printlogo


کد خبر: 138153تاریخ: 1394/2/22 00:00
پشت پرده جنجال رسانه‌ای گودرزی با کی‌روش
وقتی دولت وزیرش را دور زد

همه از سکوت کی‌روش نسبت به اظهارات تند وزیر ورزش تعجب کرده‌اند، به همان اندازه که از صحبت‌های جنجالی گودرزی پس از تفاهمنامه سه‌بندی میان وزارتخانه، فدراسیون و سرمربی تیم ملی، علیه کی‌روش شگفت زده شدند.روز شنبه درحالی جلسه‌ای میان رئیس فدراسیون فوتبال، سرمربی و مدیر ورزشی تیم ملی برگزار شد که این جلسه یک میهمان ناخوانده داشت، جلسه‌ای که کی‌روش از زمان شنیدن صحبت‌های وزیر ورزش  و جوانان انتظارش را می‌کشید. کی‌روش که تاکنون حتی یک بار هم علیه کسانی که نسبت به او موضع تندی داشته بودند سکوت نکرده بود، همه منتظر بودند با عصبانیت جواب صحبت‌های تند و تیز وزیر ورزش علیه خودش را بدهد.
حمله تند وزیر به کی‌روش پس از تفاهم
وزیر از واژه‌های «کارگر و کارفرما»، «بیگانه‌ای که تحقیر می‌کند» و لمپن وارداتی» استفاده کرده بود، صحبت‌هایی که به روشنی مخاطبی خاص داشت، مخاطبی که همواره در پاسخ به منتقدانش بی‌مهابا واکنش داده است اما این بار کی‌روش لب به سکوت دوخته بود. وزیر بی‌پرده‌تر از همیشه نسبت به کی‌روش موضع گرفته بود، جملاتی که هر کدام به تنهایی کافی بود تا کی‌روش هم بدون تبعات، پاسخ گودرزی را بدهد. هرچند که او تلویحا قبل از جلسه با کفاشیان پاسخی سربسته به وزیر ورزش داد، اینکه «ابتدا و قبل از جنگ با خارجی‌ها باید در مقابل داخلی‌ها ایستاد و جنگید.» گودرزی در اولین جمله‌اش اینگونه به کی‌روش تاخت؛ «مربیان و مردم ما از اینکه توسط بیگانه تحقیر شوند رنج می‌برند. ما کارفرما هستیم و او کارگر اما گویا شرایط در این میان برعکس شده است و ما هستیم که گرفتار شده‌ایم. من پس از جام‌جهانی به رسانه‌ها گفتم که حاصل کار ما در عرصه فوتبال نسبت به جام جهانی 1978 و پس از آن چه تغییری کرده است؟» دومین جمله وزیر اما تندتر و سختگیرانه‌تر از جمله قبلی بود؛ «ما هیچ‌گاه نباید از ترس مرگ خودکشی کنیم. گاهی شاهد لمپنیزم وارداتی در فوتبال نیز هستیم، فرد همان فرد است با این تفاوت که یکی مانند من یقه‌اش به این شکل است و فرد دیگری یقه‌اش را باز می‌گذارد یا کراوات می‌زند.»
موضع کی‌روش؛ سکوت خودجوش، تقاضا یا دستور
کی‌روش که به نظر نمی‌رسید گودرزی و صحبت‌هایش را بی‌پاسخ بگذارد، این‌بار سکوت پیشه کرد، با صحبت نکردن تا پس از جلسه با کفاشیان زمان خرید و پس از آن هم هیچ بر زبان نیاورد، لبخند و تماشای دیدارهای لیگ قهرمانان اروپا تنها پاسخ سرمربی تیم ملی به شخص اول ورزش کشور بود. سکوتی که شاید در پس آن برای اولین بار صبر، تامل، تقاضا و شاید هم دستور نهفته بود. جلسه‌ای فوری ساعت 13:30 دقیقه شنبه در ساختمان فدراسیون فوتبال برگزار شد، جلسه‌ای که کی‌روش برای آن لحظه‌شماری می‌کرد، الفاظی درباره او به کار رفته بود که بار معنایی سنگینی داشت، کی‌روش پس از صحبت‌های روز چهارشنبه وزیر، کلامی بر زبان نیاورده بود، بنزینی که برای