گذاشت. همچنین بنا بر اعلام وزارت صنعت در مرزهای غربی کشور نیز کارگاه‌هایی وجود دارد که تولیدات آنها تحت نظارت مشخصی قرار ندارد و این محصولات به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود که در این زمینه نیازمند نظارت بیشتر هستیم. قائم‌مقام معاونت امور دام خاطرنشان کرد: صنایع لبنی کشور درسال گذشته 5/6 میلیون تن شیر خام از دامداران دریافت و محصولات مختلف لبنی را تولید کردند که از این میزان حدود 500 هزار تن انواع فرآورده‌های لبنی به خارج از کشور صادر شد.
 


Page Generated in 0/0051 sec