printlogo


کد خبر: 137813تاریخ: 1394/2/17 00:00
بسته پیشنهادی برای علاقه‌مندان کتاب در نمایشگاه
حتماً بخوانید!

گروه فرهنگ و هنر: بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شده و تا تاریخ 26 اردیبهشت‌ماه از ساعت 10 صبح تا 8 شب پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. در این گردهمایی سالانه که به عنوان محفلی ملی برای ارائه آثار جدید و بازنشر کتاب‌ها بوده و نیز فرصتی برای گردهمایی‌های فرهنگی است، آثاری در موضوعات مختلف و در شاخه‌های متفاوت فکری وجود دارد که در زیر به بخشی از آثار پیشنهادی برای خرید و مطالعه می‌پردازیم.
عصرهای کریسکان    
کتاب «عصرهای کریسکان» خاطرات امیر سعیدزاده از زندان‌های کومله و دموکرات منتشر شد. به گزارش پایگاه خبری سوره مهر، امیر سعیدزاده، راوی این کتاب، یکی از منحصربه‌فرد‌ترین نیروهای دفاع مقدس است چراکه او عضو هیچ سازمانی نیست. او یک نیروی آزاد است و در عین حال در مأموریت‌های اطلاعاتی و عملیاتی شرکت می‌کند، مأموریت‌هایی نیز برای شناسایی در خارج از کشور دارد. پس از آن راهی سپاه می‌شود. سعیدزاده پیش از انقلاب از طرف ساواک، مورد پیگیری و بازخواست قرار گرفته و فراری می‌شود. اسیر کومله می‌شود و از سازمان کومله نیز فرار می‌کند. ۴ سال بعد از جنگ، سعیدزاده به اسارت حزب دموکرات کردستان عراق درمی‌آید. این دوران از ابتدای انقلاب تا سال ۷۴ یعنی یک دوره ۱۵ ساله به طول می‌انجامد. در این کتاب برای اولین بار همزمان با خاطرات راوی، خاطرات همسر او در یک فصل مجزا آمده است. کیانوش گلزار راغب در این باره می‌گوید: احساس ‌کردم یک خانواده‌ که درگیر جنگ است، افراد بسیاری نقش دارند اما ما فقط روایت یک نفر را بررسی می‌کنیم و باقی مغفول می‌مانند. ضمن آنکه مقام معظم رهبری تأکید داشتند، خانواده‌ها، همسران شهدا، همسران رزمندگان، پدران و مادران شهدا و سایر جانبازان را در این خاطرات و کتاب‌ها در نظر بگیرم. بنابراین به ذهنم رسید، همزمان که روایت اصلی را مطرح می‌کنم، بتوانم به سایر اتفاقاتی که در خانواده راوی رخ می‌دهد، بپردازم.
زنی با کفش‌های مردانه
«زنی با کفش‌های مردانه» جدید‌ترین رمان محمدعلی گودینی است که در این اثر به نقش کارگران در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی اشاره شده است. این کتاب در اصل ‌جلد دوم رمان «تالار پذیرایی پایتخت» است که به وقایع ما‌ه‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و اتمام آن پرداخته است. محتوای این دو رمان طبیعتا یکی و در ادامه یکدیگر است؛ با این تفاوت که در شخصیت‌ها تغییر و تکثر داده شده است. در «تالار پذیرایی پایتخت» به بررسی وضعیت کارگرانی که در انقلاب سفید شاه از دست اربابان روستایی‌‌ رها یافته و به دامان اربابان شهری بازگشته‌اند، اشاره شده است. گودینی درباره رمان جدیدش می‌گوید: جلد دوم رمان «تالار پذیرایی پایتخت» با عنوان «زنی با کفش‌های مردانه»‌ است که در اصل این کتاب وقایع 7-6 ماه پیش از انقلاب را دربرمی‌گیرد و تا یک سال پس از جنگ ادامه پیدا می‌کند. فضا و ماجراها دنباله کتاب قبلی است اما با تغییر شرایط جامعه، فضای