printlogo


کد خبر: 138488تاریخ: 1394/2/29 00:00
فرمانده نیروی انتظامی:
پلیس «اقتصادی» می‌آید

گروه اجتماعی: به منظور کنترل جرائم اقتصادی و پیشگیری از وقوع جرم در حوزه‌های کلان اقتصادی، نیروی انتظامی پیش‌نویس راه‌اندازی پلیس اقتصادی را تقدیم وزارت امور اقتصادی و دارایی کرده است.
به گزارش «وطن امروز»، سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه گردهمایی علمی تخصصی روسای پلیس آگاهی سراسر کشور، درباره دستاوردهای پلیس آگاهی در کشف جرائم، اظهار داشت: نیروی انتظامی تمام سعی خود را به‌کار گرفته تا با استفاده از توان علمی و آموزشی و نیز استفاده از تجهیزات ویژه بتواند پرونده‌های پلیس آگاهی را به سرانجام برساند.
فرمانده ناجا افزود: تجمیع بانک‌های اطلاعاتی با هماهنگی دستگاه قضایی می‌تواند پلیس را در پیشگیری و رسیدگی به جرائم کمک کند، از این رو هماهنگی‌های ویژه‌ای با دستگاه قضایی در  نظر گرفته شده است که در آینده نزدیک شاهد ایجاد تحولات در این زمینه خواهیم بود.
سردار اشتری درباره استفاده از سلاح سرد در انجام سرقت از بانک نیز یادآور شد: آمارها نشان می‌دهد سرقت از بانک‌‌ها در 2 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته و امیدواریم شاهد روند کاهش سرقت‌های مسلحانه باشیم. وی درباره جرائم اقتصادی نیز گفت: برای کنترل جرائم اقتصادی و پیشگیری از وقوع جرم در حوزه‌های کلان اقتصادی، نیروی انتظامی یک پیش‌نویس را تقدیم وزارت امور اقتصادی و دارایی کرده و نظر خود را درباره راه‌اندازی پلیس اقتصادی ارائه کرده است. منتظر هستیم تا جواب دوستان ارائه شود و در صورت مثبت بودن پاسخ، با هماهنگی قضایی و قانونی، پلیس ویژه جرائم اقتصادی تشکیل و آغاز به کار خواهد کرد. البته در حال حاضر نیز ماموران تخصصی پلیس، پرونده‌های ارجاعی درباره جرائم اقتصادی را با جدیت دنبال می‌کنند. سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری در گردهمایی رؤسای پلیس آگاهی سراسر کشور برخورد با تجاوز به عنف را از برنامه‌های اصلی نیروی انتظامی اعلام و اظهار داشت: در این حوزه برخورد محکمی خواهیم داشت و در این زمینه بخشی از پرونده‌ها به نتیجه مطلوب رسیده است.
مبارزه با سرقت همچنان در اولویت
سردار اشتری با بیان اینکه باید مبارزه با سرقت مانند سال گذشته در اولویت قرار گیرد، گفت: قرارگاه مبارزه با سرقت باید با قوت و تجربه بیشتر به کار خود ادامه داده و آسیب شناسی شود که نتیجه اقدامات انجام شده تا چه میزان اثربخش بوده و آسایش و امنیت مردم را به ارمغان آورده است.
وی با اشاره به استفاده از تجهیزات نوین و کشف علمی جرائم افزود: گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده اما باید از این ظرفیت بیشتر استفاده شود. بر این اساس در مبارزه با سرقت‌های خرد، کلان و مسلحانه باید از تمام توان و ظرفیت‌های داخل نیروی انتظامی بهره‌برداری شود و چنانچه در این حوزه تکنولوژی‌ای آمده که سبب پیشرفت در سرعت کشف جرم شود باید استفاده کرد و چنانچه لازم است بانک‌های اطلاعاتی تجمیع شوند، این اقدام صورت گیرد.
ردپای معتادان در سرقت‌های خرد
سردار اشتری با اشاره به شناسایی عوامل وقوع سرقت خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد در سرقت‌های خرد، درصد بالایی از سارقان را معتادان تشکیل می‌دهند.
وی راه‌های کاهش آمار سرقت را اقدامات پیشگیرانه و پیش‌دستانه عنوان کرد و ادامه داد: نیروی انتظامی به دنبال تشکیل پرونده نیست، هر چند این کار انجام می‌شود و مجرمین دستگیر می‌شوند اما باید ریشه جرائم بررسی شود، بر این اساس باید با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و اقدامات کارشناسانه، سرقت کاهش یابد.
مهم‌ترین پرونده پلیس آگاهی
فرمانده ناجا درباره مهم‌ترین پرونده‌های پلیس آگاهی در سال جاری اظهار کرد: هر اتفاقی که در کشور به وقوع می‌پیوندد، اهمیت خاص خود را دارد اما سرقتی که در آستانه عید نوروز در محدوده بازار تهران به وقوع پیوست، نگرانی‌های زیادی را برای بازاریان فعال و مردم به وجود آورد. خوشبختانه پلیس آگاهی ناجا و پلیس آگاهی تهران بزرگ به موقع وارد عمل شده و سارقان را شناسایی و دستگیر کرده است. بازسازی صحنه این سرقت مسلحانه و حضور چشمگیر مردم در آن نشان می‌داد که پلیس همواره در صحنه حضور دارد و مردم هم بارها و بارها با استفاده از سامانه ۱۹۷ رضایتمندی خود را از حضور به‌موقع ماموران پلیس اعلام کرده‌اند.
کشف 90درصدی جرائم سلاح سرد
فرمانده ناجا درباره استفاده از سلاح سرد در وقوع جرائم نیز تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد جرائمی که با استفاده از سلاح سرد رخ می‌دهد، از سوی ماموران شناسایی می‌شود تا جایی که در سال جاری در حوزه استفاده از سلاح سرد در وقوع جرائم نیز شاهد کاهش چشمگیری بوده‌ایم.
خاتمه گروگانگیری در کمتر از 12 ساعت
سردار اشتری در ادامه به پرونده گروگانگیری‌های  پایتخت اشاره کرد و افزود: در این گروگانگیری، کودک ربوده شده با عملیات ویژه پلیسی در کمتر از ۱۲ ساعت آزاد شد و گروگانگیران نیز تحویل قانون شدند. این حادثه هم باعث خوشحالی خانواده کودک ربوده شده و هم باعث خوشحالی دیگر شهروندان شد.
کنترل سامانه‌های جرم‌زا
وی به تقویت پیشگیری از لحاظ اجتماعی و فنی و همچنین کنترل سامانه‌های جرم‌زا از جمله سامانه‌های ثبت شرکت‌ها، ثبت اسناد و املاک اشاره کرد و یادآور شد: بخشی از تخلفات در این سامانه‌ها انجام می‌شود که باید پلیس آگاهی به این سامانه‌ها دسترسی و کنترل داشته باشد. وی خطاب به روسای پلیس آگاهی تاکید کرد: طبق حکم قضایی اجازه دارید بر این سامانه‌ها کنترل و نظارت داشته باشید و چنانچه در این حوزه مشکلاتی دارید، اعلام کنید هر چند طی جلساتی که با مدیران دولت و قوه قضائیه داشته‌ایم، این مساله جزو نیازهای اولیه ما مطرح شده تا با دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی در رسیدگی به جرائم استفاده کنید.

