printlogo


کد خبر: 137774تاریخ: 1394/2/16 00:00
تقویم تاریخ

آغاز نخست‌وزیری «علی امینی» مهره سرسپرده طاغوت (1340 ش)
به دنبال استعفای دولت جعفر شریف‌امامی، با مقدماتی که از قبل تدارک دیده شده بود، شاه فرمان نخست‏وزیری را با اختیارات کامل به نام دکتر علی امینی صادر کرد و او با پشتیبانی و حمایت آمریکا، زمام امور را در دست گرفت. مقدمات نخست‏وزیری علی امینی از بعد از کودتای 1332 فراهم شد. او با سمت وزیر دارایی در کابینه سپهبد زاهدی، رئیس هیات نمایندگی ایران در مذاکرات نفت بود. از این لحاظ علی امینی نزد خارجیان و بویژه آمریکاییان، مقام و موقعیت ویژه‏ای پیدا کرد. او بعدها سفیر ایران در آمریکا شد. وی با جلب حمایت دموکرات‏های آمریکا و پس از پیروزی آنان در انتخابات، توانست به‏رغم میل شاه به نخست‏وزیری دست یابد. در واقع او برگزیده حزب دموکرات آمریکا بود و شرط اصلی قبول این سمت از جانب او مبتنی بر این اصل بود که شاه چون طبق قانون اساسی از مسؤولیت مبرا است و فقط حق سلطنت دارد، بنابراین باید در امور کشور دخالت نکند. امینی سپس از شاه انحلال مجلس شورای ملی و سنا را درخواست کرد و شاه در نوزدهم اردیبهشت به این خواسته او تن داد. دوران نخست‌وزیری امینی سرانجام پس از 14 ماه در 27 تیرماه 1341 به پایان رسید.

شهادت «مجید شریف‌واقفی» توسط منافقین خلق (1354ش)
سازمان مجاهدین خلق ایران در سال 1344 ش توسط تعدادی از جوانان، برای مبارزه مسلحانه با رژیم شاه تأسیس شد. اما برخی از اعضای سست ایمان این سازمان، به تدریج تحت تأثیر افکار مارکسیستی قرار گرفتند و جنگ قدرت برای به دست گرفتن رهبری سازمان مجاهدین خلق آغاز شد. از اواخر سال 1353 و اوایل 1354 ش سازمان منافقین در دیدگاه‏ها و مواضع ایدئولوژیک خود تجدید نظر کرد و به این نتیجه رسید که آنچه در گذشته به آن اعتقاد داشتند، نمی‏تواند مبنای یک حکومت قرار گیرد. سازمان تصور می‏کرد اسلام نمی‏تواند مسائل اقتصادی را حل و فصل کند و در قالب یک حکومت، اداره مملکت و کشور را عهده‏دار شود و ایدئولوژی اسلامی یک تفکر سازنده نیست. این تغییر نگرش نسبت به مسائل گوناگون اسلامی و نیز گرایش به سمت تفکرات مارکسیسم - لنینیسم، باعث واکنش جدی اعضای متدینی شد که با هدف سرنگونی رژیم طاغوت و روی کار آمدن نظام اسلامی وارد سازمان شده بودند. از جمله این افراد مجید شریف‌واقفی و مرتضی لباف‏نژاد بودند که پس از این تغییر مواضع سازمان، دچار تصفیه درون‌گروهی شده و به طرزی فجیع به شهادت رسیدند.

درگذشت علامه‏ فاضل شیخ «سلیمان بحرانی» (1121 ق)
شیخ ابوالحسن سلیمان بن عبدالله‏بن علی‏بن حسن بحرانی ماحوزی، معروف به محقق بحرانی از بزرگان علمای امامیه‏ اوایل قرن 12 هجری در نیمه‏ رمضان 1076 ق به دنیا آمد. او در علم حدیث، رجال، تاریخ و سیره تبحر داشت. شیخ عبدالله سماهیجی و سیدهاشم بحرانی صاحب تفسیر برهان و شیخ احمدبحرانی از تلامذه‏ او بودند. از آثار قلمی او: الاشارات فی الکلام، الشفاء فی الحکمه النظریه و المعراج قابل ذکرند. این فقیه و عالم بزرگ سرانجام در 17 رجب 1121 در 46 سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیدار دوست شتافت.

آغاز به کار سازمان ایکائو (1947م)
سازمان بین‏المللی هواپیمایى کشوری موسوم به ایکائو به عنوان یکی از مؤسسات تخصصی سازمان ملل، با 26 عضو آغاز به کار کرد. هدف‏ها و مقاصد عمده آن که در منشور آن عنوان شده‏ عبارت است از: توسعه مطمئن و منظم هواپیمایى کشوری بین‌المللی در سراسر جهان، تشویق صنایع هواپیماسازی جهت مصارف صلح‏آمیز، توسعه خطوط هوایی، فرودگاه‏ها و تسهیلات هوانوردی. به طور کلی، ایکائو، در جهت کمک به توسعه همه جنبه‏های فنی هواپیمایی کشوری بین‏المللی فعالیت می‏کند. در سال 1982م تعداد 148 کشور در ایکائو عضویت داشته‏اند و مقر آن در مونترال (کانادا) است.


Page Generated in 0/0052 sec