printlogo


کد خبر: 137580تاریخ: 1394/2/14 00:00
جان کری ادعا کرد براساس توافق لوزان رژیم ویژه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران مادام‌العمر خواهد بود
بازرسی ابدی!

گروه سیاسی: بعد از اعلام اعداد 10، 15 و 25 سال از سوی آمریکایی‌ها برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اکنون این ارقام اعلام شده به یک روند نظارت ابدی تبدیل شده است. به گزارش «وطن امروز»، کمتر از 10 روز از ادعای نظارت ابدی بر برنامه‌های هسته‌ای ایران از سوی وزیر انرژی آمریکا می‌گذرد که این موضوع روز گذشته با لحنی صریح‌تر از سوی جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعلام شد. جان کری همچنین در کنار نظارت ابدی باز هم گزینه نظامی کشورش را به رخ جمهوری اسلامی ایران کشید. به گزارش تسنیم، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای که روز پنجشنبه با شبکه 10 رژیم صهیونیستی انجام داده و بخش‌هایی از آن روز یکشنبه منتشر شد، گفت معتقد است توافق هسته‌ای با ایران از اسرائیل محافظت خواهد کرد. کری در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد: در این توافق هر روز ایران تحت بازرسی‌ قرار خواهد گرفت و این امر نه‌تنها 10 سال بلکه تا ابد ادامه خواهد داشت. وی ادامه داد: «هیستری بسیاری درباره توافق هسته‌ای وجود دارد. افراد باید واقعیت‌ها را ببینند». کری در ادامه مصاحبه با این شبکه گفت: براساس این توافق ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده توسط ایران 98 درصد کاهش یافته و از 12 تن به 300 کیلوگرم خواهد رسید. کری گفت: به هر اسرائیلی می‌گویم که امروز آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی توانایی متوقف کردن تهران را در صورتی که با سرعت بیشتری به‌سمت بمب اتم حرکت کند، خواهند داشت. کری با اشاره به اینکه اکنون همه گزینه‌ها در دسترس قرار دارند، گفت که تحریم‌ها و اقدام نظامی هنوز محتمل است. سخنان جان کری درباره  نظارت ابدی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی است که «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی عنوان کرد: توافق احتمالی ایران را برای همیشه متعهد می‌کند که بتوان برنامه هسته‌ای آن را راستی‌آزمایی کرد به‌طوری که بازرسان آژانس بین‌المللی به همه تاسیسات دسترسی خواهند داشت.
خزانه‌‌داری آمریکا: لغو تحریم در کار نیست
اما در کنار  تداوم ادعای نظارت ابدی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آمریکا، وزیر خزانه‌داری آمریکا به یک موضوع دیگر محل مناقشه نیز اشاره و روایتی بر خلاف روایت مذاکره‌کنندگان ایرانی مطرح کرد. ادعاهایی که در کنار عدم انتشار فکت شیت ایرانی، اصالت بیشتری نیز در افکار عمومی پیدا کرده است. جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا در جریان سخنرانی در اندیشکده واشنگتن برای سیاست‌های خاورنزدیک، گفت: «توافق جامع با ایران مبتنی بر اعتماد نخواهد بود و بر اقدامات شدید راستی‌آزمایی و بررسی‌های دقیق استوار خواهد بود». وزیر خزانه‌داری آمریکا تهدیدهای مقامات کشورش درباره گزینه‌های نظامی را بار دیگر تکرار کرد: «اگر ایران به وعده‌هایش پایبند نباشد ما تمام گزینه‌ها اعم از ابزارهای اقتصادی و نظامی را نگاه داشته‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که این کشور هرگز نمی‌تواند به بمب اتم دست پیدا کند». وزیر خزانه‌داری آمریکا با تصریح اینکه رفع تحریم‌ها باید در گام‌های مرحله‌بندی شده صورت پذیرد، گفت: «برای ما کاملاً غیرقابل قبول است که تحریم‌ها علیه ایران را در روز توافق جامع هسته‌ای رفع کنیم، زیرا ادامه فشار تحریم‌ها بهترین روش برای تضمین پایبندی واقعی ایران به تعهداتش است». وزیر خزانه‌داری آمریکا تأکید کرد ایران بعد از تکمیل فرآیندهای لازم برای تضمین زمان گریز یک ساله، از کاهش تحریم‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپایی و آمریکا برخوردار خواهد شد. وی پس از بیان مفاد فکت‌شیت آمریکایی منتشر شده بعد از بیانیه لوزان گفت: «اگر ایران این گام‌ها را انجام دهد و ما بتوانیم تایید کنیم که آنها کامل شده‌اند... در برابر این اقدامات ما آماده کاهش تحریم‌ها علیه ایران، اعم از معوق کردن تحریم‌های بانکی، بازرگانی و نفتی خواهیم بود». وزیر خزانه‌داری آمریکا تأکید کرد کاهش این تحریم‌ها به صورت استفاده از اختیارات رئیس‌جمهور آمریکا برای صدور معافیت‌های تحریمی خواهد بود. وی گفت: «همزمان با کاستن از این تحریم‌ها از طریق استفاده از اختیارات رئیس‌جمهور برای معافیت‌های تحریمی، اختیار وضع مجدد آن تحریم‌ها پابرجا می‌ماند. ما تنها بعد از پایبندی ایران طی سال‌های طولانی از کنگره خواهیم خواست تا این تحریم‌ها را لغو (terminate) کند و تنها کنگره است که می‌تواند این تحریم‌ها را لغو کند».
با بالاگرفتن اظهارنظرهای متناقض مقامات آمریکایی با مسؤولان کشورمان که در سایه عدم انتشار فکت‌شیت ایرانی، روند صعودی نیز پیدا کرده است، مشخص نیست این پنهانکاری هسته‌ای تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟


Page Generated in 0/0073 sec