printlogo


کد خبر: 138162تاریخ: 1394/2/22 00:00
چهارگوشه

آغاز پاکسازی بیجی در صلاح‌الدین
فرماندهی نیروهای داوطلب مردمی عراق در استان صلاح‌الدین از آزادسازی 2 منطقه الخنگ و المحزم در مرکز شهر بیجی خبر داد. وی گفت نیروهای داوطلب مردمی بامداد دوشنبه موفق شدند با یورش به بیجی، این 2 منطقه را آزاد کنند. فرماندهی ستاد عملیات استان صلاح‌الدین هم اعلام کرد در مرحله جدید قرار است 2 شهر بیجی و الصینیه در شمال تکریت آزادسازی شوند. از سوی دیگر جنگ در شهر الگرمه در غرب بغداد همچنان ادامه دارد.

استرالیا نیز جاسوسی می‌کند
ادوارد اسنودن، کارمند پیشین سازمان امنیت ملی آمریکا اعلام کرده است دولت استرالیا با تصویب قانونی در رابطه با جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی از شهروندانش را قانونی کرده است. اسنودن تحت تعقیب‌ترین مرد آمریکا دیروز گفت آنچه وی سبب افشای آن شد از طرف یک دادگاه در آمریکا قانونی اعلام شده است. این دادگاه حکم داد جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات تلفنی با آن حجم بزرگ، نقض قانون وطن‌پرستی است.اسنودن اعلام کرد این تصمیم نشان داد دولت نمی‌تواند در کمال مصونیت از اعتماد شهروندانش سوء‌استفاده کند.

پیشروی‌های ارتش در جسرالشغور
با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره تروریست‌های مسلح در سوریه، ارتش این کشور شماری از تروریست‌ها را در منطقه الفقیع در حومه درعا به هلاکت رساند. تلویزیون سوریه از محاصره کامل محورهای منتهی به شهر جِسرالشغور در حومه ادلب به دست یگان‌های ارتش این کشور خبر داد. همزمان، در اقدامی تحریک‌آمیز نخست‌وزیر ترکیه با ورود غیرقانونی به خاک سوریه، از مقبره یکی از اجداد امپراتوری عثمانی دیدن کرد.

انتقاد سازمان ملل از آمریکا
 اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشستی که دیروز در ژنو برگزار شد از وضعیت حقوق بشر در آمریکا انتقاد کردند. در این نشست ضمن انتقاد از باز بودن زندان گوانتانامو، شکنجه در زندان‌های تحت نظارت و اداره آمریکا، از حملات پهپادهای این کشور در مناطق مختلف جهان و کشته شدن غیرنظامیان انتقاد شد. نماینده آمریکا در پاسخ به برخی سوالات و انتقادات مطرح‌شده تاکید کرد که موضوع زندان گوانتانامو موضوع داخلی آمریکاست و بازداشت‌شدگان در آن از حقوق مبتنی بر قوانین داخلی آمریکا برخوردارند.

دیدار بی‌نتیجه پوتین و مرکل
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که برای حل اختلافات میان 2 کشور بویژه درباره بحران اوکراین با یکدیگر دیدار کردند  تقریبا در هیچ زمینه‌ای به توافق دست نیافتند. مرکل که برخلاف سنت سال‌های اخیر در جشن پیروزی روس‌ها بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم شرکت نکرده بود با 24 ساعت تاخیر وارد مسکو شد تا به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ دوم جهانی بر سر بنای یادبود سرباز گمنام حاضر شود. اما شبکه تلویزیونی تی‌وی 5  فرانسه، گفت‌وگوهای متعاقب مرکل و پوتین  را که بیشتر درباره بحران اوکراین و کمتر درباره توسعه مناسبات خدشه‌دار شده 2 کشور بود بی‌نتیجه دانسته است. مرکل در این دیدار، جدایی‌طلبان شرق اوکراین را عامل بحران معرفی کرد اما پوتین با رد این اظهارات، همه نابسامانی‌های اوکراین را برگردن کی‌یف انداخت. جمله مهم رئیس‌جمهور روسیه این بود که روس‌ها می‌توانند بر بحران اوکراین اثر بگذارند اما ترجیح می‌دهند کی‌یف این کار را به تنهایی انجام دهد.

تماس خلبانان شیخ‌نشین با داعش
رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق فاش کرد خلبانان حوزه خلیج فارس حاضر در ائتلاف مضحک آمریکایی علیه داعش در حقیقت دستشان با داعشی‌ها در یک کاسه است. «حاکم زاملی» گفت: «خلبانان عربستانی، قطری و بحرینی اخیرا در اقدامی غیر قانونی و بدون اجازه دولت عراق، روی آسمان استان بصره در جنوب عراق پرواز کرده و از برخی اماکن مورد نظرشان عکسبرداری هم کرده‌اند. آنها علاوه بر این اقدامات، از طریق دستگاه بی‌سیم، با نیروهای گروهک داعش تماس گرفته و ارتباط برقرار کرده‌اند». هدف از این تماس‌ها با خبر کردن تروریست از معدود حملات ائتلاف یا هماهنگی برای ارسال محموله‌های کمکی
برای داعش است.


Page Generated in 0/0055 sec