printlogo


کد خبر: 138135تاریخ: 1394/2/22 00:00
لزوم بررسی میزان فلزات سنگین در آب‌شرب ضروری است
کاهش شدید کیفیت آب در کرمان

افت شدید کیفیت آب در استان کرمان به دلیل برداشت و مصرف بی‌رویه در بخش‌های مختلف موجب اسیدی، شور شدن و پیدایش فلزات سنگین در آب برخی مناطق استان شده است.
به گزارش مهر، برداشت بی‌رویه و منفی 1/1 میلیارد مترمکعبی آب در استان کرمان و کاهش قابل توجه بارندگی در این استان که روندی نزولی را طی می‌کند موجب بروز مشکلات متعدد و تشدید خشکسالی در استانی شده است که در شرایط عادی هم از کاهش منابع آبی رنج می‌برد. طبق اعلام کارشناسان هواشناسی، در سال جاری بارندگی کرمان در مقایسه با سال گذشته
۱۱ درصد کاهش یافته است، در نتیجه تعداد بیشتری از چشمه‌ها و قنات‌های استان کرمان خشک شده است. این در حالی است که به دلیل عدم برنامه‌ریزی در زمینه مصرف آب در کرمان در سال‌های گذشته و با توجه به تعداد کم سدهای موجود در استان، بیشترین حجم آب از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود. در حالی که به گفته مدیرکل هواشناسی استان کرمان میزان بارندگی سالانه در کرمان ۱۲۹ میلیمتر است که همین میزان بارندگی نیز در سال‌جاری در این استان روی نداده است. محسن عراقی‌زاده در گفت‌وگو با مهر میزان بارندگی در کرمان را ۱۲۰ میلیمتر اعلام کرده است و خواستار صرفه‌جویی مردم در مصرف آب شده است. وی با اشاره به بارندگی‌های چند روز اخیر گفت: این بارندگی‌ها نتوانسته کمبود بارش در کرمان را جبران کند و سطح تغذیه مناسبی را برای منابع زیرزمینی کرمان پیش‌بینی نمی‌کنیم.
سطح آب برخی دشت‌های کرمان سالانه یک متر کاهش می‌یابد
با ادامه این وضعیت هر سال از سطح آب‌های استان کرمان کاسته می‌شود به‌طوری که به گفته فرماندار رفسنجان، سالی یک متر از سطح آب‌ رفسنجان کاسته می‌شود. این بحران اما تنها به دشت رفسنجان ختم نمی‌شود بلکه دشت‌های کرمان، زرند، سیرجان و انار در شرایط بحرانی قرار گرفته است. در حالی بارندگی منابع آب زیرزمینی را تغذیه نمی‌کند که برداشت‌های منفی آب در کرمان ادامه دارد و به همین دلیل املاح موجود در آب‌های زیرزمینی هر روز بیشتر می‌شود و کیفیت آب نیز کاهش می‌یابد. زمانی به این مهم پی می‌بریم که معاون عمرانی استاندار کرمان نیز در نشست کمیته آب استان کرمان به وجود فلزات سنگین در آب‌های کرمان اشاره کرد. محمدجواد کامیاب در این باره گفت: از جمله مصیبت‌های جدید استان بی‌کیفیتی و وجود برخی فلزات سنگین در آب‌شرب است و برای جلوگیری از این مساله به طور مثال در شهرستان بردسیر برای هر لیتر آب 3 هزار تومان هزینه سالم‌سازی انجام می‌شود. کامیاب همچنین در گفت‌وگو با مهر با اشاره به آغاز
