printlogo


کد خبر: 138133تاریخ: 1394/2/22 00:00
جامعه باید از چه کسی الهام بگیرد؟

تأسی از پیامبراعظم و اثرات شگفت‌انگیز کلام و رفتار ایشان در زندگی اجتماعی افراد از جمله مهم‌ترین مولفه‌هایی است که آثاری ژرف و تامل‌برانگیز را در جامعه به جای گذاشته است. سردار سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی با نگارش یادداشتی که در آستانه مبعث رسول‌اکرم(ص) در اختیار گروه اجتماعی«وطن امروز» قرار داده است ابعاد تازه‌ای از نقش خلق و اخلاق پیامبر اعظم (ص) را در جامعه و بویژه در بین اهالی فرهنگ و هنر تشریح کرده است.
***
1- 1400 سال است که محمد مصطفی(ص)، خاتم پیامبران الهی، یکی از نخستین منابع الهام‌بخش اهالی فرهنگ و هنر و ادبیات برای خلق آثار نغز و ماندگار است. هیچ بنی بشری همچون آن رسول خاتم نتوانسته است اینچنین پر شمول و پردوام، هنرمندان خلاق و اندیشمندان نوآور را برای عرضه آثار ماندگار و تفکربرانگیز ترغیب و تهییج کند.
2- نیازی به حجت نیست که شمار فراوانی از ویژگی‌های پیامبر اعظم در الهام‌بخشی اصحاب هنر و معرفت ذی‌نقش بوده‌اند، لیکن به زعم و باور من «خلقیات» آن بزرگوار، سهم و تاثیر فزون‌تری در این باره داشته است. به‌عنوان شاهدی از این مدعا می‌توان انعکاس خلقیات آن حضرت در اشعار شعرای کشورمان را یادآور شد. نظر ادبا و نویسندگان فرهنگ‌ساز ما نیز پیوسته از این رفتار و واکنش متعالی پیامبر مهربانی الهام گرفته و دیگران را سفارش کرده‌اند تا برای از میان راندن کینه و نفرت و جدال در دام سفیهان ادب نیاموخته و جاهلان فرهنگ نیاموخته گرفتار نشوند بلکه با کلام زیبا و بیان نیکو زمینه و بستر اصلاح رفتار آنان را فراهم کنند.
3- ویژگی‌های «منش‌شناختی» و «اخلاقی» حضرت رسول را می‌توان در شمار دومین منبع بزرگ الهام‌بخش هنرمندان ما جای داد. آن حضرت «اهل مدارا» بوده است و با دشمنان خود، مادامی که به سدی در برابر نشر احکام نورانی اسلام تبدیل نمی‌شدند، به بهترین شکل ممکن مدارا می‌کردند. ادیبان و شعرای ما نیز با الهام از این ویژگی همواره بر «مروت با دوستان و مدارا با دشمنان» تاکید ورزیده‌اند.
4- امروزه ضرورت الهام گرفتن اهالی فرهنگ و هنر از «خلقیات» و «اخلاقیات» رسول اخلاق، بیش از هر زمان دیگری است. امروزه تنها با الهام از خلق و اخلاق پیامبر است که می توان:
- به تقابل کژی‌ها و هنجارستیزی‌های پرشمار رفت.
- تعامل خود را با دیگران بهبود بخشید.
- گام در راه اخلاقی زیستن نهاد.
- درون را از وسواس‌های شیطانی رهانید.
- به سوی تعالی و شکوفایی شتافت.
خلاصه آنکه، اهالی فرهنگ و هنر با خلق آثار بدیع ملهم از خلق و اخلاق رسول اعظم می‌توانند سبک نوین و نیکویی از خوب و اخلاقی زیستن را در جوامع امروزی اشاعه دهند و راه سعادت و معنویت را پیش روی همگان قرار دهند.
 


Page Generated in 0/0064 sec