printlogo


کد خبر: 137587تاریخ: 1394/2/14 00:00
بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی عامل جنایات مضاعف سعودی‌ها در یمن
تجاوز مزدوران ائتلاف به عدن

گروه بین‌الملل: با گذشت 37 روز از تجاوز ائتلاف عربی-غربی به یمن، محمد بن سلمان، وزیر دفاع و همه‌کاره فعلی دربار پادشاهی سعودی  که شاهد شکست قاطع عملیات «توفان قاطعیت» و سپس کور شدن آخرین امید‌های متجاوزان  برای فرار از باتلاق یمن در پی عملیات مکمل «احیای امید» بوده است، در تلاش برای  برپا ساختن جنگ داخلی در این کشور است. همزمان روز گذشته خبر رسید نیروهایی یمنی‌الاصل در پوشش این اتئلاف متجاوز به بندر عدن اعزام شده‌اند. طبق اعلام یک مقام امنیتی یمنی اگرچه تعداد این نیروها اندک توصیف شده است اما دسته‌هایی دیگر نیز در حال پیاده شدن در این بندر جنوبی هستند. این نیروها جزو یگان‌های مزدور عربستان و امارات هستند. همچنین منابع نزدیک به آل‌سعود فاش کرده‌اند ریاض بشدت در حال تلاش برای تفرقه‌افکنی میان قبایل و طیف‌های سیاسی مختلف یمن است تا از نقش متحدکننده انصارالله در یکپارچگی کشور بکاهد و در عین حال به‌طور همزمان نیروهای تروریستی تکفیری القاعده و داعش را علیه انقلابیون و دولت صنعا تقویت می‌کند. نضال حماده، نویسنده پایگاه المنار به نقل از گزارش‌های منابع نزدیک به حوثی‌ها نوشته است که راهبرد عربستان درباره قبایل یمنی این است که آنها را وادار کند به هر شکلی با دولت تحت حمایت انصارالله مخالفت کنند. دستگاه اطلاعاتی عربستان دائم با آل‌احمر و قبیله الفضلی در عدن و دیگر قبایل مناطق مجاور عدن در تماس است. حتی در این زمینه دربار پادشاهی سعودی دستور داده سازمان استخبارات تماس‌های مستمر و پشتیبانی مالی از قبایل یمنی را در دستور کار خود قرار دهد. در  حقیقت  تمام فعالیت‌های استخبارات سعودی بر شکستن اتحاد حوثی‌ها با دیگر قبایل و هواداران علی عبدالله صالح متمرکز شده است. در همین رابطه به گفته منابع مطلع در صنعا، عربستان به شبه‌نظامیان اخوان‌المسلمین در یمن که با القاعده همکاری می‌کنند، دستور داده است به هرج و مرج و جنگ خیابانی در استان‌های صنعا، مارب، بیضا و تعز شدت بخشند. آل‌سعود به حزب الاصلاح شاخه جماعت اخوان‌المسلمین در یمن که با تروریست‌ها و شبه‌نظامیان هوادار رئیس‌جمهور فراری یمن همکاری می‌کند دستور داده است سطح آمادگی شبه‌نظامیان خود را برای ایجاد هرج و مرج و آشوب‌ و جنگ خیابانی در صنعا و استان‌های بیضا، مأرب و تعز بالا ببرد.
کشاندن یمن به جنگ داخلی
رضوان رزق، تحلیلگر عربستانی نیز در این باره به شبکه پرس‌تی‌وی می‌گوید: «سعودی‌ها قصد دارند با تجاوز خود یمن را به مرداب جنگ داخلی بکشانند و اگر حملات خود به یمن را ادامه دهند و از افرادی مانند عبدربه منصور هادی (رئیس‌جمهور متواری) حمایت کنند، ممکن است در یمن فاجعه به بار‌ آید و این کشور بی‌ثبات شود و این امر ممکن است به نوعی به تجزیه کشور بینجامد». به گفته این تحلیلگر ساکن لبنان سعودی‌ها با مداخله در امور سیاسی داخلی یمن، تنها سعی دارند نفوذ خود را بر گروه‌های یمنی تحمیل کنند. این مساله نشان می‌دهد سعودی‌ها در توطئه علیه یمن نقش دارند، چون یمنی‌ها در حال توافق بین خود بودند و تقریبا اکثر مشکلات داخلی‌شان حل شده بود و می‌توانستند با تشکیل یک دولت ملی به مشکلات مردم یمن پایان دهند.  او معتقد است دربار سلمان بن عبدالعزیز  دستور کار مخصوص به خود را دارد و این نقطه سیاه دیگری در پرونده‌ سوابق سیاسی عربستان خواهد بود، چرا که واضح است ریاض به طور مستقیم از گروه‌های تروریستی در سوریه، لبنان و اکنون یمن حمایت می‌کند و مسؤول گسترش القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی است. رضوان رزق همچنین درباره  هدف طرح کلی رژیم سفاک سعودی برای بی‌ثبات کردن منطقه می‌گوید: «این خاندان و این رژیم همراه با متحدانش که نزدیک‌ترین آن اسرائیل است، سعی دارد کشورهای عرب را متزلزل کند و اعراب را به جنگ داخلی بکشاند، جنگی بی‌پایان که می‌تواند در سال‌های آینده به یک فاجعه بدل شود. همه این تنش‌ها تنها سبب می‌شود ثبات و آرامش اسرائیلی‌ها تضمین شده و آزادی فلسطین از یاد برود، زیرا به این شکل همه کشورهای عرب درگیر بحران خود هستند».
بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی
سلاح‌های آمریکایی نقشی اساسی در جنایت‌های رژیم حاکم بر عربستان علیه یمنی‌ها داشته است. به گزارش گروه دیده‌بان حقوق بشر، ائتلاف متجاوز سعودی در حملات هوایی خود طی چند هفته اخیر از بمب‌های خوشه‌ای که توسط آمریکا ارائه شده برای وارد آوردن حداکثر تلفات به غیرنظامیان یمنی استفاده کرده است. در این گزارش اعلام شده فیلم‌های ویدئویی، تصاویر و دیگر اسناد نشان می‌دهد ائتلاف از بمب‌های خوشه‌ای در نزدیک روستاهای استان صعده در شمال یمن استفاده کرده است. این گروه که می‌گوید براساس اسناد این بمب‌ها دست‌کم در 2 حمله به کار رفته‌اند، نتوانسته به آمار تلفات احتمالی این حملات دست یابد. بمب‌های خوشه‌ای که در بیشتر نقاط جهان ممنوع اعلام شده‌اند - آمریکا و عربستان این ممنوعیت را نپذیرفته‌اند - جزو تسلیحات غیردقیق هستند که ترکش‌های خود را در یک منطقه گسترده پرتاب کرده و به دلیل ریزبمب‌های منفجر نشده‌ای که از خود بر جای می‌گذارند یک تهدید بلندمدت برای غیرنظامیان محسوب می‌شوند. از زمان آغاز تجاوز به یمن طی 5 هفته بیش از 3 هزار و 500 تن کشته و بیش از 6هزار تن زخمی و 300 هزار نفر نیز آواره شده‌اند. در همین حال «ضیف‌الله الشامی»، یکی از رهبران انصار‌الله درباره تصمیم عربستان برای عدم حمله به مناطق مسکونی یمن گفت: این شایعات دشمن و مزدوران آن در داخل یمن است تا با اطمینان خاطر دادن به مردم اهداف شوم متجاوزان محقق شود در حالی که عربستان می‌خواهد جامعه بزرگی از مردم یمن از این تجاوز آسیب ببینند تا بالاخره سر تسلیم فرود آورند.

