printlogo


کد خبر: 138972تاریخ: 1394/3/5 00:00
حوثی‌ها به حملات خود علیه اهداف نظامی عربستان ادامه می‌دهند
ارتش ریاض در حضرموت

گروه بین‌الملل: پس از آنکه عربستان تمام دلخوشی‌های خود در تجاوزی که 2 ماه از آن می‌گذرد را از دست داد، اکنون تلاش دارد طرح‌های جایگزینی تدوین کند تا پیش از توقف خونریزی در یمن، به دستاوردهایی برسد و سپس به اقدام سیاسی که انتظار می‌رود تحت عنوان کنفرانس ژنو آغاز شود، گرایش یابد. روزنامه لبنانی الاخبار در این‌باره نوشت: در سایه درگیری‌های مرزی میان عربستان و یمن و حمله قبایل مرزنشین یمن به پایگاه‌های نظامی عربستان، ریاض به فکر تشکیل یک هسته ارتش در منطقه «العبر» در استان حضرموت تحت فرماندهی مستقر در منطقه «شروره» عربستان سعودی افتاد اما پایگاه اصلی و اجرایی در منطقه العبر در داخل یمن و تحت فرماندهی سرتیپ ستاد محمد علی المقدشی، رئیس ستاد مشترک ارتش یمن خواهد بود تا یکی از مصوبات نشست ریاض مبنی بر ایجاد ارتش جدید یمن، تحقق یابد. المقدشی یکشنبه اعلام کرده بود درصدد تشکیل ارتشی «یمنی» است که شامل تمام مردم از شمال تا جنوب و از شرق به غرب است و به همین دلیل نیز از مردم یمن خواست تا در آمادگی کامل به سر ببرند و به ارتش در زمانی که به صورت رسمی اعلام شد، بپیوندید. گزارش‌ها درباره این ارتش ضد و نقیض است و به‌‌رغم اینکه المقدشی گفته آن «ارتش یمن» است، اطلاعات به دست آمده حاکی از این است که تابعیت اعضای آن علاوه بر یمنی، همچنین سنگالی و نیجریه‌ای خواهد بود. با این حال، برخی تحلیلگران می‌گویند هدف از این اقدام این است که به جای دخالت نظامی زمینی گسترده در یمن، نیروهای یمنی همسو با سیاست‌های ریاض به سوی جبهه‌های درگیری در مارب و الجوف روانه شوند تا در 2 محور به سوی صنعا و صعده پیشروی کنند. از سوی دیگر عربستان روز گذشته نیروهای خود در نوار مرزی با یمن را در درجه بالای آماده‌باش درآورد.
سقوط دومین جنگنده ائتلاف متجاوز
از سوی دیگر شبکه المیادین از سرنگون کردن یک هواپیمای ائتلاف متجاوز در منطقه الملیل در صعده خبر داد. این در حالی است که فعالان در پایگاه‌های ارتباط اجتماعی تصاویر و فایل‌های ویدئویی از سقوط یک جنگنده عربستانی در صنعاء منتشر کرده بودند. برخی منابع گفته بودند این جنگنده توسط نیروهای انصارالله یمن(حوثی‌ها) سرنگون شده است. وزارت دفاع یمن نیز در بیانیه‎ای سرنگونی جنگنده عربستان در منطقه کتاف در شمال شرقی صعده را تایید کرده است. در تحولی دیگر، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، دیروز به پایگاه نظامی عربستان در کوه‌های تویلق در نزدیکی 2 منطقه مرزی الحصامه و الملاحیظ حمله کردند. نیروهای مقاومت مردمی یمن اعلام کردند این حملات در پاسخ به بمباران‌ شهرهای یمن از سوی جنگنده‌های سعودی انجام می‌گیرد چرا که جنگنده‌های عربستان، دیروز نیز در ادامه حملات به یمن، مناطق صعده و جبل ضین و همچنین پادگان الصباحه در غرب صنعا را هدف قرار دادند. در پی حمله این جنگنده‌ها به لشکر المجد و پادگان القرض و قلعه باجل در شرق الحدیده و روستای القحوم در شمال یمن و بمباران یک مکان مذهبی، مسجد و یک واحد مسکونی شماری از غیر نظامیان یمنی مجروح شده و خسارات فراوانی بر جا مانده است. ارتش یمن و کمیته‌های مردمی نیز در پاسخ به حملات سعودی‌ها مواضع نظامی این کشور را بمباران کردند.
افزایش شمار قربانیان جنگ
وزارت بهداشت یمن اعلام کرد شمار قربانیان تجاوز نظامی عربستان سعودی به خاک یمن از آغاز این عملیات تا 20 مه ‌جاری به هزار و 114 کشته می‌رسد که 154 نفر از آنها کودک و 114 تن زن هستند. براساس این گزارش، آمار اعلامی، منطبق بر آمار ارائه شده از سوی
بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی خصوصی و دولتی است. بنا بر این گزارش، شمار زخمی‌های این تجاوز به 3 هزار و 637 تن می‌رسد که 389 نفر آنها کودک و 212 تن زن هستند. در این تجاوز 52 مرکز و نهاد درمانی از جمله 23 بیمارستان و 12 مرکز بهداشت به طور کامل تخریب شده ‌است. بنا بر این گزارش، در میان استان‌هایی که زیرساخت‌های آنها بیشترین آسیب را دیده‌اند، به ترتیب استان‌های صعده، تعز و عدن قرار دارند.
سنگ‌اندازی سعودی‌ها در روند نشست صلح
دیگر نمی‌شود تصور کرد عربستان برای جبران شکست سنگین خود در یمن دست به چه کاری خواهد زد. الاخبار  گزارش داد یکی از جدیدترین اقدامات عربستان باعث شد نشست صلح یمن که قرار بود 28 مه(پنجشنبه) برگزار شود، لغو شود. براساس این گزارش، عربستان شروطی را مطرح کرده که نه‌تنها به مردم یمن بلکه به سازمان ملل متحد نیز توهین می‌کند؛‌ عربستان در هنگام سفر «اسماعیل ولد الشیخ» نماینده ویژه سازمان ملل برای حل بحران یمن، به ریاض، پیش شرط‌هایی برای برگزاری این نشست مطرح کرده که انتخاب شرکت‌کنندگان، مدیریت نشست، پذیرفتن قطعنامه 2216، تعیین سیاست‌ها و رویکرد نشست براساس خواسته عربستان و تعیین نتایج پیش از برگزاری نمونه‌ای از مطالبات ریاض بوده است. این مساله باعث شد بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل که بارها خواستار توقف خونریزی در یمن و حمله نظامی به این کشور شده و پاسخی دریافت نکرده بود از شروط عربستان آزرده شود و به دلیل اینکه احساس کرده بارها به او توهین شده نشست را به تعویق انداخت. همزمان، وزیر خارجه مصر بی‌توجه به درخواست‌های جامعه جهانی برای توقف جنگ علیه یمن، احتمال مداخله زمینی در این کشور را منتفی ندانست. در همین حال، حسین العزی، رئیس اداره سیاسی و روابط خارجی جنبش انصارالله یمن با بیان اینکه این جنبش براساس شروط خود و نتایج مذاکرات ملی و توافقنامه «صلح و مشارکت ملی» در کنفرانس ژنو شرکت می‌کند، گفت: ما با وجود جنگ و تجاوز عربستان همچنان به مذاکرات پایبندیم و بیش از گذشته بر برگزاری مذاکرات پافشاری می‌کنیم.
 

