printlogo


کد خبر: 137769تاریخ: 1394/2/16 00:00
سفر اولاند به ریاض
بیانیه مشترک عربستان و فرانسه علیه ایران

رئیس‌جمهور فرانسه و پادشاه عربستان در بیانیه‌ای مشترک به اتهام‌پراکنی علیه ایران پرداخته و خواسته‌اند توافق هسته‌ای بر هم نخوردن ثبات منطقه را تضمین کند.
به گزارش فارس، «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه و «ملک سلمان»، پادشاه عربستان سعودی، شامگاه دوشنبه ـ یک روز پیش از برگزاری نشست کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض ـ در بیانیه‌ای ایران را به انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه متهم کرده و خواستار تضمین پایان این اقدامات در توافقنامه هسته‌ای احتمالی شدند.
اولاند که کشورش به موضع‌گیری‌های افراطی در مذاکرات هسته‌ای شهرت دارد، به دعوت عربستان سعودی به ریاض سفر کرده تا با شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس درباره مسائل منطقه گفت‌وگو کند.
بنا به گزارش رویترز، در بیانیه مشترکی که پس از دیدار سران 2 کشور منتشر شد، آمده است: «فرانسه و عربستان سعودی ضرورت دستیابی به توافقی مستحکم، ماندگار، قابل راستی‌آزمایی، عاری از مناقشه و الزام‌آور را مورد تایید قرار دادند».
این بیانیه می‌افزاید: «این توافق نباید امنیت و ثبات منطقه را بر هم بزند، ضمن اینکه نباید تهدیدکننده امنیت و ثبات همسایگان ایران باشد».
اصابت 6 راکت به نجران
کمتر از 40 روز پس از آغاز تجاوز سعودی‌ها به یمن، سرانجام جنگ به مناطق شهری عربستان هم سرایت کرد. روزنامه الریاض گزارش داد بعدازظهر دیروز شهر نجران در جنوب غرب عربستان  و در نزدیکی مرز یمن مورد اصابت دست کم 6 راکت قرار گرفت. تصاویر منتشر‌شده حکایت از آن دارد که چندین راکت به ساختمان‌های دولتی و مسکونی، از جمله نمایندگی همین روزنامه و روزنامه الوطن در  نَجران اصابت کرده‌ است.
اگرچه این حملات هیچ تلفات یا جراحت شدیدی برجای نگذاشت اما باعث قطع برق در برخی مناطق شهر شد. متعاقب آن اداره آموزش و پرورش نجران تمام مدارس منطقه را تعطیل کرد. همچنین دیروز خطوط هوایی عربستان اعلام کرد همه پروازها به مبدا یا مقصد شهر نجران تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این حادثه را بر عهده نگرفته اما در هر صورت برقراری وضعیت جنگی در این شهر 300 هزار نفری عربستان،  شکست آشکار راهبرد نظامی تجاوزکارانه محمد بن سلمان، وزیر دفاع و همه‌کاره حکومت ریاض را نشان می‌دهد.


Page Generated in 0/0053 sec