printlogo


کد خبر: 137602تاریخ: 1394/2/14 00:00
محیط زیست

نماینده مردم سیستان در مجلس انتقاد کرد
کم‌کاری محیط‌زیست برای نجات هامون
سازمان محیط‌زیست باید فکر اساسی برای ماندگاری آب در تالاب هامون داشته باشد و راهکاری برای آن در نظر گیرد؛ چراکه یکی از مشکلات بزرگ خشکی این تالاب بحث توفان‌های شن و ماسه است که این معضل بیشتر مردم را آزار می‌دهد. به گزارش ایسنا، سیدباقر حسینی، رئیس فراکسیون نجات تالاب هامون در مجلس با هشدار نسبت به مهاجرت تعداد زیادی از مردم به دلیل توفان‌های شن برخاسته از این تالاب، بیان داشت:‌ متاسفانه برای رفع این بحران هیچ اقدامی از سوی سازمان محیط‌زیست انجام نشده و مردم همچنان با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند. حسینی درباره آخرین وضعیت نجات تالاب هامون،‌ افزود: متاسفانه سازمان محیط‌زیست به هیچ‌وجه پاسخگوی آخرین اقدامات انجام شده خود برای نجات این تالاب نیست و هر بار که نسبت به این مهم سوال پرسیده شده پاسخ‌های شفافی ارائه نمی‌شود. رئیس فراکسیون نجات تالاب هامون مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: سازمان محیط‌زیست اواخر سال گذشته اعلام کرد که برای نجات این تالاب قرار است طرحی ارائه شود اما حال با گذشت چند ماه از این خبر،‌ هنوز هیچ طرحی در این زمینه ارائه نشده است.

ضرورت برخورد با شکارچیان خارجی
گزارش‌هایی مبنی بر شکار حیوانات توسط خارجی‌ها در داخل کشور و صدور مجوز شکار برای آنها دریافت می‌شود که به ضرر کشور است و آن را رفتاری تبعیض‌آمیز می‌دانیم و توقع داریم با این موارد برخورد قاطع شود. موید صدرحسینی، عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس با بیان این مطلب و در واکنش به صدور مجوز شکار برای برخی مدیران گفت: من در 2 سال پیش از مسؤول یکی از ادارات شنیدم که به برخی مدیران به صورت موردی مجوز شکار داده می‌شود و آنها در مناطق حفاظت شده اقدام به شکار می‌کردند. عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس با بیان اینکه صدور اینگونه مجوزها ناعادلانه است، به فارس افزود: در زمان کنونی که با بحران انقراض گونه‌های کمیاب روبه‌رو هستیم و حیات‌وحش مورد تهدید است این‌کار ضد محیط‌‌زیست و تبعیض‌آمیز است. وی با اشاره به گزارش‌هایی که اکنون از صدور مجوز شکار برای خارجی‌ها و دیپلمات‌ها از سوی سازمان حفاظت
محیط‌زیست منتشر شده، گفت: گزارش‌هایی که به گوش می‌رسد مبنی بر شکار حیوانات توسط خارجی‌ها در داخل کشور به ضرر کشور است و آن را رفتاری تبعیض‌آمیز می‌دانیم و توقع داریم با این موارد برخورد قاطع شود.

افزایش 20سانتیمتری رسوبات دریاچه ارومیه
مدیرکل برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی از افزایش ۲۰ سانتیمتری رسوبات نمکی در برخی نقاط دریاچه ارومیه خبر داد. راضیه لک، مدیرکل برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر با وجود اینکه سطح آب دریاچه ارومیه حدود ۶۰ سانتیمتر افزایش یافته اما تغییری در میزان شوری آب دریاچه حاصل نشده است. به گفته وی، بر این اساس سازمان زمین‌شناسی بررسی‌هایی را در نقاطی از کف دریاچه به صورت پایلوت برای اندازه‌گیری ارتفاع رسوبات انجام داده است. مدیرکل برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی به مهر بیان داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر آب در دریاچه ارومیه به حالت فوق‌اشباع رسیده و بارندگی‌ها به میزانی نیست که برای رفع این حالت فوق اشباع کفایت کند، رسوبات نمکی و شیمیایی سالانه در کف دریاچه ته نشست می‌کنند. لک تصریح کرد: در بررسی‌هایی که در چند نقطه از کف دریاچه صورت گرفته مشخص شده است ارتفاع رسوبات در این نقاط در مقایسه با سال گذشته افزایشی حدود ۲۰ سانتیمتری داشته‌ است.
 


Page Generated in 0/0339 sec