printlogo


کد خبر: 137477تاریخ: 1394/2/10 00:00
تقویم تاریخ

خروج نیروهای انگلیس از ایران پس از استقرار دولت کودتا (1300ش)
پس از تثبیت دولت کودتایی سیدضیاءالدین طباطبایی و آسوده خاطر شدن دولت انگلستان از تامین منافع خود در ایران و با استقرار نیروهای ایرانی در مناطق حساس، دهم اردیبهشت 1300 قوای انگلیسی متشکل از 2300 انگلیسی و 9300 هندی به منظور خروج از کشور از قزوین به طرف همدان حرکت کردند. انگیزه اصلی انگلستان برای خروج نیروهایش از ایران، کاستن از مخارج سنگین اداره این عده و برطرف شدن خطر بلشویک‏ها در روسیه بود.

آغاز عملیات بزرگ بیت‏المقدس (1361ش)
بلافاصله بعد از پایان عملیات پیروزمندانه فتح‌المبین در فروردین 1361 کار آماده‌سازی نیروها با قدرت و سرعت خارق‏العاده‏ای انجام گرفت و لشکرهای سپاه و ارتش به مناطق عملیاتی اعزام شدند. با اعزام‏های گسترده، مناطق عملیاتی مملو از نیرو شد و دست فرماندهان اسلام برای انجام بزرگ‌ترین عملیات درون‌مرزی باز شد. پس از مشورت‏های فراوان، سرانجام عملیات به صورت گسترده غیرکلاسیک پیش‏بینی شد و ابتکارات و تجارب و خلاقیت‏های رزمندگان اسلام، نقش واقعی خود را در این عملیات بازیافتند. تا اینکه عملیات بزرگ بیت‏المقدس در تاریخ 10/2/61 با رمز یا علی ابن ابی طالب(ع) در جبهه‏های جنوب، جنوب اهواز و شمال خرمشهر در وسعتی در حدود 5400 کیلومتر مربع و در سه مرحله آغاز شد و تا 4 خرداد 61 به طول انجامید که مهم‌ترین هدف آن آزادسازی خرمشهر بود. با آغاز مرحله اول و آزاد شدن قسمتی از خاک میهن اسلامی، آژانس‏های خبرپراکنی به تکاپو افتادند تا با وارونه جلوه دادن حقیقت، پیروزی‏های ایران را خنثی و کم‌اثر جلوه دهند. در ادامه، با عبور بی‏نظیر رزمندگان اسلام از محور کرخه و رسیدن به مرزهای بین‏المللی از شمال منطقه درگیری و جهش بلند آنها از جاده اهواز - خرمشهر و استقرار در 17 کیلومتری نوار مرزی، شهر هویزه به محاصره سپاهیان اسلام درآمد. تلاش عراق برای حفظ هویزه ناکام ماند و پس از مدتی درگیری، نیروهای پیروز اسلام وارد شهر هویزه شدند. در نهایت، خونین‌شهر پس از 578 روز اسارت در سوم خرداد 1361 آزاد شد و به آغوش میهن اسلامی بازگشت. برخی از نتایج عملیات بزرگ بیت‏المقدس عبارتند از: تلفات نیروی انسانی دشمن: اسیر 19000 نفر، کشته و زخمی 16500 نفر؛ آزاد شدن 5400 کیلومتر مربع از اراضی جمهوری اسلامی از جمله مراکز مهمی چون شهر خرمشهر، هویزه و پادگان حمید و تأمین امنیت 180 کیلومتر از خط مرزی؛ تجهیزات و امکانات دشمن نیز خسارات ذیل را متحمل شدند: تانک و نفربر: 250 دستگاه انهدامی و 105 دستگاه اغتنامی، هواپیما: 40 فروند انهدامی، خودرو: 200 دستگاه انهدامی و 300 دستگاه اغتنامی، توپخانه: 30 قبضه انهدامی و 30 قبضه اغتنامی. عملیات فتح‌آفرین بیت‏المقدس سرانجام پس از 25 روز نبرد فراموش‌نشدنی و با پاکسازی قسمت اعظم خاک جنوب از دشمن و در نهایت با فتح خرمشهر به پایان رسید و برگی زرین از دلاوری‏ها و رشادت‏های غیورمردان لشکر توحید به تاریخ حماسه‏سازان افزود.

پیروزی مردم ویتنام بر آمریکا و پایان جنگ ویتنام (1975م)
با آغاز جنگ ویتنام و ورود صدها هزار نفر از تفنگداران آمریکایى به ویتنام شمالی، گروه‏های چریکی ویت کنگ جهت مقابله با نیروهای آمریکایى در این کشور تشکیل شد. آمریکا از 1964م حملات وسیعی را علیه ویتنام شمالی آغاز کرد به طوری‏که در مدت 3 سال بیش از 100 هزار حمله هوایى اجرا کرد و بیش از 2/5 میلیون تن بمب بر سر مردم ویتنام شمالی فرو ریخت. تنها یکی از آمار رسمی درباره تلفات این حمله‏ها رقم 500 هزار کشته را نشان می‏دهد. سرانجام مقاومت نیروهای ویتنام شمالی باعث تلفات سنگینی بر ارتش ویتنام جنوبی و نیروهای آمریکا شد و جرالد فورد رئیس‌جمهور وقت آمریکا دستور خروج بیش از 200 هزار تن از سربازان خود را از ویتنام صادر کرد و 2 ویتنام با هم متحد شدند. این جنگ نیز همچون جنگ 2 کره با تحریک و پشتیبانی آمریکا و شوروی به وقوع پیوست.


Page Generated in 0/0053 sec