printlogo


کد خبر: 138515تاریخ: 1394/2/29 00:00
تقویم تاریخ

دستگیری گسترده خانواده حکیم توسط رژیم بعث (1362 ش)
در راستای سرکوب هرگونه مقاومت علیه نظام دیکتاتوری بغداد، رژیم بعث عراق، 90تن از اعضای خاندان آیت‏الله سیدمحسن حکیم را دستگیر و چند روز بعد 6 تن از آنها را اعدام کرد. مدتی پس از آن نیز، 10تن دیگر از اعضای این خانواده، اعدام شدند. آیت‏الله‌العظمی حکیم از مراجع بزرگ تقلید در عراق بود که در سال 1348 ش وفات یافت. فرزندان و بسیاری دیگر از اعضای خانواده وی اهل علم و دانش هستند. به همین دلیل، رژیم عراق که از نفوذ خاندان حکیم در میان مردم این کشور بیمناک بود، در راه مبارزه با دین، روحانیت و حوزه‏های علمی دینی، تعداد زیادی از اعضای این خانواده را از بین برد یا زندانی کرد.

پدید آمدن «جایزه ادبی پولیتزِر» در ایالات متحده آمریکا (1917م)
در نوزدهم مه 1917م، جایزه ادبی پولیتزِر توسط مدرسه روزنامه‏نگاری دانشگاه کلمبیا که از طرف جوزف پولیتزر، روزنامه‏نگار معروف آمریکایى تأسیس شده بود، از محل وجوهی که وی در وصیتنامه خود به این کار اختصاص داد، شکل گرفت. این جایزه ادبی آمریکا که شهرتی همپایه جایزه ادبی نوبل دارد، همه ساله به برجسته‏ترین نویسندگان، روزنامه‏نویسان و موسیقیدانان تعلق می‏گیرد. از سال 1917م به این طرف، هر سال در ماه مه، عده‏ای از روزنامه‏نویسان، نویسندگان، موسیقیدانان، منتقدان و... آرا و عقاید خود را درباره پدیده‏های برجسته هنری و ادبی سالِ قبل از آن اعلام می‏دارند. در نهایت، با اکثریت آرا، یک نفر از میان آثار موجود انتخاب می‏شود و جایزه را دریافت می‏کند. این جایزه، در ادبیات به رشته‏های داستان، درام و... و در روزنامه‏نگاری به کاریکاتور، عکاسی و گزارش‏های عمومی و... تعلق می‏گیرد.

تولد «مالکوم ایکس» رهبر نهضت سیاهان آمریکا (1925م)
مالک شباز، معروف به مالکوم ایکس، رهبر نهضت سیاهان آمریکا در 19 مه 1925م در خانواده ای فقیر در آمریکا به دنیا آمد. هنگامی که مالکوم 4 ساله بود، خانه و کاشانه والدینش توسط فرقه نژادپرست کوکلوکس کِلان به آتش کشیده شد و 2 سال بعد پدرش را نیز از دست داد. وی پس از آن در یک مدرسه شبانه‏روزی به تحصیل پرداخت ولی در 15 سالگی به دلیل فقر، مدرسه را نیمه‌تمام رها کرد. مالکوم پس از آن به کار در یک هتل روی آورد و تحت تاثیر محیط به اعتیاد و دزدی کشیده شد تا اینکه در 21 سالگی به جرم سرقت به 5 سال زندان محکوم شد. وی در زندان با بسیاری از زندانیان که غالباً سیاهپوست و از خانواده‏های مسلمان بودند آشنا شد و با عالیجاه محمد، رهبر جنبش مخفی سیاهان آمریکا نیز ارتباط برقرار کرد. این ارتباط، پس از زندان نیز ادامه یافت. سال‏های عضویت و همکاری مالکوم ایکس با این جنبش اسلامی همچون سال‏های زندان تاثیر بسزایى در تغییر شخصیت وی نهاد و او را به کلی متحول کرد. مالکوم ایکس از آن پس فراگیری علوم دینی و مطالعه کتاب‏های اسلامی را آغاز کرد و با کمک‏های مردم توانست 2 مسجد در دیترویت و فیلادلفیای آمریکا برای مسلمانان بنا کند. او در مارس 1964م با هدف تشکیل سازمان وحدت سیاهان آفریقایى و آمریکایى، از جنبش عالیجاه محمد جدا شد. مالکوم با تشکیل این سازمان و انجام سخنرانی‏های متعدد در مساجد و اماکن عمومی سیاهان توانست تشکیلات نسبتاً منسجمی از سیاهپوستان مقیم آمریکا به وجود آورد. مالکوم در سال 1964م به قاره آفریقا و آسیا سفر کرد و با جهان اسلام از نزدیک آشنا شد، اما 3 ماه پس از بازگشت به آمریکا در 21 فوریه 1965م در شهر نیویورک مورد سوءقصد قرار گرفت و در 40 سالگی به شهادت رسید. ماجرای شهادت او مانند تمام ترورهای سیاسی آمریکا، همچنان در پرده‏ای از ابهام فرو رفت اما شواهد بسیاری حکایت از دخالت سازمان امنیت داخلی آمریکا یعنی اف‌بی‌آی و سازمان ضد جاسوسی آن کشور موسوم به سی‌آی‌ای در این امر دارد.


Page Generated in 0/0059 sec