printlogo


کد خبر: 137594تاریخ: 1394/2/14 00:00
هسته‌ای

گره ‌زدن اقتصاد به مسائل هسته‌ای «بازی با سرمایه ملی» است
فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی  در میزگرد تسنیم برای واکاوی مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه همه بحث‌های مربوط به هسته‌ای سیاسی شده و به کار شتاب‌زده‌ای که در ژنو صورت گرفت گره خورده است، اظهار داشت: افرادی آمدند که از صحنه اجرایی کشور چند سال دور بودند، حالا به یک باره دوباره وارد صحنه اجرایی شدند و با مشکلی مواجهند که می‌خواهند آن را حل کنند، آن مشکل، مشکل اقتصاد است. حالا اقتصاد را به چه چیزی وصل می‌کنند؟ به موضوع هسته‌ای، یعنی این کار یک جور فرصت‌طلبی و بازی با سرمایه‌های ملی و آینده کشور است، زیرا اقتصاد ما به صنعت هسته‌ای گره نخورده است. به گزارش تسنیم، عباسی اضافه کرد: ما اساساً وقتی ماهیت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی را در نظر بگیریم می‌بینیم که از ابتدا این نظام را می‌خواهند از بین ببرند. ما که سن‌مان به آن دوران انقلاب می‌رسد و جوان بودیم و تجربه کردیم، می‌بینیم ابتدا از آزادی‌های سیاسی سوءاستفاده کردند و کودتای رسانه‌ای علیه آن افراد پیروز انقلاب راه انداختند، یعنی با شخص حضرت امام‌(ره) و رهبری ایشان درگیر شدند؛ خب! این حمله و تک‌ رسانه‌ای توسط نیروهای انقلاب دفع شد.

ایران در لوزان نظارت در مقابل رفع تدریجی تحریم‌ها‌ را پذیرفت
«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگویی با وبگاه روزنامه «الشرق» قطر علاوه بر موضوعات منطقه‌ای و قرارداد تسلیحاتی دوحه- پاریس، به برنامه هسته‌ای ایران نیز پرداخت و اعلام کرد «هدف ما امضای قرارداد محکم، همیشگی و قابل اجرا با ایران است». به گزارش فارس، فابیوس در پاسخ به این سوال که «کشورهای عربی از نبود یک توافق واضح و همیشگی به نحوی که امنیت منطقه در خطر قرار بگیرد، می‌ترسند؛ پیش‌بینی‌های شما در این باره چیست؟» گفت: اوایل آوریل در شهر لوزان گامی برداشته شد و آن این است که تهران اصل نظارت بر فعالیت اتمی خود مقابل رفع تدریجی تحریم‌ها را پذیرفت اما راه طولانی و سختی پیش‌رو داریم. مسائل متعددی می‌ماند که باید بحث شود. برای همین باید در پی مذاکرات هوشیار باشیم و تلاش کنیم تا 30 ژوئن توافق را امضا کنیم؛ توافقی که ضمانت‌های دقیقی از اهداف صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بدهد. وزیر خارجه فرانسه افزود: فرانسه قبول نمی‌کند این توافق که هدفش ضمانت صلح است، عامل اضافی در توسعه (سلاح) اتمی و بی‌ثباتی در منطقه باشد. حتی فراتر از این، طبیعتا ما مراقب تحول صحنه منطقه‌ای و نقشی که ایران در این راستا به دست خواهد آورد، هستیم. فرانسه قدرتی برای (تحقق) امنیت و صلح است. فابیوس در پاسخ به این سوال که «ایران نقشی موثر در منطقه دارد و اعلام کرده حق استفاده از انرژی اتمی در حوزه‌های صلح‌آمیز را دارد»، گفت: ما درباره مساله هسته‌ای با ایران گفت‌وگوهایی کرده‌ایم و شکی نیست که تهران حق دارد برای اهداف غیرنظامی از انرژی هسته‌ای استفاده کند

نگفتم کنگره نمی‌تواند توافق هسته‌ای ایران را متوقف کند
جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید اکنون برای پیش‌بینی اینکه کنگره می‌تواند مانع توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 شود یا نه زود است. به گزارش تسنیم، روزنامه واشنگتن‌پست نوشت که این جمهوریخواه ارشد در کنفرانس خبری هفتگی خود گزارش‌های پیشین مبنی بر اینکه کنگره توان متوقف کردن توافق هسته‌ای ایران را ندارد، تکذیب کرد. وی گفت: «اکنون بسیار زود است که پیش‌بینی کنیم می‌توانیم یا نه».

بلیکس: هیچ کشوری بازرسی در هر زمانی و هر مکانی را نمی‌پذیرد
هانس بلیکس، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید نسبت به نتیجه پایانی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 دیدگاه محتاطانه‌ای دارد. به گزارش تسنیم، وی در مصاحبه‌ای در لندن که بخش‌هایی از آن در جروزالم‌پست منتشر شد، گفت:‌ «اگر [مذاکرات هسته‌ای] موفق شود، که امیدوار به آن هستم اما زیاد مطمئن نیستم، همه ـ شامل اسرائیل و کشورهای عرب ـ از آن سود خواهند برد. به‌عکس اگر حل نشود همه دچار خطری فزاینده خواهند بود». وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «هیچ کشوری بازرسی در هر زمانی و هر مکانی را نخواهد پذیرفت».


Page Generated in 0/0061 sec