printlogo


کد خبر: 138527تاریخ: 1394/2/29 00:00
عربستان بیش از 200بار آتش‌بس در یمن را نقض کرد
حملات دریایی انصارالله به کشتی‌های جنگی سعودی

گروه بین‌الملل: پس از 269 بار نقض آتش‌بس خودخوانده 5 روزه رژیم سعودی در یمن تا پایان یکشنبه گذشته، چندان عجیب نبود که دستگاه نظامی عربستان به جنون جنایت مسلمان‌کشی ادامه دهد و از بامداد دیروز حملات هوایی، موشکی و نیابتی به نقاط مختلف از شمال تا جنوب این کشور
بحران‌زده را تشدید کند. در چنین شرایطی سخنگویان ارتش و جنبش انصارالله خواستار تمدید آتش‌بس برای برقراری امکان امدادرسانی شدند. سرهنگ «غالب لقمان» سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد: «به‌رغم تجاوزهای مکرر از جانب نیروهای دشمن از همان ساعات اولیه آتش‌بس، ما از درخواست سازمان ملل برای تمدید آتش‌بس استقبال می‌کنیم». با این حال  احزاب و گروه‌های سیاسی یمنی  دیروز بلافاصله پس از پایان آتش‌بس، با اعلام  مخالفت قاطع خود با نشست موسوم به کنفرانس ریاض (به سرکردگی رئیس‌جمهور مستعفی و شریک جنایات سعودی، عبدربه منصور هادی)، پسر همه‌کاره شاه بیمار و  وزیر جنگ شیفته قدرت موسوم به  صدامک را بیش از پیش جری کردند. به گزارش شبکه المنار، طرف‌های سیاسی با رد هرگونه تلاش برای دیکته کردن مسائل یا دخالت‌های آشکار عربستان سعودی در امور داخلی کشور و تاکید بر مذاکرات «یمنی - یمنی» بیانیه‌ای صادر کردند که کنفرانس موسوم  به ریاض را به هیچ وجه نماینده ملت یمن ندانسته و آن را حاصل کینه‌های قدیمی و در راستای اطماع دشمنان وطن، امت اسلامی و منافع دشمنان خارجی برمی‌شمرد.  بدین ترتیب آخرین امید محمد بن‌سلمان برای بیرون کشیدن خود و پادشاهی در معرض تهدید داخلی از باتلاق یمن با راه حل ظاهرا پیروزمندانه  دیپلماتیک  نقش بر آب شد و او در شرایط حاضر محکوم است تا کشتار و ویرانی کور در خاک همسایه جنوبی را مقابل چشم افکار عمومی جهانی و بدون هیچ چشم‌انداز مثبتی برای حکومت عربستان ادامه دهد. در همین حال به دعوت  کمیته انقلابی یمن از ملت این کشور،  عصر دیروز تظاهراتی تحت عنوان «شکست محاصره و بازگشت آوارگان یک مسؤولیت بین‌المللی است» در صنعا برگزار شد.
آغاز دور جدید حملات
خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) از قول یک مسؤول نظامی تاکید کرد که بیشترین موارد نقض آتش‌بس از سوی عربستان شامل حملات هوایی و توپخانه‌ای به مناطق مسکونی بویژه در استان‌های صعده، حجه، عدن، شبوه، لحج، الضالع، مارب، تعز و الجوف بوده است. اما پس از آنکه  جنگنده‌های سعودی در آخرین لحظات پیش از پایان آتش‌بس استان صعده را بمباران کرده و ارتش عربستان هم با تانک‌ها و توپخانه‌های خود، مناطقی در استان‌های صعده و حجه را گلوله‌باران کرده بود،  نیروهای متجاوز غربی-عربی در نخستین حمله پس از پایان آتش‌بس، مناطقی از استان جنوبی عدن را بمباران کردند. شاهدان عینی و منابع نظامی اعلام کردند یک ساعت پس از پایان آتش‌بس موقت، جنگنده‌های عربستان سعودی کاخ ریاست‌جمهوری و یک پایگاه نیروهای ویژه را که تحت کنترل انصارالله است، هدف قرار دادند.
