تخفیف 15 درصدی لبنیات برای رمضان
در فروش فوقالعادهای که ویژه ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد، پرمصرفترین اقلام شامل پنیر، شیر و خرما با تخفیف 5 تا 15 درصدی در واحدهای صنفی عرضه میشود. علی رجبی، رئیس اتحادیه لبنیاتفروشان در گفتوگو با ایسنا، اظهار داشت: ثبتنام اعضا برای شرکت در فروش فوقالعاده طرح ضیافت ویژه ماه مبارک رمضان آغاز شد و هر واحد صنفی که تمایل دارد میتواند در این طرح شرکت کند. وی افزود: واحدهای صنفی که در این روزها فروش فوقالعاده دارند با نصب بنرهایی سر در مغازههای خود در این زمینه اطلاعرسانی میکنند و پنیر، شیر و خرما را براساس نرخنامهای که روی بنرها نصب شده به مردم عرضه میکنند. طبق اعلام اتاق اصناف کشور امسال نمایشگاه طرح ضیافت ویژه ماه رمضان برگزار نمیشود و به جای آن فروش فوقالعاده اقلام پرمصرف و کالاهای اساسی در واحدهای صنفی مربوط در نظر گرفته شده است. بر این اساس قرار است فروش فوقالعاده از حدود 10 روز قبل از ماه مبارک رمضان برای اقلام پرمصرف برگزار و مواد غذایی، زولبیا و بامیه و خرما و دیگر مواد پرمصرف در واحدهای صنفی مربوط با نرخ مصوب فروخته شود.
تقلب گسترده در بازار ماهیفروشان تهران
در بازار مصرف و حتی فروشگاههای زنجیرهای شاهد فروش ماهیهای تقلبی به مردم هستیم و عامل بازدارندهای نیز در این باره وجود ندارد. بهروز کاکاوند، رئیس صندوق توسعه صادرات آبزیان در گفتوگو با تسنیم با علام این خبر، افزود: جلساتی با سازمان شیلات و دامپزشکی برای ساماندهی وضع عرضه آبزیان و شناسنامهدار کردن آنها انجام شده است اما با وجود اینکه قرار بود از نیمه سال گذشته این طرح به مرحله اجرا درآید همچنان در مرحله آزمایشی باقی مانده و همکاریهای لازم از سوی سازمانهای ذیربط انجام نمیشود. کاکاوند با تاکید بر اینکه در این طرح شرایط تازهفروشی آبزیان و مدت زمان مصرف آن مشخص میشود، خاطرنشان کرد: به دلیل بعد مسافت، انتقال ماهی به صورت تازه از جنوب به شهرهایی مانند تهران بیمعنی است. وی اضافه کرد: برای عرضه ماهی تازه جنوب در شهرهای دیگر باید از پودر یخ در کنار محصول استفاده کرد و به وسیله خودروهای یخچالدار مورد تایید یا هواپیما حمل شود. وی خاطرنشان کرد: ماهی جنوب به صورت یخزده به بازار میآید و با انجام یخزدایی به جای ماهی تازه به فروش میرسد. وی اظهار داشت: در بازارهای مصرف مانند سرچشمه شاهد فروش انواع ماهی تازه جنوب هستیم که زمان صید آنها مربوط به 6 ماه پیش است و با سوءاستفاده از بیاطلاعی مردم به جای ماهی تازه به فروش میرسد. وی با اشاره به برخی تقلبات این بخش تصریح کرد: در حال حاضر شاهد فروش فیله کوسه به جای شیر، فیله ماهی درجه 3 و ماهیان صنعتی به جای قباد و ماهی تن به جای شوریده در بازار مصرف هستیم و تشخیص آن برای مردم به راحتی امکانپذیر نیست. کاکاوند درباره ماهی وارداتی سالمون نیز گفت: سالمون از ماهیان گرانقیمتی است که قیمت واقعی این ماهی حدود هر کیلوگرم 60 هزار تومان است اما در بازار این محصول 30 هزار تومان به فروش میرسد. متاسفانه برخی افراد متقلب در ماه انتهایی عرضه ماهی قزلآلا به بازار مصرف با دادن رنگدانه و در پی آن صورتی شدن رنگ گوشت قزلآلا، آن را به جای ماهی سالمون به فروش میرسانند.
روغن، چیپس و اسنک را گران کرد
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیپس و اسنک ایران با بیان اینکه بهرغم کاهش قیمت جهانی روغن در سال 1393 شاهد کاهش قیمت در بازار داخل نبودیم، گفت: تامین روغن مورد نیاز از بازارهای آزاد موجب افزایش هزینه تولید میشود. به گزارش تسنیم، علی شریعتی ریشه نارضایتی در صنایع مصرفکننده روغن را اعمال برخی محدودیتها توسط دولت برای کنترل سرانه مصرف روغن کشور اعلام کرد و اظهار داشت: در مردادماه سال ٩٣ پس از انجام جلسات کارشناسی جلسهای با معاونت غذای سازمان غذا و داروی کشور برگزار و سهمیهای برای صنایع مصرفکننده روغن از قبیل چیپس و اسنک، شیرینی و شکلات و بستنیسازی مشخص شد. وی با بیان اینکه مسؤولیت اجرای این مصوبه به اتحادیه روغن واگذار شده است، افزود: عملکرد نامطلوب ستاد تنظیم بازار در ماههای پایانی سال قبل باعث شد تولیدکنندگان چیپس و اسنک با از بین رفتن سهمیه روغن نیاز خود را از بازار آزاد به قیمتی گرانتر و از دست واسطهها تهیه کردند. وی مصرف این صنعت در سال ٩٣را رقمی حدود ٧٠ هزارتن برشمرد.