printlogo


کد خبر: 138526تاریخ: 1394/2/29 00:00
شمارش معکوس برای پاکسازی الانبار از چنگال تروریست‌های داعش آغاز شده است
60 هزار نیروی «بسیج مردمی» در الرمادی

گروه بین‌الملل: شهر الرمادی، مرکز استان الانبار عراق، یکشنبه با خروج صدها نیروی پلیس، سرباز و مبارزان قبیله‌ای از آن شهر، به دست عناصر تررویستی داعش افتاد و نخست‌وزیر عراق را بر آن داشت که از نیروهای «بسیج مردمی» بخواهد به عملیات بازپس‌گیری این شهر بپیوندند. سقوط این شهر عمدتا سنی‌نشین یک پیروزی بزرگ برای داعش و ضربه‌ای شدید به ائتلاف تحت رهبری آمریکاست که به بهانه بیرون راندن این گروه افراطی از عراق، وارد این کشور جنگ‌زده شده است. فروپاشی سریع نیروهای طرفدار دولت در رمادی یادآور از هم گسیختگی ارتش ضعیف عراق طی پیشرفت‌های وسیع داعش در نواحی شمالی عراق در تابستان گذشته است. سرهنگ ناصر الالوانی از نیروی پلیس الرمادی گفت، نیروهای امنیتی عراقی هنگام عقب‌نشینی از الرمادی حدود 60 دستگاه خودروی نظامی از جمله خودروهای زرهی هوموی را در آنجا رها کردند. به گفته وی، حدود نیمی از خودروهای رها شده را روز شنبه دولت بغداد برای تقویت دفاع از آن شهر به آنجا ارسال کرده بود. الوانی روند عقب‌نشینی را یک هرج و مرج کامل توصیف کرد که فاقد هرگونه سازمان‌دهی بود و صدها تروریست داعشی در آن حمله شرکت داشتند. فرمان نخست‌وزیر عراق برای پیوستن نیروهای بسیج مردمی و اعلام آماده‌باش به آنها برای ورود به عملیات آزادسازی، ساعاتی پس از آن صادر شد که شورای استانی الانبار به شرکت این نیروها در نبرد برای بازپس‌گیری شهر رای داد. نیروهای بسیج مردمی عراق مدت‌هاست برای مشارکت در نبرد الانبار اعلام آمادگی کرده و در خارج از این استان مستقر شده بودند اما اعلام کرده بودند تنها به دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق وارد نبرد خواهند شد. گویا با موافقت دولت محلی الانبار، مانع اصلی ورود نیروهای داوطلب نبرد با داعش در الانبار، برداشته شد و طبق گزارش پایگاه خبری الیوم الثامن عراق، دیروز 60 هزار مبارز عضو نیروی بسیج مردمی عراق به منظور مشارکت در جنگ با گروه داعش در استان الانبار، وارد منطقه الحبانیه در شرق الرمادی شدند. این نیروها زیر نظر هادی العامری و ابومهدی المهندس که از فرماندهان بسیج مردمی هستند در عملیات‌ آزادسازی الانبار شرکت خواهند کرد. ناظران می‌گویند حضور نیروهای بسیج مردمی می‌تواند نقطه عطفی در نبرد دیگر این نیروها با داعشی‌ها باشد بویژه که این نیروها از فنون جنگ با داعش آگاه هستند و قبلا در مناطق صعب‌العبورتری مانند جرف‌الصخر در شمال بابل و نیز جهنم تکریت که داعش وجب به وجب آن را بمبگذاری کرده بود، پیروزی دیگری بر خلاف خواست آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای آنها و نیز سیاستمدارانی که در امان و دیگر پایتخت‌های عربی نشسته و دم از حمایت مردم الانبار می‌زنند، رقم زده‌اند.
وعده بسیج مردمی برای بازپس‌گیری الرمادی
یک روز پس از سقوط مرکز استان الانبار به دست داعش، نیروهای بسیج مردمی عراق اعلام کردند شهر الرمادی را از تروریست‌های داعشی بازپس خواهند گرفت. یوسف الکلابی، سخنگوی نیروهای بسیج مردمی عراق - که در کنار نیروهای دولتی عراق در جنگ علیه تروریست‌های تکفیری مشارکت دارند - اعلام کرد نیروهای بسیج مردمی طرح‌هایی برای حمله به الرمادی و همکاری با نیروهای امنیتی دولتی ارائه کرده‌اند. الکلابی گفت: نیروهای شیعه «دشمن وحشی را شکست خواهند داد، در مقابل آنها به پیروزی خواهند رسید و به چیزی کمتر از این قانع نمی‌شویم». او به جزئیات بیشتری درباره طرح نیروهای شیعه اشاره نکرد. یک مقام رسمی گروه مقاومت «گردان‌های حزب‌الله» در یک پیام کتبی تایید کرد مبارزان این گروه بسیج شده و در آماده‌باشند. جواد الطلیباوی، سخنگوی گروه «عصائب الحق» نیز گفت، این گروه 1500 تن از نیروهای ویژه خود را برای ورود به الانبار بسیج کرده است.  در همین حال سرگرد رئیسان از فرماندهان نیروهای داوطلبی مردمی عراق در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که بر اساس بررسی های میدانی، عملیات آزادسازی الانبار از چهارشنبه آغاز خواهد شد.
