printlogo


کد خبر: 137814تاریخ: 1394/2/17 00:00
همراه با کتاب

اذان بی‌موقع
«اذان بی‌موقع» اثر داستانی سیدمهرداد موسویان از مجموعه روزهای انقلاب منتشر شد. این اثر واقعه تاریخی 11 آذر 1357 و زمانی را که رژیم پهلوی، حکومت نظامی اعلام کرد و مردم در پی تداوم راه امام خمینی‌(ره) برای پیروزی انقلاب روی پشت‌با‌م‌ها نوای الله‌اکبر سر دادند، روایت می‌کند. قهرمان داستان پسری روستایی به نام خسرو است که پدرش در تهران به شغل بنایی مشغول است. حادثه‌ای برای پدر باعث می‌شود خسرو به تهران بیاید و با گروهی مذهبی آشنا شود. یکی از اعضای گروه به نام استاد حسن بنا شباهت بسیاری به پدر خسرو دارد. در روز 11 آذر سال 1357 حسن بنا اتوبوسی را بین تظاهرکنندگان و ماموران رژیم پهلوی قرار می‌دهد و... . موسویان درباره عنوان «اذان بی‌موقع» برای کتابش گفت: فریاد‌های «الله‌اکبر» مردم روی پشت‌بام‌ها، حکومت نظامی ماموران رژیم پهلوی را بی‌اعتبار کرد و به همین دلیل این عنوان را برای رمان انتخاب کردم.
ابد+ ده سال
«ابد+ ده سال» خاطرات اکبر فتورایی، معاون پرسنلی (نیروی انسانی) نیروی زمینی ارتش در دوره فرماندهی شهید صیاد شیرازی منتشر شد. این اثر که به قلم هادی عابدی تدوین و نوشته شده، دربردارنده خاطرات امیر سرتیپ دوم اکبر فتورایی، از دوران کودکی وی تا فعالیت‌های او پیش  و پس از انقلاب است. راوی در این اثر ابتدا به خاطرات دوران کودکی خود می‌پردازد و در ادامه به پیوستنش به ارتش اشاره می‌کند. ادامه کتاب به فعالیت‌ها و حال و هوای نظامی‌های مذهبی در دوران ستم‌شاهی می‌پردازد. در این میان بخش قابل توجهی از خاطرات فتورایی به نوع نگاه سیستم به نیروهای مذهبی ارتش اختصاص دارد. خاطرات یاد شده چنین برداشت می‌شود که ارتش در دوران شاه بشدت مخالف فعالیت نیروهای مذهبی بوده و بارها تلاش کرده به روش‌های غیرمستقیم آنها را از دیانت دور کند.
یحیی و یاکریم
«یحیی و یاکریم» مستند داستانی درباره واقعه 15 خرداد سال 42 به قلم محمدرضا شرفی‌خبوشان منتشر شد. این رمان با 2 زاویه دید «دانای کل» و «اول شخص» روایت شده که اول شخص آن نوجوانی است که در زمان حال به سر می‌برد و تاثیرات واقعه 15 خرداد را مشاهده می‌کند و با نگاهی جست‌وجوگر در پی کشف ماهیت این واقعه برمی‌آید. رمان «یحیی و یاکریم» به‌خوبی توانسته ماهیت رخداد 15 خرداد سال 42 را برای نوجوانان روشن کند و مخاطب با خواندن آن هم قادر خواهد بود برداشت درستی از این واقعه به دست آورد و هم به طور کلی دید خوبی نسبت به رویدادهای تاریخی پیدا کند. شرفی‌خبوشان درباره این رمان می‌گوید: همانطور که مستحضرید نگارش داستان و رمان تاریخی کار بسیار مشکلی است زیرا نویسنده هم باید به وقایع تاریخی پایبند باشد و هم از تکنیک‌های داستان‌نویسی غافل نشود.
مجاهد مهجور
«مجاهد مهجور» خاطرات جعفر خیتال، یکی از مجاهدین عراقی در دوران جنگ 8 ساله که در کنار نیروهای رزمنده علیه رژیم بعث می‌جنگید، منتشر‌ شد. جعفر خیتال، راوی داستان از جمله افرادی است که از طریق خوزستان وارد ایران می‎شود و مدتی با خانواده در اهواز زندگی می‎کند. در هنگام جنگ تا سال 62 در عراق حضور دارد، سپس در ایلام ساکن می‎شود. او مدتی در شهر دهلران به معلمی مشغول بوده است و پس از آن وارد استانداری می‎شود. محمدعلی قاسمی درباره شروع داستان می‎گوید: داستان کتاب «مجاهد مهجور» از دوران کودکی راوی شروع می‎شود. او در حالی که در دبیرستان تحصیل می‌کرده تحت پیگرد اداره استشهادات عراق قرار می‎گیرد که فرار می‎کند و به خوزستان می‎آید. او پیش از انقلاب و در حالی که در همدان سرباز بود با آیت‌الله مدنی ارتباط برقرار می‎کند که این ارتباط و فعالیت انقلابی باعث دستگیری او می‌شود.
زمستان و چله‌ها
«زمستان و چله‌ها» اثر داستانی علی‌ الله‌سلیمی از مجموعه روزهای انقلاب منتشر شد. «زمستان و چله‌ها» یکی از آثار پروژه ادبی «روزهای انقلاب» است. این اثر مستندی داستانی از وقایع 19 دی سال 56 است که به زبانی ساده یکی از روزهای سرنوشت‌ساز انقلاب اسلامی را روایت می‌کند. کتاب نگاهی دارد به واقعه 19 دی، روزی که مردم قم در اعتراض به مقاله توهین‌آمیزی که روزنامه اطلاعات منتشر کرده بود، قیام کردند و همین مساله زمینه‌ساز کشتار عده بسیاری از آنان شد. از آنجایی که نسل نوجوان امروز آشنایی چندانی با وقایع انقلاب ندارد، این اثر می‌تواند بخشی از خلأ موجود در آشنایی نوجوانان با تاریخ معاصر ایران را برطرف کند. علی الله‌سلیمی درباره تکنیک‌های استفاده‌شده در این اثر داستانی می‌گوید: عنصر اصلی داستان برگرفته از وقایع تاریخی است که سعی شده در جهت بهتر شدن داستان از عناصر روایی استفاده شود.
اقتصاد سیاست فرهنگی
کتاب اقتصاد سیاست فرهنگی نوشته دکتر دیوید تراسبی با ترجمه دکتر سوسن علائی منتشر شد. پروفسور دیوید تراسبی که با تحقیقات و آثار متعدد در زمینه اقتصاد فرهنگ و هنر شهرتی جهانی یافته است، استاد اقتصاد دانشگاه مکواری سیدنی و عضو تعدادی از کمیته‌‌های علمی و تخصصی در سطوح ملی و  بین‌المللی و مشاور شماری از سازمان‌‌های بین‌المللی ازجمله کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد(UNCTAD)، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی  سازمان ملل متحد   (UNESCO)، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی(OECD) و بانک جهانی و از اعضای هیات تحریریه چندین نشریه از جمله اقتصاد فرهنگ و مجله بین‌المللی  سیاست ­ فرهنگی و... است. مولف کتاب دیوید تراسبی در مقدمه کتاب نوشته است: هدف این کتاب پر کردن خلأ موجود در ادبیات سیاست فرهنگی از طریق تجزیه و تحلیل فرآیند سیاست‌گذاری فرهنگی از منظر کلان اقتصادی است.
 


Page Generated in 0/0075 sec