سارق منزل، مظنون اصلی اسیدپاشی اصفهان
مظنون پرونده اسیدپاشی یکی از مجرمان سریالی در شهر اصفهان بوده است.  سردار مقیمی، رئیس پلیس آگاهی ناجا در حاشیه گردهمایی رؤسای پلیس آگاهی کشور گفت: اسیدپاشی اصفهان جزو جرائم مهمی است که در اولویت پلیس آگاهی قرار دارد و در بحث اسیدپاشی به دنبال رصد و شناسایی مجرم پرونده هستیم حتی در این پرونده خود به شخصه در حال تحقیق و بررسی هستم. مقیمی افزود: مظنون‌های گوناگونی شناسایی شدند اما یکی از مظنونان که گفته می‌شود متهم اصلی به شمار می‌رود اینگونه نبوده، چرا که پس از بررسی صورت گرفته مشخص شد این فرد جزو یکی از مجرمان سریالی در اصفهان بوده است که اقدام به سرقت از منازل و به آتش‌کشیدن آنها کرده است. وی بیان کرد: همچنان احتمال شناسایی و کشف متهم اصلی پرونده وجود دارد و پرونده در جریان است. پلیس آگاهی از تمام ظرفیت و توان خود برای شناسایی عامل اسیدپاشی اصفهان استفاده می‌کند. رئیس پلیس آگاهی ناجا عنوان کرد: موضوع سرقت از بانک‌ها نیازمند تجهیز امکانات و تکنولوژی‌های جدید از سوی آنهاست و این توقع وجود دارد که تجهیز و بکارگیری از تکنولوژی جدید مانع از سرقت‌ها شود. مقیمی خاطرنشان کرد: 30 درصد از جرائم جنایی توسط سلاح سرد صورت می‌گیرد و مبارزه با این افراد در اولویت پلیس است و در همین راستا لایحه‌ای به مجلس داده‌ایم که به صورت جدی روی این موضوع بررسی صورت گیرد.
 


Page Generated in 0/0058 sec