printlogo


کد خبر: 137606تاریخ: 1394/2/14 00:00
وعده‌هایی که تاکنون عملی نشده است
تکمیل آزادراه تبریزـ سهند در انتظار اعتبار

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مهم و ملی که در حد فاصل بین شهر جدید سهند و تبریز قرار دارد اتوبان یا شاید بزرگراهی است که این دو شهر را به یکدیگر وصل کرده و زمان سفر بین 2 شهر را بیش از 50 درصد کاهش می‌دهد. به گزارش ایسنا، با وجود ملی بودن این پروژه و وعده‌های رنگین مسؤولان، هنوز هم مردم آذربایجان شرقی و بویژه 2 شهر تبریز و سهند در انتظار روزی هستند که تحقق یکی از آرزوهای چندین ساله خود یعنی تکمیل صددرصدی آزادراه تبریز- سهند را نظاره‌گر باشند. پیمانکار پروژه تبریز- سهند در این باره گفت: پروژه تبریز- سهند در سال 1372 جزو پروژه‌های ملی قرار گرفته و برای آن ردیف بودجه ملی نیز در نظر گرفته شده است. اسماعیل برزگر افزود: متاسفانه به دلیل بدقولی‌های برخی مسؤولان در گذشته و عدم پیگیری مناسب نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، اجرای این پروژه با گذشت بیش از 10 سال از تصویب آن، هنوز به صورت کامل اجرا نشده است. وی ادامه می‌دهد: بهره‌برداری بموقع از این پروژه می‌توانست در سال‌های گذشته و حال، حجم ترافیک موجود در حد فاصل تبریز- سهند و بالعکس را کاهش داده و حتی باعث جلوگیری از وقوع تصادفات و سوانح رانندگی در این منطقه شود. پیمانکار پروژه شهر جدید سهند ابراز کرد: به طور میانگین در این مسیر، هر روز یک حادثه رانندگی اتفاق می‌افتد که تنها مقصر آن، خلف وعده‌ها و دست دست کردن‌های مسؤولان است. برزگر گفت: دولت تدبیر و امید مدعی است از تمام طرح‌ها و پروژه‌هایی که قابلیت بهره‌برداری دارد، حمایت می‌کند تا هرچه سریع‌تر تکمیل شود ولی متاسفانه از این پروژه ملی تاکنون نه در دولت قبلی و نه در دولت فعلی، حمایت چندانی نشده است. وی اظهار داشت: با اعتبار 3 میلیارد تومانی چگونه می‌توانیم این پروژه را که به بیش از80 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تکمیل کنیم؟ وی در ادامه افزود: متاسفانه مسؤولان ذی‌ربط در حوزه راه و شهرسازی، فرصت پاسخگویی به جواب‌های مکرر ما را ندارند!  پیمانکار پروژه ملی تبریز- سهند با بیان اینکه تاکنون برای این پروژه مهم از دولت 5/2 میلیارد تومان بودجه دریافت کرده‌ایم، تصریح کرد: مسؤولان، حتی زمین‌های اطراف این بزرگراه را هم تملک نمی‌کنند تا از این طریق، مطالبات ما را بپردازند. می‌خواهند خودمان زمین‌های مسیر بزرگراه را تملک کنیم. در کدام قانون آمده کارفرما، زمین را تملک می‌کند تا به مطالبات خود دست یابد؟! وی افزود: بابت پروژه‌هایی که اجرا کرده‌ایم از دولت و بویژه وزارت راه و شهرسازی، میلیاردها تومان طلب داریم ولی به خاطر تامین امنیت سفر درون‌شهری بین تبریز- سهند و بالعکس با در نظر گرفتن تمام مشکلات، اجرای پروژه را متوقف نکرده‌ایم. برزگر با بیان اینکه این پروژه در حال حاضر، 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: به خداوند احد و واحد قسم، حتی برای تهیه ناهار کارگران این مجموعه، پول قرض گرفته‌ام. وی با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس در قبال این پروژه ملی خاطرنشان کرد: آیا تخصیص اعتبار به این پروژه ملی ارجحیت دارد یا جاده تبریز- اسپیران که با تاکیدات و سفارش نماینده مجلس، تخصیص اعتبار داشته است؟ وی تصریح کرد: اگر نمایندگان، همه تلاش خود را برای جذب اعتبار به این پروژه به کار نگرفته‌اند، در حق مردم تبریز و سهند، خیانت کرده‌اند. پیمانکار پروژه تبریز- سهند اظهار کرد: اگر مسؤولان نمی‌خواهند این پروژه به دست شرکت ما تکمیل شود، تمام مطالبات و حقوق قانونی ما را پرداخت کنند. بدون دریافت مطالبات شرکت، پروژه را به هیچ شخص حقیقی یا حقوقی تحویل نمی‌دهیم. برزگر گفت: در سال‌های گذشته به دلیل بدهی‌هایی که داشته‌ایم، 12 دستگاه ماشین شرکت به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان، توقیف شده است. وی افزود: دولت در ارتباط با پروژه تبریز- سهند تنها به 20 درصد از تعهدات مالی خود عمل کرده است. برزگر تصریح کرد: اگر 15 میلیارد تومان از مطالبات شرکت، توسط دولت تا اوایل خردادماه سال‌جاری پرداخت شود تا پایان سال‌جاری،
4 کیلومتر باقیمانده جاده را نیز آسفالت می‌کنیم. وی با بیان اینکه این پروژه را با اشتغال بیش از 350 نفر از مردم بویژه جوانان منطقه آغاز کردیم، گفت: در حال حاضر 60 نفر در این مجموعه فعالیت می‌کنند و بقیه کارگران به دلیل نبود کار و عدم پرداخت مطالبات، از کار بیکار شده‌اند. وی ادامه می‌دهد: وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به استان آذربایجان شرقی و در بیت حضرت آیت‌الله مجتهد شبستری، نماینده ولی‌فقیه در استان دستور داد
4 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص یابد ولی تا امروز حتی 4 ریال هم به دست ما نرسیده است.

