printlogo


کد خبر: 138157تاریخ: 1394/2/22 00:00
چرا شاه سعودی در کمپ‌دیوید شرکت نمی‌کند؟
حال سلمان خراب است

گروه بین‌الملل: منابع رسمی دیروز اعلام کردند سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی به علت اعلام آتش‌بس در یمن در نشستی به میزبانی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که قرار است روز پنجشنبه با حضور سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس برگزار شود، مشارکت نخواهد کرد. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان دلیل این اقدام پادشاه را همزمانی نشست کمپ‌دیوید با آتش‌بس
5 روزه در یمن اعلام و ادعا کرده است از آنجایی که امدادرسانی به یمن برای پادشاه بسیار اهمیت دارد، او شخصاً این عملیات را رهبری می‌کند و راهی واشنگتن نمی‌شود ولی به احتمال زیاد همانطور که فاش شده است، کسالت یا عدم توانایی‌های جسمی و عقلی ملک سلمان که از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برد، عامل اصلی عدم حضور وی در نشست کمپ‌دیوید ایالت مریلند است. گزارش‌های متعددی درباره بیماری جنون و آلزایمر ملک سلمان منتشر شده است. طبق این گزارش، فعال عربستانی که به دلیل افشای مسائل پشت‌پرده خاندان حاکم در عربستان، هواداران و شهرت بسیاری را در این کشور با نام «مجتهد» کسب کرده، از توصیه امیر کویت به فرزند پادشاه عربستان برای جلوگیری از سفر او به آمریکا، پرده برداشته است. مجتهد، یکشنبه در جدیدترین اظهارات خود در توئیتر نوشت: «صباح الاحمد، امیر کویت با توجه به شناخت بسیار خوبی که از ملک سلمان دارد، به محمد بن سلمان (فرزند پادشاه و جانشین ولیعهد) نصیحت کرد پادشاه به آمریکا نرود تا آنها را به دلیل وضعیت سلامتی و عقلی خود، در تنگنا قرار ندهد.»وی افزود: «به همین خاطر، محمد بن نایف، رئیس هیأت، محمد بن سلمان را (در سفر به آمریکا) همراهی خواهد کرد و شاید ملک سلمان در فرصتی دیگر که برنامه‌ای مختصر برای او تدارک دیده شده باشد، به آمریکا برود.» مجتهد خاطرنشان کرد، صباح الاحمد دوست شخصی ملک سلمان است و در جریان بحران منطقه خلیج‌فارس زمان ویژه‌ای را با او سپری کرد و دوستی آنان پابرجا مانده است و این نصیحت و توصیه را از روی دوستی و محبت و غیرت مطرح کرده است».
استقبال سرد سران عرب از دعوت اوباما
از سوی دیگر، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال با اشاره به عدم حضور ملک سلمان در این نشست، گزارش کرد این مسأله ضربه‌ای به تلاش‌های کاخ سفید برای جلب حمایت کشورهای عربی از توافق هسته‌ای با ایران است. تصمیم ملک سلمان ظاهرا موجی را در منطقه خلیج‌فارس به راه انداخته است به طوری که منابع رسمی در 3 کشور بحرین، عمان و امارات نیز اعلام کردند سران این کشورها در نشست کمپ‌دیوید حضور نخواهند داشت. این کشورهای عربی نامساعد بودن حال سرانشان را علت این غیبت اعلام کرده‌اند. به این ترتیب تنها سران 2 کشور کویت و قطر به آمریکا خواهند رفت. اوباما پیش از این در اقدامی کم‌سابقه از سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس دعوت کرده بود تا 13 و 14 ماه مه در واشنگتن و کمپ دیوید در اجلاس ویژه‌ای میهمان او باشند. غیبت معنادار سران عرب در اجلاس واشنگتن و کمپ دیوید در حالی است که مشاور سابق اوباما به تازگی از اعراب خواسته است سطح توقع خود را از نشست کمپ‌‌دیوید برای کاستن از نفوذ ایران در منطقه پایین‌ بیاورند. دنیس راس افزود: دولت آمریکا در حال حاضر قدرت تاثیرگذاری برای حل این مشکل ندارد.
اختلاف 2 پسر پادشاه
مجتهد در توئیت اخیر خود همچنین با اشاره به عزل و نصب‌های صورت گرفته توسط ملک سلمان، فاش کرد سلطان بن سلمان، در اقدامی نمادین از ریاست هیأت گردشگری و آثار تاریخی استعفا می‌کند تا نارضایتی خود را از تغییرات اخیر اعلام کند و از کارهای برادرش برائت جوید؛ وی پس از آنکه دشمنی خانواده در قبال فرزندان سلمان را دید، تلاش می‌کند خانواده‌اش را قانع کند که اکثر فرزندان سلمان از کارهای برادرشان محمد راضی نیستند. مجتهد ادامه داد: منظور سلطان از کارهای غیرقابل قبول برادرش این است: تعیین خودش به‌عنوان رئیس شورای اقتصادی و عزل مقرن و سیطره بر آرامکو و تعیین خودش به‌عنوان جانشین ولیعهد و دیگر اقداماتی که بعدا صورت خواهد گرفت. مجتهد تأکید کرد که سلطان بیش از یک برابر برادرش محمد بن سلمان سن دارد و با وضعیت کنونی ولیعهدی پادشاه مخالف است.مجتهد اظهار داشت احتمالا استعفای سلطان پذیرفته نشود و محمد برای آنکه رسوا نشود، ادعا می‌کند که پادشاه (استعفای سلطان را) نپذیرفته است. مسؤولان یا رسانه‌های رسمی سعودی هنوز برای رد یا تایید اظهارات مجتهد موضع‌گیری نکرده‌اند.
 


Page Generated in 0/0054 sec