یمن، بزرگ‌ترین مخزن نفتی  جهان
با افشای این حقیقت که یمن بزرگ‌ترین مخزن نفتی  جهان را دارد این سوال مطرح می‌شود که آیا اساس برنامه‌ریزی آمریکایی‌ها برای حمله به این کشور از طریق مزدور منطقه‌ای‌شان در حقیقت بی‌ثبات کردن نظام حاکم بر زرخیزترین سرزمین منطقه است؟ و آیا به همین خاطر است که عربستان و تکفیری‌های القاعده موظف شده‌اند به هر شکل ممکن خاک یمن را بویژه در مخازن اکتشافی و  مناطق سر راه انتقال نفت اشغال کنند؟ شبکه اسکای‌نیوز پس از آنکه فاش کرد یمن بزرگ‌ترین مخزن نفتی  جهان را دارد در عین حال خبر داد که دولت آمریکا و دولت (سابق) یمن عمدا این مساله را پنهان نگاه داشته‌اند. واشنگتن در همکاری با مقامات سابق یمن وارد عمل شد تا این راز بزرگ، یعنی وجود بزرگ‌ترین منابع نفت جهان در یمن فاش نشود. این چاه در امتداد چاه‌های نفت عربستان قرار دارد و آمریکا همه تلاش خود را برای پنهان کردن این خبر، به کار گرفته است. بزرگ‌ترین منبع نفت جهان به ذخایر نفتی در یمن می‌رسد که بخشی از آن در عمق 1800 متری در عربستان در منطقه مرزی به نام الجوف واقع است اما ذخایر بزرگ در زیر زمین یمن است و از نظر ذخایر، اولین در جهان به شمار می‌رود. اگر هم‌اکنون عربستان 34 درصد ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد، کشف این چاه‌های نفت در یمن، باعث می‌شود این کشور 34 درصد ذخایر جهان را داشته باشد. در همین رابطه شارل ایوب در مقاله‌ای در روزنامه الدیار لبنان نوشت: به نظر می‌رسد جنگی که در یمن صورت گرفته و آمریکا و عربستان در آن هستند، درباره چاه‌های نفت بوده است به طوری که دولت سابق یمن قصد داشت شرکت‌های روسی در کنار شرکت‌های انگلیسی و آمریکایی وارد شوند اما اختلافی به وجود آمد و اعلام این اکتشاف جدید در یمن منع شد. خبرهای تایید نشده حاکی است عربستان به یمن پیشنهاد کرده است سالانه 10 میلیارد دلار در ازای دادن امتیاز استخراج نفت از یمن به مدت 50 سال بپردازد اما یمن با این پیشنهاد موافقت نکرده است. همچنین شرکت‌های آمریکایی و فرانسوی پیشنهادهای وسوسه‌انگیزی ارائه کرده‌اند اما مشکل اصلی این است که چاه‌ها در مناطق الجوف و مارب واقع است که آمریکایی‌ها و عربستان سعی دارند به دست عناصر القاعده کنترل آنها را در اختیار بگیرند. در ادامه مقاله الدیار آمده است: «به همین علت ممکن است در 20 سال آینده درگیری بزرگی درباره انرژی یمن رخ دهد و همچنین درگیری بین مسکو و واشنگتن برسر بهره‌برداری از نفت در یمن ایجاد شود».
 


Page Generated in 0/0093 sec