داستان نیز کاملا متفاوت شده است. گودینی همچنین اظهار می‌دارد: از آنجایی که با مشکلات کارگران آشنا هستم همواره سعی کرده‌ام مشکلات آنها را در قالب داستان بیان و مطرح کنم. در«تالار پذیرایی پایتخت» بازخوانی تاریخی از مشکلات کارگران در قبل انقلاب داشته‌ام. در اصل در آن اثر نشان داده‌ام که کارگران در آن زمان از دست اربابان روستایی رها و به دامان اربابان شهری بازگشته‌اند. اما در رمان «زنی با کفش‌های مردانه» نقش کارگران را در بحبوحه و پیروزی انقلاب و جنگ هشت‌ساله و بعد از آن در قالب رمان تشریح کرده‌ام. «تالار پذیرایی پایتخت» رمانی است درباره انقلاب اسلامی ایران که پیش از این در دومین دوره جشنواره داستان انقلاب و دهمین دوره جایزه کتاب فصل هم به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شده بود. رمان قبلی این نویسنده با عنوان «تالار پذیرایی پایتخت» در جشنواره داستان انقلاب مورد تقدیر قرار گرفت. این کتاب برگزیده جایزه کتاب فصل است و در سومین دوره جایزه جلال هم تقدیر شد.
از جهنم سرد شین تا بهشت ارزنتاک
خاطرات خودنوشت سیدعلی کاظم‌داور در کتاب «از جهنم سرد شین تا بهشت ارزنتاک» از حضور در جبهه‌های جنوب تا جنگ‌های نامنظم در عراق روانه بازار کتاب شد. این کتاب دربردارنده خاطرات خودنوشت راوی در پادگان سیدالشهدا(ع) و جزایر مینو، والفجر 9، گردان امیرالمؤمنین(ع) و... است. یکی از بخش‌های خواندنی این اثر به عملیات والفجر 4 اختصاص دارد که در این عملیات تعدادی از رزمندگان به داخل رود اروند می‌افتند و سرانجام می‌توانند با دعای حضرت یونس(ع) نجات پیدا کنند. بخش دیگر این خاطرات به جنگ‌های نامنظم در قرارگاه رمضان در خاک عراق اختصاص دارد. در بخشی از این کتاب که به ورود راوی و رزمندگان ایرانی به خاک عراق مربوط است، آمده: «بالاخره به رودخانه دریاسور رسیدیم. از شدت تشنگی سرم را توی آب رودخانه بردم و آن‌قدر از آن آب سرد و گوارا نوشیدم تا سیر شدم. کفش‌هایم گِلی شده بود. آنها را در رودخانه شستم. به‌ دلیل خستگی و نداشتن راهنما و همچنین طغیان آب رودخانه، عبور از آن خیلی مشکل بود.
نظریه توطئه و فقر روش‌شناسی
در تاریخ‌نگاری معاصر
کتاب «نظریه توطئه و فقر روش‌شناسی در تاریخ‌نگاری معاصر» عبدالله شهبازی با موضوع نقش توطئه جهانی در تحولات تاریخی ایران و مرز آن با «توهم توطئه» منتشر شد. «نظریه توطئه» مفهومی جدلی و تبلیغاتی است که در دو دهه اخیر بشدت رواج یافته است. عبدالله شهبازی درباره این اثر می‌گوید: تا به حال کسی از این زاویه به «نظریه توطئه» نپرداخته‌است. در این کتاب کوشیده شده تا مرز میان توطئه واقعی و «توهم توطئه» تفکیک و تعریفی از توطئه ارائه شود. این کتاب پاسخ به سوالاتی است مثل آیا توطئه هست یا نیست و اگر هست مرز آن با توهم توطئه کجاست؟ بخشی از کتاب «نظریه توطئه و فقر روش‌شناسی در
تاریخ نگاری معاصر» مشتمل بر مصاحبه‌های نویسنده با حسینعلی نوذری، حسین آبادیان و سیدمجید میرمنتهایی است و مباحثی چون «استعمار» و نقش «غارت» در پیدایش تمدن جدید غرب در آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌ است.
 


Page Generated in 0/0051 sec