اگر همه چیز آنطور که سازمان خصوصیسازی وعده داده پیش برود، قرار است امروز نام 2 شرکت پیروز در مزایده خرید استقلال و پرسپولیس مشخص شود، آن هم در شرایطی که بسیاری نسبت به تبعات این واگذاری هشدار دادهاند. هفته قبل بود که بعد از برگزاری 3 مزایده ناموفق، سازمان خصوصیسازی مزایده چهارم را برگزار کرد و مطابق پیشبینیها 2 شرکت بزرگ خودروساز وارد مزایده و کارزار خرید استقلال و پرسپولیس شدند. 2 زیرمجموعه ایرانخودرو و سایپا در شرایطی قصد خرید استقلال و پرسپولیس را دارند که بدهیهای این دو شرکت، سرنوشت دو باشگاه مردمی و پرطرفدار کهبه عنوان سرمایهای اجتماعی شناخته میشوند را با تردیدهایی روبهرو کرده است البته غیر از این دلنگرانی که میتواند باعث دغدغه میلیونها هوادار این دو تیم از اقصی نقاط ایران هم شود، باید به هشدار برخی کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس هم توجه کرد. آنها معتقدند ایرانخودرو و سایپا برای جبران هزینه باشگاهداری خود مجبور خواهند بود قیمت خودروهای خود را افزایش دهند و این قطعا یعنی دوباره باشگاهداری از جیب مردم و این با شعارهای مسؤولان ارشد وزارت ورزش به هیچوجه همخوانی ندارد. دلنگرانی دیگر وقتی است که صحبتهای وزیر ورزش را درباره خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس مرور کنیم. گودرزی 2 هفته قبل در گفتوگو با خبرنگار استانی واحد مرکزی خبر در پاسخ به این سوال که آیا از روند خصوصیسازی استقلال و پرسپولیس رضایت دارید، گفته بود «به هر حال این تجربه اول ماست و باید این کار را انجام میدادیم.» سوالی که این پاسخ در ذهن ایجاد میکند این است که چرا باید خصوصیسازی در باشگاهها با 2 تیم پرطرفدار ایران آغاز شود و آیا اگر این دو واگذاری به شکست بینجامد فکری به حال از دست رفتن چنین سرمایه اجتماعی را کردهایم یا خیر. به هر حال هر چند تردیدهای فراوانی درباره واگذاری استقلال و پرسپولیس مطرح شده اما به نظر میرسد کسی در دولت به این هشدارها توجهی نداشته و قرار است هر طور که شده این خصوصیسازی ناقص انجام گیرد.