printlogo


کد خبر: 137473تاریخ: 1394/2/10 00:00
اوباما نمی‌خواهد ایران را در یمن آزرده کند

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا می‌کوشد از حملات عربستان سعودی به یمن حمایت کند، اما نه به اندازه‌ای که موجب آزردگی ایران شود.
«جیمی کارتر» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا اندکی پس از انقلاب اسلامی سال 1979 دو اسکادران از هواپیماهای اف-15 به عربستان فرستاد تا به این کشور اطمینان‌خاطر بدهد آمریکا از آن حمایت می‌کند.
اما وقتی جنگنده‌ها در میانه راه بودند وی اعلام کرد آنها مسلح نیستند. کارتر می‌خواست عزم آمریکا را نشان دهد- اما نه یک عزم چندان راسخ- می‌توان حدس زد پس از آنکه اوباما دستور حرکت ناو هواپیمابر «یو اس اس تئودور روزولت» به سوی ساحل یمن را صادر کرد، سعودی‌ها دچار نوعی احساس آشناپنداری شدند.  شاید علت اعزام این ناو جلوگیری از حرکت کشتی‌های ایران به سوی یمن برای رساندن کمک به شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت خود در این کشور بوده باشد.
ما می‌گوییم «شاید»، چون دولت آمریکا نگفته است اگر کشتی‌های ایرانی بخواهند به ساحل یمن بروند، آیا جلوی آنها را خواهد گرفت یا خیر. یک سخنگوی پنتاگون درباره اینکه آمریکا ممکن است برای چه چیزهایی آماده شده باشد، گفت: «من نمی‌توانم چیزی بگویم».
این مایه اطمینان‌خاطر سعودی‌ها نخواهد بود که دکمه توقف حملات نظامی به حوثی‌ها را پس از منهدم کردن یک انبار مهمات بزرگ حوثی‌ها در نزدیکی صنعا فشردند. اقدام سعودی‌ها در پی فشارهای واشنگتن بر ریاض برای کاستن از شدت بمباران‌هایی است که موجب کشته شدن غیرنظامیان شده است.  همچنین گفته می‌شود مذاکرات پشت‌پرده میان ریاض و تهران نیز در آتش‌بس نقش داشته است.
اما اوباما تاکید کرده است مذاکرات هسته‌ای با ایران تاثیری بر سیاست کلی آمریکا در خاورمیانه یا تغییر شکل ائتلاف‌های منطقه‌ای آمریکا نخواهد داشت.  با توجه به سابقه اوباما در تلاش برای نیازردن ایران، سعودی‌ها با دقت بیشتری دنبال چنین شواهدی می‌گردند.
آمریکا در سوریه بسیار تلاش کرده است اهداف رژیم را هدف حملات خود قرار ندهد، یا به وعده خود برای مسلح کردن ارتش آزاد سوریه عمل نکند، زیرا از این نگران است که با این کار حامیان بشار اسد در تهران را ناراحت کند. دولت آمریکا همچنین تا همین ژانویه گذشته با حوثی‌ها تماس داشت.
اوباما ظاهرا معتقد است امتیازات هسته‌ای وی موجب تعدیل و میانه‌روی در رفتار منطقه‌ای تهران خواهد شد اما چیزی که ما تاکنون دیده‌ایم این است که دیپلماسی هسته‌ای ظاهرا ایران را متقاعد کرده است که می‌تواند نفوذش را در سراسر منطقه بگستراند.  آیا اوباما توافق هسته‌ای خود را بر سر یک حادثه دریایی، آن هم به خاطر ایستادن در کنار سعودی‌ها در یمن، به خطر خواهد انداخت؟‌ ایرانی‌ها قطعا این را بعید می‌دانند و برای همین است که اکنون در حال محک زدن آمریکا در دریا هستند.
یک گروه از ناوهای جنگی آمریکایی می‌تواند نمایش قدرت ترسناکی ارائه دهد، بویژه وقتی رئیس‌جمهوری به صورت معتبر از آن استفاده کند.
اگر ایرانی‌ها بتوانند آنچه را که سعودی‌ها از راه هوا منهدم می‌کنند دوباره از راه دریا به یمن برسانند، ریاض مدتی طولانی تحمل نخواهد کرد. سعودی‌ها همچنین در جست‌وجوی شواهدی هستند که نشان دهد اگر ایران به مسلح کردن دشمنان عربستان در یمن، عراق، سوریه و لبنان ادامه دهد، آمریکا هنوز هم آماده است از این کشور پشتیبانی کند.
ما [وال‌استریت ژورنال] اواخر ماه ژانویه گزارش دادیم از زمانی که شبه‌نظامیان حوثی کنترل صنعا را در ماه ژانویه به دست گرفتند، دولت اوباما کوشیده است حوثی‌ها را جزو شرکای بالقوه واشنگتن معرفی کند.  یکی از فرماندهان حوثی گفت: «آمریکا به ستیزه‌جویان کمک‌های لجستیکی می‌کرد و درباره گروه «القاعده در شبه‌جزیره عربی» با آنها مبادله اطلاعاتی داشت». آمریکا ماه فوریه مجبور شد سفارت خود را در صنعا تعطیل کند.
علت اینکه خاورمیانه اکنون در آتش می‌سوزد، این است که هیچ کس باور نمی‌کند اوباما بخواهد از نیروی نظامی استفاده کند.
وال‌استریت ژورنال


Page Generated in 0/0056 sec