عربستان سعودی گرفتار در دام خود‌ساخته
وزارت کشور عربستان، یکشنبه مدعی شد عناصر یک گروه وابسته به داعش را شناسایی و دستگیر کرده‌اند. طبق گفته سخنگوی این وزارتخانه، راهبرد این عناصر تروریستی این بود که عربستان را به 5 بخش عملیاتی تقسیم کند تا راحت‌تر و بهتر بتواند عناصر خود را جا به جا کرده و عملیاتش را اجرایی کند. وی افزود: داعش با اغفال کودکان از طریق شبکه‌های اجتماعی برای تشکیل «ارتش کودکان» تلاش می‌کند و می‌خواهد با شست‌وشوی مغزی، از آنها در عملیات خود استفاده کند. روزنامه العهد در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت: «تروریسمی که عربستان سعودی خود عامل پشتیبانی و کمک مالی به آن بود دامنگیر این کشور شده است. عربستان سعودی با پشتیبانی و کمک مالی نامحدود از گروه‌های تکفیری خطری جدی را برای خود به وجود آورد. این درحالی است که طی سالیان گذشته اتباع سعودی در جنگ سوریه و عراق مشارکت می‌کردند. اقدامی تروریستی که بیانگر خطر تکفیری‌های ساخته و پرداخته ریاض است علیه مسجد امام علی علیه‌السلام در القدیح در استان القطیف در شرق این کشور منجر به شهادت و زخمی شدن حدود 120 نفر شد. مقامات سعودی اعلام کرده‌اند هویت عامل این حمله انتحاری را شناسایی کرده‌اند و وی تابعیت سعودی داشته است».


Page Generated in 0/0052 sec