printlogo


کد خبر: 137760تاریخ: 1394/2/16 00:00
اسید در لوله‌های آب شرب بخش نوق کرمان جاری شد
مهاجرت روستاییان با اسیدی شدن آب!

مردم 3 روستای بخش نوق در کرمان ماه‌هاست از کیفیت پایین آب شرب رنج می‌برند اما با وجود اسیدی شدن آب شرب این روستاها اقدامی برای رفع این مشکل نشده و مردم در حال مهاجرت از روستاها هستند. به گزارش مهر، روستاهای جهان‌آباد، چهارصد دستگاه و محمودیه در بخش نوق رفسنجان ماه‌هاست از بی‌کیفیتی آب نالانند اما کمتر مسؤولی صدای گلایه این روستایی‌ها را شنیده است. بخش نوق در شهرستان رفسنجان استان کرمان یکی از کانون‌های اصلی کشت پسته است و سالانه سود هنگفتی از این باغ‌ها نصیب صاحبان این باغ‌ها می‌شود اما برداشت بیش از حد مجاز آب از آب‌های زیرزمینی و مصرف در بخش کشاورزی موجب شده ساکنان روستاهای اطراف با مشکل افت شدید کیفیت آب مواجه شوند و حالا ساکنان محروم این روستاها که اکثرا شغل‌شان کارگری در زمین‌های پسته‌داران است آب آشامیدنی هم ندارند. چاه‌های آب این روستاها که به صورت خودگردان اداره می‌شوند ماه‌هاست به جای طعم آب طعم اسید می‌دهند. شدت اسیدی بودن آب این روستاها به حدی است که موجب سوختگی تدریجی پوست مردم روستا شده است. این 3 روستا نمادی از محرومیت در قلب دارنده بزرگ‌ترین باغ‌های پسته جهان هستند، در واقع سلامت روستاییان دشت رفسنجان قربانی برداشت بی‌رویه آب شده است به‌طوری که به گفته فرماندار رفسنجان، آب‌های زیرزمینی این دشت سالانه حدود یک متر افت می‌کند و بهای تولید پسته با روش‌های آبیاری سنتی را روستاییان منطقه می‌دهند.  محمد یکی از ساکنان روستای جهان‌آباد در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: وقتی شیر آب را باز می‌کنیم ابتدا آب سیاه‌رنگ از لوله خارج می‌شود و به تدریج آب تیره بودن خود را از دست می‌دهد و بعد از حدود ۳۰ دقیقه آب در بهترین شرایط، زرد کمرنگ می‌شود. وی افزود: اگر زمانی که رنگ آب سیاه است دستمان را زیر این آب بگیریم به تدریج دست دچار سوزش می‌شود. وی گفت: این آب در کودکان موجب بروز مشکلات شدید پوستی می‌شود. هر چند بارها به مسؤولان درباره این وضعیت هشدار داده‌ایم اما هیچ اقدامی برای رفع این مشکل نشده است. در روستا تنها یک لوله آب وجود دارد که آب آن کمی شرایطی بهتر از آب لوله‌کشی دارد. این ساکن روستای جهان‌آباد افزود: مسؤولان از مدت‌ها قبل در جریان این وضعیت قرار دارند و می‌گویند چون کمبود اعتبار وجود دارد نمی‌توانند این معضل را حل کنند. وی با بیان اینکه دور تا دور این روستا زمین‌های پسته‌ای وجود دارد که گردش مالی آنها میلیاردی است این سوال را مطرح کرد که چطور در چنین شرایطی نمی‌توان آب شرب را به روستاها منتقل کرد.
اسید موجود در آب، ظرف‌های فلزی را سوراخ می‌کند
زهرا یک زن خانه‌دار از اهالی روستای محمودیه است. وی می‌گوید: کیفیت آب آنقدر پایین است که به مرور زمان شیرهای آب را نیز تخریب کرده و با کمترین فشاری به لوله‌های آب اتصالات لوله می‌شکند. وی افزود: این وضعیت را بارها مسؤولان از نزدیک دیده‌اند و حتی از کرمان یا مسؤولان ملی برای برآورد وضعیت موجود به روستاهای نوق سفر کرده‌اند اما عملا برای رفع مشکل ما کاری انجام نشده است. وی گفت: دندان‌های روستاییان به مرور زمان و طی سال‌های اخیر خراب شده و شاهد افزایش ریزش موهای کودکان هستیم. این زن روستایی ادامه داد: عملا نمی‌توان از این آب برای شرب استفاده کرد. تنها برای شست‌وشوی لباس یا ظروف یا استحمام از آب استفاده می‌کنیم. وی افزود: حتی درباره استحمام هم پوست بویژه در کودکان ملتهب شده و سوزش شدید ایجاد می‌شود. دستان اکثر روستاییان دچار ترک‌خوردگی شده و حتی ظروف هم دچار خوردگی ناشی از اسیدی بودن آب شده‌ است. حسین آذین، نماینده مردم رفسنجان در مجلس اخیرا در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه آب رفسنجان از کیفیت پایین آب در رفسنجان انتقاد کرد و خواستار چاره‌اندیشی مسؤولان شد. وی درباره سلامت آب این شهرستان هشدار داد و افزود: درصد بروز بیماری سرطان در بین مردم رفسنجان رو به افزایش است و بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد که منشا این آلودگی‌ها آلودگی ناشی از صنایع مس و استفاده بی‌رویه سموم در بخش کشاورزی است که در نهایت منابع آبی موجود را آلوده می‌کند.

 شرایط در روستاهای نوق رفسنجان مطلوب نیست
حمید ملانوری، فرماندار رفسنجان در گفت‌وگو با مهر از برنامه‌ریزی برای حل مشکل آب رفسنجان خبر داد و افزود: برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی منجر به شوری بیش از حد آب و افزایش سختی آب شده که در روستاها و شهر رفسنجان قابل مشاهده است. وی افزود: ما سالانه در رفسنجان شاهد افت یک‌متری سطح آب هستیم و هر سال نیز کیفیت آب نسبت به گذشته کمتر می‌شود و این نتیجه برداشت‌های بی‌رویه آب از چاه‌های زیرزمینی و عدم بارش باران است. وی با اشاره به کیفیت بد آب در رفسنجان گفت: در این شهرستان با برداشت منفی ۱۳۰ میلیون مترمکعبی آب مواجه هستیم. وی ادامه داد: در بخش آب روستایی وضعیت بدتر از آب شهری است. ملانوری ادامه داد: در روستاهای بخش نوق رفسنجان وضعیت بدتر از دیگر مناطق است و برای حل کاهش شدید کیفیت آب در این منطقه 2 حلقه چاه در بالادست حفر و آب به روستا منتقل شده است با این وجود مردم منطقه از کیفیت بد آب گلایه دارند. بنابر این گزارش، درحالی که شرایط روستاهای نوق اضطراری است و بسیاری از روستاییان در حال مهاجرت از منطقه هستند و ساکنان نیز در معرض تهدید سلامت جسمی قرار دارند، طرح تامین آب نوق برای سال ۹۵ پیش‌بینی شده است یعنی در بهترین شرایط و در صورت تامین اعتبار، مردم باید حداقل یک سال دیگر با این شرایط کنار بیایند.


Page Generated in 0/0056 sec