printlogo


کد خبر: 137613تاریخ: 1394/2/14 00:00
تقویم تاریخ

وفات عقیله بنی‌هاشم، ام‌المصائب حضرت زینب کبری(س)(62 ق)
حضرت زینب(س) پس از بازگشت از شام و رجعت به مدینه، همواره در مجالس خود از راه امام حسین(ع) و مصایب عاشورا سخن می‏راند و مردم را علیه حکومت جور تحریک می‏کرد. کم‌کم کار به جایی رسید که اقامت آن حضرت در مدینه با مخالفت والی شهر روبه‌رو شد و ایشان عازم شام شدند. سرانجام آن حضرت در 56 سالگی به سرای باقی شتافت. محل دفن آن بانوی مجلله مورد اختلاف است و برخی شام، مدینه و عده‏ای مدفن ایشان را در سرزمین مصر می‏دانند.

آغاز نخستین مهاجرت مسلمانان مکه به حبشه(5 بعثت)
در پی فشار طاقت‌فرسای مشرکان قریش بر مسلمانان، پیامبر اکرم(ص) به تعدادی از پیروان خود دستور داد برای در امان ماندن از اذیت و آزار مشرکان، به سرزمین حبشه مهاجرت کنند. جمعی از مسلمانان که 11 مرد و 4 زن بودند به سرپرستی عُثمان بن مظعون به حبشه مهاجرت کردند و زمینه‏ساز مهاجرت بعدی مسلمانان به سرپرستی جعفر بن ابیطالب(ع) شدند. این مهاجرت‏ها، طی سالیان متمادی، سبب نفوذ و گسترش دین اسلام در قاره‏ آفریقا شد.

تغییر قبله از بیت‌‏المقدس به سوی کعبه به قول مشهور(2 ق)
پس از دستور واجب شدن نماز بر مسلمانان، پیروان این آیین الهی، به طرف بیت‌‏المقدس، محلی که مورد احترام ادیان دیگر از قبیل یهودیت و مسیحیت بود، نماز می‏خواندند ولی پس از هجرت پیامبر اسلام به مدینه، یهودیان این شهر، پیامبر اسلام(ص) را مورد طعنه قرار داده و از اینکه مسلمانان از قبله‏ یهودیان برای نماز استفاده می‏کنند، آنان را استهزا می‏کردند. سرانجام در حالی که 17 ماه از ورود پیامبر اسلام(ص) به مدینه می‏گذشت، به دستور خدا، کعبه، قبله‏ مسلمانان شد. این دستور در حالی که پیامبر اکرم(ص) نماز ظهر را در مسجد بنی‏سَلَمه اقامه می‏کرد از جانب خداوند صادر شد. پیامبر اسلام(ص) در حال نماز، روی به مسجدالحرام کرد و دو رکعت پایانی نماز ظهر را به سوی کعبه خواند و به همین دلیل این مسجد در تاریخ اسلام به «ذوالقبلَتَین» معروف شده است.

مرگ جوزف مک‌کارتی، سناتور مشهور آمریکایی (1957م)
جوزف مک کارتی، سیاستمدار معروف آمریکایى، در سال 1909م به دنیا آمد. او پس از اتمام تحصیلات خود وارد فعالیت‏های حزبی شد و در37 سالگی به نمایندگی سنای آمریکا برگزیده شد. مدتی پس از فرار چیان کایچک، رهبر چین ملی که مورد حمایت آمریکا بود، مک‌کارتی در نطق شدیداللحنی اعلام کرد شکست دولت آمریکا در چین، به سبب وجود کمونیست‏ها در وزارت خارجه آمریکاست. پس از آن تعداد زیادی از کارمندان وزارت خارجه به‌عنوان جاسوسان کمونیست از کار بر کنار شدند و تحت بازجویى قرار گرفتند. این موج که مک‏کارتیسم لقب گرفت و به مدت چندین سال افکار عمومی مردم آمریکا و جهان را به خود مشغول داشت، باعث شد تمام حرکات کمونیست‏ها با بدبینی شدید ارزیابی شود و از این پس دولت ‏نیز نسبت به کل تحرکات دولت‏های کمونیستی حساسیت فراوانی از خود نشان دهد. از جمله آثار این بدبینی، راسخ‏تر شدن عزم آمریکا برای شرکت گسترده و فعال در جنگ کره در سال‏های 1950 تا 1953م بود. به پیشنهاد او کمیته‏های تحقیق کنگره و مراجع قضایى آمریکا، بسیاری از مقامات آمریکایى، دانشمندان، نویسندگان و هنرمندان را تحت تعقیب و بازجویى قرار دادند و عده زیادی را به اتهام تمایلات کمونیستی از کار برکنار کردند. اصطلاح مک‌کارتیسم تا سال‏ها، در مباحث سیاسی برای بیان طرز تفکر کسانی که هر جریان لیبرال و مخالفی را به کمونیست‏ها نسبت می‏دهند یا به هر جریان مخالفی برچسب کمونیستی و گرایش‏های دست‌چپی می‏زنند، به کار می‏رفت. جوزف مک‌کارتی سرانجام در 4 مه 1957م در 48 سالگی جان سپرد.


Page Generated in 0/0080 sec