printlogo


کد خبر: 138918تاریخ: 1394/3/5 00:00
تأثیر حذف بنزین سهمیه‌ای بر کرایه‌ها
قطع سهمیه بنزین تاکسی‌ها و خودروهای عمومی

اسدالله خسروی:  دولت پس از حذف سهمیه خودروهای شخصی در اقدامی عجیب و شگفت‌انگیز سهمیه تاکسی‌ها و خودروهای عمومی را هم قطع کرد. سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به قطع سهمیه‌ بنزین خودروهای عمومی و تاکسی‌ها، اعلام کرد: طرح یکسان‌سازی قیمت بنزین از سه‌شنبه شب در کل کشور اجرایی می‌شود. داوود عربعلی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به توقف سهمیه‌بندی بنزین، گفت: با وجود تخصیص سهمیه بنزین به خودروهای عمومی و تاکسی‌ها برای خردادماه سال جاری اما طرح یکسان‌سازی قیمت بنزین از سه‌شنبه شب اجرایی می‌شود. سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه این طرح یکسان‌سازی قیمت بنزین از ساعت ۲۴ سه‌شنبه‌شب پنجم خردادماه در سراسر کشور اجرایی می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس مطابق با مصوبه دولت این طرح با هدف یکسان‌سازی قیمت حامل‌های انرژی و حذف سهمیه‌بندی آغاز خواهد شد. این مقام مسؤول همچنین با بیان اینکه تا شهریورماه سال جاری ذخیره بنزین ۷۰۰ تومانی موجود در کارت‌های بنزین ابطال نخواهد شد، بیان کرد: بر این اساس خودروهای شخصی برای مصرف باقیمانده سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی موجود در کارت‌ها صرفا تا شهریورماه سال جاری فرصت خواهند داشت. ازطرفی رویکرد آزاد‌سازی قیمت بنزین از سوی دولت آن هم بدون اطلاع قبلی و با  درنظر نگرفتن تبعات منفی آن، نه‌تنها وارد کردن شوک به جامعه است بلکه به نوعی بی‌اعتنایی به مردم محسوب می‌شود زیرا شرایط اقتصادی جامعه اکنون به گونه‌ای است که خیلی‌ها توان گذران زندگانی را ندارند. البته این اولین تصمیم دولت  که مردم را در محدودیت معیشت اقتصادی قرار می‌دهد نیست زیرا دولت با گران کردن نان و بی‌توجهی به سفره قشر ضعیف و کم‌درآمد کشور، همچنان درصدد است تا کسری بودجه خود را از جیب مردم تامین کند.  حال که دولت قصد دارد از اول تیر اقدام به قطع سهمیه بنزین خودروهای عمومی و تاکسی‌ها کند اما فقط یکی، دو ماه از افزایش 20 درصدی نرخ کرایه‌ها از سوی شورای شهر می‌گذرد بنابراین بی‌شک باید منتظر چالش در کرایه تاکسی‌ها و تبعات ناشی از چنین تصمیمی بود چرا که بالا رفتن قیمت سوخت هم رانندگان را به ستوه می‌آورد و هم اینکه مردم با مشکل مالی در پرداخت کرایه و حمل بار و غیره مواجه می‌شوند.
گرانی ۱۱۸ درصدی بنزین در دولت یازدهم
در طول فعالیت دولت یازدهم قیمت بنزین ۱۱۸ درصد و گازمایع ۳۲۶ درصد گران شده است تا با آغاز موج جدید گرانی‌ها، دوئل جهش نرخ تورم و گرانی قیمت فرآورده‌های نفتی در کشور کلید بخورد. به گزارش مهر، دولت از تمام ابزارهای قانونی خود برای افزایش قیمت و گران کردن بهای انواع فرآورده‌های نفتی در طول 2 سال نخست فعالیت خود استفاده بهینه کرده است. با اعلام قیمت‌های جدید فرآورده‌های نفتی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که مهر تایید دولت را هم به همراه داشته است، قیمت بنزین معمولی ۱۱۸ درصد، قیمت بنزین سوپر ۱۰۰ درصد، گاز مایع ۳۲۶ درصد، نفت سفید ۵۰ درصد، نفت کوره ۲۰۰ درصد و گازوئیل