استفاده تکفیری‌ها از غیرنظامیان به‌عنوان سپرانسانی
به گفته منابع عراقی، تروریست‌های داعش از ساکنان مناطقی که در محاصره آنها قرار دارند به‌عنوان سپرانسانی استفاده می‌کنند. همچنین مردم این مناطق به سبب محاصره کامل از سوی تروریست‌ها و دشواری رسیدن کمک‌های غذایی از سوی دولت با خطر گرسنگی روبه‌رو هستند. الفرات هم به نقل از وزارت دفاع عراق، ورود نیروهای داوطلب مردمی به میدان نبرد در الرمادی را عاملی برای کسب پیروزی در برابر تروریست‌های تکفیری دانست. در بیانیه وزارت دفاع عراق آمده است نیروهای مسلح و نیروهای داوطلب مردمی و عشایر غیور به آمادگی خود برای ورود در نبرد سرنوشت‌ساز الانبار
ادامه می‌دهند.
برکناری فرمانده نیروهای واکنش سریع الانبار
یک منبع آگاه امنیتی در استان الانبار، دیروز اعلام کرد حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، دستور برکناری فرماندهی تیپ نیروهای واکنش سریع در استان الانبار را صادر کرد. به نوشته «شفق نیوز»، العبادی، سرتیپ ستاد «موسی کاطع فالح» را از پست فرماندهی تیپ نیروهای واکنش سریع در الانبار به دلیل بحران ایجاد شده در مرکز این استان و  منطقه «الکرمه» برکنار کرد.
عملیات موفق هلی‌برن ارتش
وزارت دفاع عراق عصر دیروز از انجام موفق یک عملیات «هلی‌برن» در شهر «الرمادی» مرکز استان «الانبار» خبر داد. براساس این گزارش، این عملیات به آزادی 28 افسر و سرباز محاصره شده در شهر الرمادی به دست داعش منجر شد. شبکه تلویزیونی رسمی عراق با اعلام این خبر، به مکانی که این افسران در الرمادی در محاصره بودند، اشاره نکرد. از سوی دیگر با بحرانی شدن اوضاع در مرکز استان الانبار و قدرتنمایی داعش در شهر الرماد، 3 هزار نیروی داوطلب مبارزه با داعش، دیروز وارد این استان شدند تا مستقیما با تکفیری‌ها مقابله کنند.
دلایل سقوط الرمادی
وخامت اوضاع الانبار طی ماه گذشته و سقوط مرکز آن ناکارآمدی ارتش عراق را که تحت آموزش مشاوران نظامی آمریکایی است، برجسته ساخت و سوالاتی را درباره راهبرد آمریکا برای شکست داعش مطرح کرد. روز جمعه در حالی‌که سقوط الانبار نزدیک به‌نظر می‌رسید، مقامات آمریکا در واشنگتن آن را شبیه فراز و نشیب‌های جنگ توصیف کردند که از ابتدای سال گذشته در آنجا جریان داشته است و سقوط قریب‌الوقوع آن را غیرمحتمل اعلام کردند. کارشناسان سیاسی مجموعه عواملی را در سقوط الرمادی دخیل می‌دانند:
1- نبود تصمیم قاطع برای عملیات نظامی و در واقع تردید حیدر العبادی برای به‌کارگیری نیروهای مردمی و یکسره کردن کار.
2- نقش آمریکایی‌ها که با وجود داشتن مشاوران نظامی در این استان همانند تماشاگر عمل کردند و بر خلاف ادعاهای خود نشان دادند تمایلی به نابودی داعش ندارند و فقط قصد اجرای سیاست‌های خود را در عراق دارند.
3- بی‌ثباتی سیاسی و اختلاف‌نظرهای عراقی‌ها و  سمپاشی‌های برخی نمایندگانی که خود را نماینده الانبار می‌دانند.
4- موقعیت ویژه استان الانبار و نزدیکی آن با سوریه و استفاده تروریست‌ها از فلوجه و دیگر کانون‌های ثابت خود که در سال گذشته در این استان اشغال کرده‌اند و بهره گرفتن از دیگر همرزمان خود در داخل سوریه.
5- تمایل داعش برای گسترش دامنه نفوذش و در اختیار گرفتن مناطق بیشتر برای تقویت خلافت خیالی خود و در صورت توان تهدید کربلا و بغداد با استفاده از الانبار و نیز جبران شکست‌های خود در مناطقی از صلاح‌الدین.
6- دیدگاه اشتباه نزد برخی ساکنان این استان درباره اینکه داعشی‌ها از به اصطلاح آنچه شبه‌نظامیان شیعه می‌خوانند، بهتر هستند و فراهم آوردن بستر لازم برای خواسته‌های شوم داعش.
7- تاکتیک‌های به کار گرفته شده از سوی ارتش و پلیس و تمرکز عملیات‌های در الانبار در مناطق خارج از الرمادی مانند الکرمه و  تلاش برای بازپس‌گیری مناطقی دوردست از الرمادی و عدم توجه به پاکسازی کانون‌های مرکزی و استحکام مواضع در این شهر (الرمادی می‌تواند به کانون مهمی برای شروع عملیات در دیگر مناطق الانبار منجر شود).
8- اشتباه کشنده عشایر و برخی مسؤولان الانبار در توجه به آمریکا و تکیه کردن بر واشنگتن به جای همدلی با هموطنان خود و کمک گرفتن از دولت مرکزی.
 


Page Generated in 0/0056 sec