شکست راهبرد تروریستی سعودی
اما در حالی که با کاهش حملات ائتلاف متجاوز به یمن به بهانه آتش‌بس 5 روزه کاسته شده بود تا راهبرد تروریستی سعودی و میزان توانایی نیروهای تکفیری مورد حمایت ریاض و غرب در برابر قوای یمنی در مقایسه با راهبرد جنگی مستقیم محک زده شود، گزارش‌ها از بروز اختلافات شدید میان جنگجویان موسوم به الحراک الجنوبی و تروریست‌های القاعده در جبهه البریقه پس از شکست آنها در پیوستن تحت فرماندهی واحد حکایت دارند. شبکه  المیادین نیز به نقل از منابع خبری خود در یمن گزارش داد ارتش یمن و کمیته‌های مردمی برای افراد مسلح وابسته به عبدربه منصور هادی (رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن) در مناطق الشیخ عثمان و المنصوره 3 روز برای تسلیم شدن مهلت تعیین کرده‌اند. درگیری‌های شدیدی هم در مناطق جنوبی یمن مانند عدن و تعز میان ارتش و نیروهای مردمی با مزدوران سعودی حامی منصور هادی و تکفیری‌ها گزارش شده است.
کمک‌های پزشکی و انسانی
خبرگزاری رسمی یمن دیروز از ورود 3 فروند هواپیمای حامل کمک‌های پزشکی و انسانی به فرودگاه بین‌المللی صنعا خبر داد. 2 فروند از این هواپیماها حامل 48 تن کمک‌های بشردوستانه و پزشکی و هواپیمای دیگر حامل پزشکان سازمان پزشکان بدون مرز بوده است. البته وزارت دفاع یمن تاکید کرد که عربستان از فرود 2 هواپیمای حامل کمک‌های پزشکی و تعدادی از پزشکان بدون مرز در فرودگاه صنعا، پایتخت یمن جلوگیری کرد.
احتمال حملات دریایی به کشتی‌های جنگی سعودی
یک منبع آگاه یمن اعلام کرد احتمال دارد جنبش «انصار‌الله» یمن حملاتی را علیه نیروهای دریایی عربستان ترتیب دهد. این منبع که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با وبگاه تحلیلی «الوقت» تأکید کرد نیروی دریایی عربستان ملت یمن را از نظر دریایی محاصره کرده‌ است و احتمال دارد جنبش انصار‌الله حملاتی را علیه این نیروها انجام دهد. این خبر 2 هفته پس از آن منتشر شد که منابع یمنی اعلام کردند ارتش این کشور با حمایت انصارالله موفق شده است حمله دریایی گسترده‌ای را علیه نیروی دریایی عربستان در سواحل شهر عدن انجام دهد و در جریان این حمله تعدادی از پرسنل کادر نیروی دریایی سعودی اسیر شدند. به گزارش این وبگاه، عربستان قصد دارد محاصره دریایی علیه یمن را به صورت طولانی‌مدت ادامه دهد تا فرآیند مبادله بازرگانی با یمن بویژه در مناطق شمالی این کشور تحت فشار قرار گیرد و بتواند گرسنگی مزمن را به مردم این کشور تحمیل کند. این در حالی است که 90درصد از نیازهای یمن از خارج این کشور تأمین می‌شود. بنابر این گزارش، محاصره دریایی عربستان می‌تواند سبب شود جنگ دریایی با انصار‌الله شکل بگیرد و این گروه بتواند عملیات گسترده‌ای را علیه نیروی دریایی سعودی انجام دهد که شاید تا تنگه باب‌المندب امتداد داشته باشد. از زمان گفت‌وگوهای ملی که تحت نظارت سازمان ملل انجام خواهد شد می‌توان پایان محاصره دریایی و زمینی عربستان علیه یمن را دستاورد گروه انصارالله به شمار آورد.
 


Page Generated in 0/0118 sec