printlogo


کد خبر: 138107تاریخ: 1394/2/22 00:00
هشدار قبایل یمنی به ادامه حملات سعودی‌ها
سرنگونی اف16 بر فراز صعده

گروه بین‌الملل: قبایل یمنی همزمان با حفظ مناطق تحت سیطره خود در داخل عربستان، درباره حملات به عمق خاک این کشور در صورت ادامه حملات هوایی، به ریاض هشدار دادند.
در همین حال، سیطره نیروهای قبایل بکیل المیر و همدان بن زاید بر منطقه تویلق در عربستان درحالی صورت می‌گیرد که درگیری‌ها در برخی مناطق سعودی در نزدیک جبل حجفان و مناطق دیگر ادامه دارد. قبایل بکیل المیر یک پایگاه نظامی در نزدیک جبل  جحفان و نیز یک پایگاه دیگر در نزدیک جحفان را به تصرف خود در آوردند. قبایل یمنی همچنین پایگاه‌هایی را در منطقه البرم در مرزهای عربستان و یمن تصرف و سیطره خود را بر ارتفاعات نزدیک به منطقه المزرق در یمن تحکیم کردند. به گفته منابع قبایلی همچنین قبایل در واکنش به اقدامات نیروهای گارد مرزی عربستان سعودی علیه شهروندان و عابران در منطقه صعده، منطقه مشترک مرزی المدافن را تحت سیطره خود در آوردند. از سوی دیگر، منابع رسانه‌ای دیروز گزارش دادند چندین خمپاره از اراضی یمنی به سوی زندان مرکزی در شهر نجران واقع در خاک عربستان سعودی شلیک شد. طی چند روز گذشته، این سومین بار است که افراد قبیله‌ای یمن در واکنش به تداوم تجاوز جنگنده‌های سعودی به مناطق مختلف یمن و کشتار مردم بی‌گناه‌ این کشور، شهر نجران را هدف خمپاره قرار می‌دهند. 15 اردیبهشت نیز 3 خمپاره به منطقه «الفهد» در نجران در عربستان اصابت کرد و در پی این حادثه فرودگاه نجران تخلیه و همه پرواز‌ها از این فرودگاه لغو شد.
 استقرار نیروهای پشتیبانی در مرزهای یمن
در همین حال نیروهای پشتیبانی سعودی، دیروز به همراه تجهیزات نظامی در نجران در مرزهای این کشور با یمن مستقر شدند. به گزارش العربیه، این نیروی پشتیبانی شامل تعداد زیادی تجهیزات سنگین از جمله تانک و توپ است. سرتیپ زاید عسیری فرمانده این نیرو گفت: این نیرو شامل تسلیحات سبک، نیمه‌سنگین و سنگین از جمله تعداد زیادی خمپاره‌انداز، تانک، نفربر و همچنین تعداد زیادی از نیروهای ویژه است.
سرنگونی جنگنده اف- 16
مراکش اعلام کرد یک جنگنده این کشور که در تجاوز به یمن مشارکت کرده بود، بر فراز استان صعده ناپدید شده است. این جنگنده اف- 16 مراکشی، شامگاه یکشنبه برای بمباران اهدافی در یمن اعزام شده بود که ارتباط خود را با دیگر جنگنده‌های حاضر در این عملیات و اتاق فرماندهی در ریاض از دست داد. دولت مراکش هدف قرار گرفتن این جنگنده را تایید یا رد نکرده و گفته جزئیات این حادثه در دست بررسی است. در همین حال شبکه 24 تلویزیون فرانسه اعلام کرد جنبش انصارالله یمن مسؤولیت سرنگونی این جنگنده رابر عهده گرفته است.
تشدید حملات قبل از آتش‌بس
جنگنده‌های عربستان سعودی، دیروز دوشنبه بیشتر از 100 بار، استان صعده را هدف قرار دادند. ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی مدعی شده است هدف  بمباران شهرهای یمن خنثی کردن توطئه‌های منطقه‌ای و نجات مردم یمن است.  تعدادی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر روز یکشنبه تشدید فزاینده حملات هوایی عربستان به استان صعده در شمال غرب یمن را محکوم و تصریح کردند فاجعه حملات 50 روزه در یمن به قدری عمیق است که آتش‌بس 5 روزه، دردی از دردهای مردم دوا نمی‌کند. طبق اعلام سازمان‌های بشردوستانه، حدود 70 هزار نفر از جمله 28 هزار کودک از استان صعده در شمال غرب یمن، زیر آتش بمباران‌های هوایی گریختند. طبق این گزارش، بالاخره بعد از فشارهای جامعه جهانی، از امروز به مدت 5 روز آتش‌بس در یمن برقرار می‌شود. جان کری، در توجیه این تاخیر گفته است در نظر گرفتن این فرصت به منظور فراهم کردن امکان اطلاع‌رسانی انصارالله به همه اعضای خود است تا هیچ عذر و بهانه‌ای برای نقض آتش‌بس باقی نماند. با این حال در نظرگرفتن فرجه چند روزه برای برقراری آتش‌بس این فرصت را در اختیار عربستان قرار داده است که حداکثر آتش‌ریزی را روی یمنی‌ها داشته باشد و آن را نشانه قدرت نظامی و توانمندی خود جلوه دهد.  در جنگ‌های میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها از جمله حماس نیز این رژیم در آستانه برقراری آتش‌بس بر شدت و گستره حملات خود می‌افزود و از این طریق می‌کوشید مانع از شکل‌گیری این ذهنیت شود که پذیرش آتش‌بس نشانه ضعف و شکست این رژیم است.

 


Page Generated in 0/0043 sec