رشدی حدود ۱۰۰ درصدی را تجربه می‌کنند. نکته قابل توجه آن است که با گذشت 8 سال و سرمایه‌گذاری‌های چند میلیاردی دلاری طراحی و تجهیز سامانه هوشمند سوخت، با مصوبه دولت فعالیت این نظام موفق سهمیه‌بندی و مدیریت مصرف باید برای همیشه متوقف شود. از سوی دیگر در حالی دولت و مرکز آمار در آخرین گزارش خود نرخ تورم نقطه به نقطه را 7/13 درصد و تورم شهری را 3/14 درصد اعلام کرده که کمترین میزان افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در 2 سال اخیر بیش از ۵۰ درصد بوده است. در این بین هر چند یکی از سیاست‌های کلیدی دولت مهار نرخ تورم است اما با افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و بویژه قطع سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی خودروهای عمومی و وانت‌بارها قطعا هزینه‌های جا به جایی بار و مسافر افزایش قابل توجهی می‌یابد که این موضوع در رشد نرخ تورم کشور بی‌تاثیر نخواهد بود.
رشد ۱۰ درصدی خدمات حمل‌ونقلی
فعالان بخش حمل‌ونقل معتقدند افزایش نرخ سوخت بر حمل‌ونقل موثر است و دولت نمی‌تواند با تعیین دستوری نرخ حمل‌ونقل، قیمت‌ها را کنترل کند. به گزارش مهر، یکی از بخش‌هایی که با افزایش نرخ سوخت بیشترین تاثیر را می‌پذیرد، بخش حمل‌ونقل است، زیرا تمام شقوق حمل‌ونقل از جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی وابسته به نرخ سوخت است و هرگونه افزایش در این بخش می‌تواند بر هزینه‌های تمام‌شده آنها موثر باشد. در این رابطه مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه افزایش نرخ سوخت، هزینه تمام‌شده ایرلاین‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: تاکنون نرخ سوخت برای هواپیماها هر لیتر ۵۰۰ تومان بود که با مصوبه جدید به ۶۰۰ تومان افزایش یافته است که به معنای افزایش هزینه شرکت‌ها است.
یارانه سوخت بخش کشاورزی هم حذف شد
پس از اعلام تک‌نرخی شدن بنزین در کشور، یارانه سوخت در بخش کشاورزی نیز حذف شد و با توجه به پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی قیمت سوخت برای تمام زیربخش‌های کشاورزی 20 درصد افزایش یافت. علیرضا مهدی‌زاده، کارشناس سوخت معاونت اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی،  در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در سال‌ گذشته گازوئیل یارانه‌ای برای بخش‌های تولیدی از جمله کشاورزی لیتری 250 تومان و گازوئیل آزاد لیتری 500 تومان بود اما براساس مصوبه هیات وزیران، سهمیه سوخت حمایتی برای همه زیربخش‌های تولیدی از جمله کشاورزی حذف شد. همچنین مسعود دانشمند، فعال حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه افزایش نرخ سوخت به‌طور حتم در حمل‌ونقل تاثیرگذار است، گفت: دولت وقتی روی قیمت سوخت دست می‌گذارد مشخص است که آثار آن روی قیمت کالاها و خدمات مشخص می‌شود و به نظر می‌رسد حداقل ۱۰ درصد افزایش قیمت‌ها را در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه تجربه سال‌های گذشته نشان داده افزایش نرخ سوخت، قیمت کالاها را افزایش می‌دهد، اظهار داشت: افزایش قیمت کالاها هم باز به رشد نرخ خدمات شرکت‌های حمل‌ونقل بازمی‌گردد زیرا تمام اینها بصورت زنجیره‌ای به هم مرتبط  هستند.
 


Page Generated in 0/0053 sec