قریب‌الوقوع فصل گرم سال در استان کرمان خواستار صرفه‌جویی جدی مردم در مصرف آب شد و افزود: امسال میزان ذخایر آبی استان کرمان با کاهش مواجه بوده است و این به این معناست که باید نهایت مدیریت عمومی از سوی مردم در مصرف آب انجام شود. معاون عمرانی استاندار کرمان افزود: طرح‌های انتقال حوزه به حوزه بعد از سال‌ها با پیگیری‌های مکرر و مستمر استاندار کرمان به مرحله اجرا نزدیک می‌شود و این اقدام در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود اما مهم‌ترین رمز موفقیت در زمینه کاهش تبعات ناشی از بی‌آبی همان صرفه‌جویی است. وی ادامه داد: همچنین با همکاری مسؤولان دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف و همیاری نخبگان طرح‌هایی در زمینه مدیریت آب در کرمان در مرحله اجرا قرار گرفته است که تاکنون موجب صرفه‌جویی قابل توجه آب در استان شده است. کامیاب افزود: طرح صرفه‌جویی آب در کرمان در صورت اجرا شدن و همکاری مردم بویژه در بخش کشاورزی می‌تواند از هدررفت میلیاردها مترمکعب آب جلوگیری کند و کرمان را از بحران بی‌آبی مصون نگه دارد.  این مسؤول ادامه داد: این طرح شامل ۱۷ مصوبه است که اجرای آن در همه شهرستان‌های استان کرمان الزامی است و به صورت جدی نظارت می‌شود. وی نصب کنتورهای هوشمند، نظارت بر برداشت آب، اصلاح الگوی کشت و آبیاری مکانیزه را از جمله این طرح‌ها دانست و افزود: طی ماه‌های اخیر با اجرای برنامه‌ریزی‌های دقیق
۳۳۲ میلیون مترمکعب آب به‌سادگی صرفه‌جویی شده است و این روند در صورت استمرار می‌تواند بخشی از مشکل در استان را برطرف کند. کامیاب ادامه داد: اجرای طرح همیار آب در استان کرمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند به‌عنوان الگویی در سایر مناطق کشور نیز اجرا شود. وی بیشترین میزان صرفه‌جویی در مصرف آب در استان کرمان را از محل خاموش کردن پمپ‌های آب کشاورزی دانست. وی گفت: نباید آب گرانبها را در استان کرمان به کشت محصولاتی اختصاص داد که ارزش اقتصادی ندارند و حجم قابل توجهی از آب را مصرف می‌کنند و منابع استان را هدر می‌دهند.
۱۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کرمان وجود دارد
وی افزود: در کرمان نزدیک به ۹۰ درصد آب به کشاورزی اختصاص یافته است که ۷۰ درصد این آب‌ها هدر می‌رود و بازده اقتصادی ندارد، این در حالی است که در بخش آب‌شرب با مشکل مواجه هستیم. وی همچنین به وجود ۱۱ هزار حلقه چاه کشاورزی در استان کرمان اشاره کرد و گفت: این چاه‌ها در استان غیرمجاز هستند و هزاران حلقه چاه مجاز هم کار برداشت را انجام می‌دهند.

وضعیت منابع آبی کرمان از سایر استان‌ها حادتر است  
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان در گفت‌وگو با مهر با اشاره به کاهش منابع آبی در کرمان طی سال‌های اخیر گفت: هم‌اکنون در وضعیت بحرانی قرار داریم و اگر سایر استان‌های کشور با این مشکل مواجه هستند وضعیت کرمان بسیار حادتر است. محمد بختیاری افزود: بیشترین میزان برداشت آب‌ در استان کرمان از دشت‌های استان انجام می‌شود و این در حالی است که ادامه این روند می‌تواند دشت‌های کرمان را به دشت‌هایی خشک تبدیل کند. وی تصریح کرد: طرح‌های قابل توجهی در استان کرمان در حال انجام است و در کنار این صرفه‌جویی‌ها و مدیریت مصرف، اجرای طرح‌های انتقال آب به استان کرمان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. وی ادامه داد: کاهش کیفیت آب در استان به دلیل برداشت‌های بی‌رویه و عدم تجدید آب روی داده و باید فکری به حال افت کیفیت آب در کرمان کرد.


Page Generated in 0/0054 sec