عضو مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره با بازتابهای نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی، گفت: در ارتباطاتی که جوانان اروپایی و آمریکایی با نهادهای ذیربط برقرار کردند، تعابیر قابل توجهی را درباره این نامه به کار بردند که به طور مثال گفتهاند «این نامه، انتخابی حائز اهمیت بود»، «نامهای عمیق و هوشمندانه که با جوانانی که در غرب و در فضای غربی زندگی میکردند به گفتوگو پرداخت»، «اقدامی بیسابقه»، «با ادبیات عاطفی ولی با لحنی آکنده از عقل و منطق به زبان پدرانه با جوانان به گفتوگو پرداختند» و... .
حجتالاسلام والمسلمین دکتر قمی در گفتوگو با تسنیم افزود: برخی هم با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مدظله العالی در نامه که فرمودند من شما را مجبور نمیکنم تلقی مرا از اسلام بپذیرید، گفتهاند «این نامه سعی کرد از خشونت شکلگرفته علیه اسلام کم کند و واقعیتها را نشان دهد» یا اینکه «نامه، فرصتی برای یادگیری»، «دعوتی هوشیارانه و ظریف»، «محبتآمیز و حسابشده برای خنثی کردن تبلیغات علیه اسلام و دعوت به تفکر، آزاداندیشی و توجه به عامل اصلی اسلامستیزی» یا یکی از آن جوانان گفته بود «این نامه میتواند نقش مهمی در جلوگیری از تکرار جنگهای صلیبی داشته باشد». این تعابیر کسانی بوده که این نامه به دست آنها رسیده است. عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح سوالی مبنی بر اینکه حالا نکتهای که در اینجا باقی میماند آنکه چرا نامه؟ و چرا از شکلهای دیگر استفاده نشده است؟ اظهار داشت: این به روش سنتی ما در اسلام و به همان سیره پیامبر اکرم(ص) برمیگردد که سعی میفرمودند دعوت خودشان را برای اسلام، عدالت، معنویت، اخلاق و عقلانیت از طریق نامه توضیح دهند. مجموعه نامههایی که پیامبر اسلام(ص) در آن زمان به امپراتوری روم و بلاد دیگر نوشتند را مرحوم آقای میانجی در کتاب مفاتیحالرسول در 5 جلد جمعآوری کردند که بیش از 100 عدد از این نامههایی که به دست ما رسیده برای دعوت به اسلام بوده است.
وی افزود: غیر از این در سابقه تاریخی انقلاب اسلامی هم مشابه این مورد که حضرت امام(ره) به گورباچف نوشتهاند داشتهایم که البته این دو شباهتها و تفاوتهایی هم با یکدیگر دارند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از این مصاحبه درباره شباهتهای نامه امام(ره) و نامه رهبر معظم انقلاب، گفت: یک شباهت در هر دو نامه اینکه هر دو تاثیرگذارند. در آن نامه دیدیم که تأثیر خودش را در فروپاشی نظام سوسیالیستی و کمونیستی بر جای گذارد و فلسفه مارکسیسم را زیر سوال برد و این نامه که نظام و شرایط حاکم بر جوامع لیبرال را مورد چالش قرار داد.
وی افزود: شباهت دیگر هر دو نامه، دعوت به آزاداندیشی و تفکر آزاد است. امام(ره) به گورباچف پیام دادند نخبگان و هوشمندان خود را بفرستید تا بیایند و از ظرایف معارف اسلامی بهرهمند شوند.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر قمی اضافه کرد: بحث دیگر دعوت به تفکر است. مقام معظم رهبری مدظله العالی در همین نامه مجدداً فرمودند من از شما نمیخواهم این تصور و باوری که من از اسلام دارم را بپذیرید، بلکه من شما را دعوت میکنم مستقیم به منابع اصیل اسلامی مراجعه و اسلام را از منابع اصلی بشناسید.
وی درباره دیگر شباهتهای نامه امام(ره) و نامه مقام معظم رهبری مدظله العالی اظهار داشت: دومین شباهت این بود که معظمله فرمودند اصول و ارزشهای اسلامی را با ارزشهای حاکم بر جهان غرب مقایسه کنید. عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نامه امام(ره) و مقام معظم رهبری مدظله العالی تفاوتهایی نیز دارند به بررسی این تفاوتها پرداخت و اظهار داشت: نامه حضرت امام(ره) خطاب به سیاستمداری به نام گورباچف بود. آن زمان شاید در لایههای عمومی جوامع غیراسلامی این زمینه وجود نداشت که امام(ره) تودهها و جوانان را مورد خطاب قرار دهند اما اکنون شرایط فرق میکند و به دنبال همان نامه و تأثیرات دیگر میتوان تودهها و جوانان را مخاطب قرار داد، چرا که شرایط متفاوتی بر جوامع حاکم شده است.
عضو هیات نظارت بر مطبوعات افزود: بحث فقط این نیست که نخبگان مسائل را بفهمند، امروز تودههای مردم مساله را درک میکنند؛ خستگی و دلسردی از نظام سلطه، زمینه گرایش آنان به معنویت و معارف والا را فراهم کرده و مقام معظم رهبری مدظله العالی در این فضا، این نامه را صادر کردند و از جوانان خواستند خودشان را از سلطه رسانهای غرب آزاد کنند و به خودشان اجازه مراجعه مستقیم به منابع را بدهند و اسلام را آنگونه که هست درک کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا جوانان مخاطب نامه قرار میگیرند؟ تصریح کرد: شاید بتوانیم بگوییم که در نامه، پاسخ به این پرسش داده شده است. معظمله در این نامه اشاره میکنند که اولاً جوانان از ویژگی حقیقتجویی و حقیقتطلبی برخوردارند و حقیقتجو هستند و به دنبال این هستند که حقیقت چیست و وقتی که درک کردند، پای آن میایستند.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر قمی افزود: همین تاکتیکی که توسط جوانان به کار رفت و از شبکههای اجتماعی برای توزیع نامه استفاده شد تا حد زیادی بایکوت رسانههای بزرگ دنیا را شکست و ما فکر میکنیم این مقدار از ابلاغ پیام که انجام شده، تا حدودی قابل قبول است.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه کاری که باید برای این نامه صورت گیرد، مرحلهای است، گفت: یک مرحله همین ابلاغ پیام است و حالا چه به صورت فیزیکی و چه به صورت مجازی باید به مخاطبان اصلی آن که همان جوانهای اروپایی و آمریکایی هستند برسد، اما این همه کار نیست. مرحله دوم تبیین محتوای پیام است که محتوای پیام چیست؟ محتوای پیام این است که در ذهن جوان غربی سوال ایجاد میکند. سوال از اینکه چرا همیشه رسانههای غربی سعی میکنند یک دشمنی به نام دیگری درست کنند تا بتوانند بر ظلم و جنایتی که این نظام جهانی مرتکب میشود، سرپوش بگذارند.