printlogo


کد خبر: 138485تاریخ: 1394/2/29 00:00
هسته‌ای

همه تعهدات ایران مشخص اما رفع تحریم‌ها و بازرسی‌ها مبهم است
سیدحسین نقوی‌، سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اخیر ایران با گروه 1+5 اظهار داشت: در این توافق بخش‌های مربوط به تعهدات ایران شفاف و روشن است و پرانتز ندارد اما 2 موضوع اساسی که ما به خاطر آن وارد مذاکره شدیم، یعنی رفع تحریم‌ها و اعتمادسازی که مشمول بازرسی‌ها می‌شود و برای ایران مهم است، حل نشده باقی مانده و در مقابل آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به اهدافی که در مذاکرات دنبال می‌کردند، رسیده‌اند. سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با اشاره به مصاحبه اخیر عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان، گفت: آقای عراقچی در مصاحبه اخیرش به این موضوع اذعان داشت که 2 بحث تحریم‌ها و بازرسی‌ها لاینحل مانده و بقیه موضوعات که وعده‌های ما به آنهاست، روشن و شفاف است، لذا ایراد کار همین است که ایران تمام امتیازات را به آنها داده و قرار بود تنها 2 امتیاز بگیرد که آنها هم لاینحل است! نقوی افزود: براساس آنچه در مذاکرات مطرح شده طرف غربی می‌خواهد لغو تحریم‌ها را به یک بازه زمانی 6 ماهه موکول کند تا پس از راستی‌آزمایی و تایید آژانس درباره لغو تحریم‌ها تصمیم بگیرند، یعنی آژانس انرژی اتمی مرجع راستی‌آزمایی شد؛ آژانسی که اطلاعات هسته‌ای ما را به صهیونیست‌ها می‌داد و به‌رغم تمام شفاف‌سازی‌های ایران، یک‌بار هم ما را تایید نکرده است. وی تاکید کرد: این ضعف‌هایی است که همه را بشدت نگران می‌کند درحالی که برخی می‌خواهند بگویند، دلواپس‌ها یک عده خاصی هستند و مواضع سیاسی خاصی دارند، اما اکنون بسیاری افراد مثل آقایان لاریجانی و ولایتی در این‌باره موضع‌گیری کرده‌اند، لذا اکثرا دلواپس هستند و مجلس هم بشدت ملتهب و خواهان اقدام جدی است.

به اظهارات مقامات ایرانی درباره برنامه هسته‌ای اعتمادی نیست
«ارنست مونیز»، وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «آ.آر.دی» آلمان گفت: من هنوز نمی‌توانم درباره  حصول پیشرفت در این مذاکرات با شما صحبت کنم یا نه. با وجودی که گام مهمی برداشته شده است اما ما می‌دانیم تا ژوئن آتی باید برای تنظیم و نگارش یک توافقنامه همچنان تلاش کنیم. اما درباره مذاکرات می‌خواهم بگویم ما به این توافق امیدواریم و من فکر می‌کنم می‌توانیم به آن دست یابیم. وی افزود: ما در ارتباط با این مساله مهم نیز با هم صحبت می‌کنیم که اگر ایران بخواهد در مسیر دستیابی به تسلیحات اتمی باشد چطور می‌تواند از طریق زیرساخت‌های هسته‌ای‌اش مسیر پیش‌روی هموارتری داشته باشد؟ به همین خاطر باید کنترل و بازرسی تعیین شود تا اعتماد جامعه بین‌الملل در اینکه برنامه اتمی ایران صلح‌آمیز است، جلب شود. مذاکره‌کنندگان برنامه اتمی ایران از جمله ظریف، وزیر امور خارجه این کشور تأکید می‌کنند که برنامه اتمی کشورشان مطلقاً صلح‌آمیز است. طبیعی است که ما نیز امیدواریم چنین باشد. با این حال اعمال تحریم‌های شدید جامعه بین‌الملل علیه ایران مبین آن است که به این اظهارات هنوز اعتمادی نیست. ازاین‌رو توافقنامه اتمی ایران در مرحله اول با شرایط سخت و دشواری، کار خود را آغاز می‌کند و سپس چنانچه ایران توانست اعتماد جامعه بین‌الملل را جلب کند در محدودیت‌های این توافق، تخفیفاتی حاصل خواهد شد. مونیز ادامه داد: ایران نه‌تنها در بلندمدت باید خود را به انجام تعهداتش در این توافق متعهد بداند بلکه باید با قبول پروتکل الحاقی امکان بازرسی‌های نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز فراهم آورد.

رئیس سازمان انرژی اتمی  از بیمارستان مرخص شد
علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صبح دیروز دوشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه پس از چند روز بستری در بیمارستان بهمن تهران مرخص شد. به گزارش فارس، صالحی هنگام مراجعت از چند تن از بیماران این بیمارستان از جمله آیت‌الله نظری عیادت و برای آنها آرزوی سلامتی و بهبودی کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی چندی پیش براثر عارضه‌ای گوارشی در بیمارستان بستری و 2 بار تحت عمل جراحی قرار گرفت.
 


Page Generated in 0/0055 sec