گروه اقتصادی: در ظاهر قرار نیست خودروسازان از دیوار افزایش قیمت محصولات خود کوتاه بیایند. آنها نمیخواهند راههای دیگری را برای افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای خود پیدا کنند و مدام در بوق افزایش قیمت میدمند. به گزارش «وطن امروز» با وجود مخالفت شورای رقابت با افزایش قیمت و همچنین اظهارات رئیس این شورا مبنی بر الزام خودروسازان به کاهش نرخ محصولات خود، روز گذشته مدیرعامل سایپا اعلام کرد که درخواست افزایش 15 درصدی قیمت محصولات خود را داده است! کاش این همه که به فکر افزایش قیمت تولیدات خود هستند، کمی هم به فکر افزایش کیفیت خودروهای تولیدی خود بودند. عدم توجه خودروسازان داخلی به افزایش کیفیت خودروهای داخلی کار را به جایی رساند که صدای محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به اعتراض بلند شد. با این وجود بازهم سایپا و ایران خودرو، 2 خودروساز بزرگ کشور که به طور انحصاری این بازار را در اختیار دارند درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به شورای رقابت ارائه کردهاند. نعمتزاده چند روز پیش در جلسه اخیر شورای سیاستگذاری خودرو از کیفیت خودروهای داخلی انتقاد کرد و اقدام خودروسازان را در اینباره خواستار شد. وی با ابزار نارضایتی از کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: چرا خودروهای تولیدی در کشور باید قبل از 10 هزار کیلومتر پیمایش به تعمیرگاهها مراجعه کنند؟ به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، توقع مشتریان داخلی افزایش یافته با این حال خودروسازان نتوانستند به همان نسبت کیفیت خودروهای خود را ارتقا دهند و همین موضوع دلیل نارضایتی مصرفکنندگان از کیفیت خودروهای داخلی است. نعمتزاده خاطرنشان کرد مصرفکنندگان ایرانی خودروهایی جدید، با کیفیت و آپشنهای بالا میخواهند و در این زمینه کیفیت خودروهای داخلی را با خودروهای وارداتی مقایسه میکنند. این در حالی است که خودروسازان ایرانی در سالهای اخیر با میل به سمت خودروهای چینی در زمینه کاهش کیفیت سنگ تمام گذاشتهاند. در اینباره اظهارات رضا نوروززاده، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قابل توجه است که گفت: چین هم مانند دیگر شرکتهای خودروسازی با ایران همکاری میکند اما ذائقه مردم بیشتر متمایل به خرید تولیدات اروپایی است. وی با اشاره به اینکه تعرفههای تنظیم شده میان خودروهای سیبییو و سیکیدی اختلاف معناداری دارد، اظهار داشت: اگر در این خودروها وارد عمقبخشی ساخت داخل شویم، امکان رقابت وجود ندارد به همین منظور سیاست ما عمقبخشی به ساخت داخل است. وی اضافه کرد: هدف ما در سال جاری تولید یکمیلیون و 400 هزار دستگاه است. نوروززاده درباره قیمت خودروهای وارداتی و چگونگی رقابت آنها با خودروهای داخلی به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: دولت برای حمایت از تولید داخل تعرفه واردات خودرو را هر ساله مدیریت میکند. هماکنون رقابت مناسبی میان خودروهای داخلی و وارداتی به وجود آمده و حتی آزاد است چرا که دولت امسال تعرفه 45 درصدی را برای واردات خودروهای با کمتر از حجم موتور 2500 سیسی تصویب کرده است که این موضع باعث میشود رقابت بیشتری میان تولیدات داخلی و خارجی فراهم آید. این اما همه قصه بازار خودروی ایران نیست چراکه در یکی، دو روز گذشته نیز رئیس شورای رقابت و معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صراحت با هرگونه افزایش قیمت خودرو مخالفت کردند اما آنگونه که از شواهد برمیآید، خودروسازان داخلی از فضای مخالفتها به نفع خود استفاده کرده و به دنبال خواستههای خود برای گران کردن اتومبیلهایشان هستند. دوشنبه گذشته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت اعلام کرد این شورا با درخواست 10 درصدی افزایش قیمت خودرو مخالفت کرده است. شیوا همچنین به موضوع جریمه شرکت سایپا اشاره کرد چراکه بهدلیل پایین بودن کیفیت خودروهای شرکت سایپا بویژه پراید، در نظر است تا جریمه بر این شرکت اعمال شود. وی درباره افزایش قیمت خودروها در سال جاری اظهار داشت: در ارزیابی و شروطی که برای خودروسازان مقرر کرده بودیم خودروسازان باید به آنها عمل میکردند که مهمترین آن بررسی آپشنها روی خودرو بوده است تا بتوانیم قراردادها را منصفانهتر کنیم تا بررسی قیمتها بهتر صورت گیرد. وی تأکید کرد: ارزی که خودروسازها از آن استفاده میکنند یورو است از همین رو ما از سال 92 تا 93 شاهد کاهش 10درصدی یورو بودهایم به همین منظور و با این کاهش چشمگیر بنده فکر نمیکنم که ما نیازی به این افزایش قیمت داشته باشیم و بهتبع کاهش 10درصدی یورو در بعضی از خودروها با بررسیهای صورت گرفته در تولیدشان کاهش قیمت داشتیم. به تصریح وی، مقایسه قیمت خودرو با قیمت خدماتی مانند تعمیر و روغن اشتباه است چه در خودرو ۱۰۰ نوع کالا به کار رفته که ممکن است دو، سه قلم آن افزایش قیمت داشته باشد. این تاکید رئیس شورای رقابت بر خودداری از افزایش قیمت خودرو از سوی مجتبی خسروتاج، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در جای دیگری ابراز شد. خسروتاج در اینباره گفت: هیچ خودروسازی حق ندارد بدون مجوز شورای رقابت، قیمت خودرو را افزایش دهد البته شورای رقابت هزینه واحدهای خودروسازی و همچنین فرمول تعیین قیمت را بررسی میکند و سپس درباره قیمت تصمیم میگیرد. معاون وزیر صنعت درباره کیفیت خودرو نیز گفت: نظر شخصی من این است که اگر شرایط رقابتی در این صنعت ایجاد میشد و تعرفهها ۷۰ تا ۱۰۰ درصد باقی نمیماند، وضعیت خودرو بهتر بود. با وجود این شواهد اما سعید مدنی، مدیرعامل سایپا از ارائه درخواست افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات سایپا خبر داد و اظهار داشت: درخواست سایپا برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارائه شده است. وی ادامه داد: این درخواست افزایش قیمت برای خودروهای خارجی کمتر است زیرا قیمت ارز به ثبات رسیده ولی درباره خودروهای داخلی با توجه به نرخ تورم، افزایش دستمزدها و هزینه انرژی بیشتر خواهد بود.