زمان بهره‌برداری از آزاد راه تبریز- سهند  سال 94 یا 96 ؟
مدیرکل راه وشهرسازی آذربایجان‌شرقی درباره  مراحل ساخت آزادراه تبریز- سهند گفت: آزادراه تبریز – سهند در 2 قطعه اجرا می‌شود. قطعه یک آن به طول 15 کیلومتر از اتوبان شهید کسایی تبریز در سال 1390 به شرکت بتن‌سازه آذربایجان به عنوان پیمانکار با مبلغ قرارداد اولیه 395 میلیارد ریال واگذار شده که در حال حاضر در دست اجراست. توحید اخلاقی پیشرفت فیزیکی این پروژه ملی را 48 درصد اعلام کرد و افزود: از سال شروع تاکنون بیش از 250 میلیارد ریال به صورت وضعیت‌های پیمانکار و خرید ماشین‌آلات پرداخت شده است. وی ابراز داشت: 25 میلیارد ریال از اعتبار تخصیصی در سال 93 که 35 میلیارد ریال بود به پیمانکار پرداخت شده است. اخلاقی ادامه داد: با تمهیدات در نظر گرفته شده توسط این اداره کل و وزارت راه و شهرسازی و با مشارکت شرکت عمران شهر جدید سهند مقرر شده با واگذاری زمین در شهر جدید سهند در عوض مطالبات پیمانکار، اجرای پروژه تسریع می‌شود. وی با بیان اینکه با پیمانکار این پروژه، هیچ مشکل و اختلافی نداریم، تصریح کرد: با حل مشکل اعتباری پروژه، پیمانکار با جدیت کار خود را ادامه خواهد داد. اخلاقی خاطرنشان کرد: اگر اعتبار پروژه به مبلغ 700 میلیارد ریال در سال‌های 94 و 95 تامین شود این پروژه در هفته دولت سال 96 تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد. اخلاقی ادامه داد: در صورت تامین کامل اعتبار در سال 94 می‌توانیم شاهد اتمام پروژه در سال جاری نیز باشیم.
 


Page Generated in 0/0179 sec