printlogo


کد خبر: 137766تاریخ: 1394/2/16 00:00
دولت آمریکا بر سر رازداری در حملات پهپادها تحت فشار است

گرگ میلر و جولی تیت: هدف اصلی حمله پهپاد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در آوریل سال گذشته، یک دستگاه خودروی تویوتا با 11 سرنشین مسلح بود که گمان می‌شد از اعضای القاعده‌اند و قصد دارند به یک پست نظامی در مرکز یمن حمله کنند. وقتی موشک شلیک شد یک کامیون دیگر به فاصله اندک از آن در حرکت بود. ترکش‌های موشک به این کامیون اصابت کرد که چند متر جلوتر حرکت می‌کرد. در این حمله 9 کارگر که صبح زود به محل کار خود می‌رفتند، کشته یا زخمی شدند.  دولت یمن بلافاصله اذعان کرد غیرنظامیان در یک عملیات کشته شده‌اند. دولت یمن این حمله را به آمریکا نسبت نداد و فعالان حقوق بشر پس از تحقیقات خود از شاهدان توانستند تصویری از این حمله بازسازی کنند. با این حال، دولت آمریکا هنوز به وقوع این حمله اذعان نکرده بود. پس از آنکه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرد در یک حمله در ماه ژانویه به یک تجمع ستیزه‌جویان القاعده در پاکستان به اشتباه دو گروگان غربی از جمله یک شهروند آمریکایی را کشته است، سیاست سکوت کاخ‌سفید درباره این حملات بار دیگر هدف انتقادات قرار گرفت. فاش شدن این حادثه بار دیگر این پرسش را مطرح کرد که چرا کاخ‌سفید مایل نیست درباره ده‌ها حمله مشابه در 10 سال گذشته که شواهد زیادی درباره کشته شدن غیرنظامیان در آنها وجود دارد، به شکلی مشابه اطلاع‌رسانی کند.  «جاناتان هوروویتز»، کارمند حقوقی مرکز «ابتکار عدالت جامعه باز» که ماه گذشته گزارشی مفصل درباره تلفات غیرنظامیان در یک رشته از حملات آمریکا در یمن، از جمله در عملیات آوریل 2014 منتشر کرد، گفت: «این افشاگری‌ها هر بار که بیگناهان در حملات پهپادها کشته می‌شوند - و نه فقط زمانی که یک شهروند آمریکایی کشته می‌شود - باید انجام گیرد».  به طور کلی، فاش شدن ماجرای حمله ماه ژانویه که در روزهای اخیر صورت گرفت، همچنین موجب شده است دولت آمریکا نتواند به سادگی این تصویر را از حملات پهپادها ارائه کند که هیچ خطایی در آنها راه ندارد و برآوردهای گروه‌های مستقل درباره تعداد تلفات غیرنظامیان در این حملات را اغراق‌آمیز بداند.
اوباما در نطقی در برابر جامعه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا وعده داد درباره حمله 15 ژانویه که یک گروگان آمریکایی و یک گروگان ایتالیایی القاعده در آن کشته شدند، تحقیقات کامل انجام خواهد گرفت.  وی در عین حال به اشاره گفت که افشاگری‌ها احتمالا منجر به این نخواهد شد که محرمانه بودن اطلاعات مربوط به برنامه حملات پهپادها کنار گذاشته شود. اوباما گفت: «بخش زیادی از کار ما هنوز ایجاب می‌کند برخی مطالب و اطلاعات را محرمانه نگه داریم. ما نمی‌توانیم همیشه درباره همه مشکلات و چالش‌ها حرف بزنیم».  دولت آمریکا هرگز علنی گزارشی درباره تعداد تلفات ناشی از حملات پهپادها در بیرون از مناطق جنگی عراق و افغانستان در 14 سال گذشته ارائه نکرده است. اما مقامات آمریکایی درگیر این نوع عملیات، اغلب مدعی شده‌اند از هر 2 نفر که در این حملات کشته می‌شوند، یک نفر غیرنظامی بوده است. این نسبت عموما با آنچه سازمان‌های مستقل براساس گزارش‌های رسانه‌ها و تحقیقات میدانی برآورد کرده‌اند، در تضاد است.  مثلا گروه «دفتر روزنامه‌نگاری تحقیقی» از 11 سپتامبر 2001، چهارصد و پانزده حمله را در پاکستان و یمن ثبت کرده است. جدیدترین برآورد این گروه تعداد کل کشته‌ها را بین 2449 و 3949 نفر اعلام کرده است. از این تعداد بین 423 تا 962 نفر قطعاً از غیرنظامیان بوده‌اند.
کهنه‌سربازان سیا به این آمار می‌خندند
«مایکل مورل»، معاون سابق سیا در مصاحبه‌ای گفت: «من به شما تضمین می‌دهم که این ارقام بسیار بالاتر از ارقام واقعی است.» مورل همچنین گفت اگر آمریکا مجبور می‌شد به حملات هواپیماهای معمولی یا نیروی زمینی اتکا کند، آمار تلفات غیرنظامیان از این بسیار بالاتر می‌رفت. با این حال کشته شدن دو گروگان غربی در حمله ماه ژانویه در پاکستان، سیا را بر سر اشتباهی که دولت باراک اوباما را مجبور کرد در ملأعام به آن اذعان کند، در موضع دفاعی قرار داده است. مقامات آمریکایی گفتند برنامه سیا به حال تعلیق درنیامده و دستور اوباما برای بازبینی در این برنامه توسط بازرسی کل خود این سازمان انجام خواهد گرفت. با این حال، برخی گفتند این سازمان در موضع آسیب‌پذیر تازه‌ای قرار گرفته و با موشکافی‌هایی مواجه است که ممکن است در صورت فاش شدن مشکلات بزرگ این برنامه، دامنه آن گسترده‌تر شود. یک مقام آمریکایی فاش شدن حمله اشتباهی آمریکا در ماه ژانویه را به منزله وارد آمدن «ترک‌ها و شکاف‌ها» در برنامه‌ای توصیف کرد که نقایص آن زمانی بسیار خرد و کوچک قلمداد می‌شد. این مقام آمریکایی - که خواست ناشناس بماند- گفت: «رئیس‌جمهور فقط زمانی می‌آید و حرف می‌زند که یک ایتالیایی و یک آمریکایی کشته شده باشند. اگر قرار بود هر بار که شهروندان غیرآمریکایی در حملات پهپادها کشته شده‌اند، او بیاید به آن اذعان کند، چند بار باید در برابر دوربین‌ها قرار می‌گرفت؟!!»
واشنگتن پست
 


Page Generated in 0/0056 sec