انفجار نیاز به جرقه داشت، اما ورود غیرمنتظره یک سیاست‌مدار ورق را برگرداند، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به صورت غیرمنتظره‌ای در جلسه حاضر شد تا کی‌روش به جای چروک پیشانی، لبخندش را به وزیر تقدیم کند. محمود اسلامیان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری و سرپرست نایب رئیسی اول فدراسیون فوتبال، فردی از بدنه دولت است که به دلیل سابقه‌اش در فوتبال بهترین فرد برای انتقال افکار دولت و تصمیم‌های کلان به بدنه فوتبال ملی بود.
وزیر رو دست خورد
اما جلسه شنبه با حضور غیرمنتظره اسلامیان آغاز شد و بدون انتقال کلامی از محتوای اصلی جلسه و موضع‌گیری درباره صحبت‌های وزیر، چه از سوی کی‌روش، کفاشیان، پیروانی و اسلامیان به پایان رسید. کی‌روش لبخند می‌زد و کفاشیان از ته دل می‌خندید، پیروانی ساکت بود و اسلامیان زودتر از همه فدراسیون را ترک کرد، مردی که مشغله کاری‌اش بسیار بیشتر از حواشی پیرامون فوتبالی است که به جدال وزیر و سرمربی تیم ملی فوتبال خلاصه شود. گویی اطمینان از بقای کی‌روش و تصمیم دولت بر ماندگاری او در جلسه گوشزد شده بود، جمله‌ای که به‌خوبی توسط دادگان پیش‌بینی شد؛ «تصمیم‌گیری درباره کی‌روش از اختیار وزارتخانه و فدراسیون خارج شده است و این دولت است که در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد». قسمتی از بدنه دولت، به ماجرای ادامه همکاری کی‌روش در تیم ملی ورود کرده بود، اسلامیان که رابطه بسیار نزدیکی با جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور دارد به جلسه فدراسیون آمد تا در سکوت و بدون آنکه کسی از علت حضورش در فدراسیون با خبر شود انتقال‌دهنده تصمیم نهایی باشد، تصمیمی که گویا وزیر ورزش در آن هیچ نقشی نداشته است، چرا که صحبت‌های تند و بی‌سابقه او و نیز واکنشی که روز بعد به دلیل جنجال‌های رسانه‌ای داشت حاکی از این بود که گودرزی نه تنها در فشار قرار گرفته  بلکه دیگر حتی حق تصمیم‌گیری درباره سرمربی تیم ملی نیز از وزارت ورزش گرفته شده است.
واکنش کی‌روش به گودرزی!
کی‌روش از موافقت و همراهی دولت برای بقایش اطمینان حاصل کرده بود و در مقابل صحبت‌ها و کنایه‌های تند و تیز و سرشار از حب و بغض گودرزی تنها لبخند را به دوربین‌ها و میکروفن‌ها تقدیم کرد، کی‌روش به آرامی گفت که هفته قبل بسیار مشغله کاری داشته و بازی تیم‌های یوونتوس مقابل رئال مادید و بارسلونا مقابل بایرن‌مونیخ را در لیگ قهرمانان اروپا تماشا کرده است؛ واکنشی معنادار به صحبت‌های جنجالی وزیر ورزش در جمع پیشکسوتان فوتبال. کی‌روش آرامشش را از دولت هدیه گرفته بود، اسلامیان تاثیرگذارتر از همیشه فدراسیون را ترک کرد تا دولت با هر دلیلی، از راضی نگه داشتن مردم برای انتخابات‌های پیش‌رو گرفته تا نشان دادن ضرب شست به وزیر ورزش، کی‌روش را در تیم ملی فوتبال ایران ماندگار کند، بقایی همراه با آرامشی خاص و لبخندی که بر صورت مرد پرتغالی نقش بست.


Page Generated in 0/0054 sec