printlogo


کد خبر: 139076تاریخ: 1394/3/7 00:00
یوکیا آمانو اعلام کرد
بازرسی از ایران، بزرگ‌ترین عملیات تاریخ آژانس

گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که رژیم بازرسی‌ها از ایران براساس پروتکل الحاقی، بزرگ‌ترین عملیات آژانس خواهد بود.
 به گزارش نسیم، یوکیا آمانو روز گذشته در پاریس خاطرنشان کرد: برای بررسی ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، چندین ماه زمان نیاز است و این مساله تا اندازه زیادی به همکاری ایران بستگی دارد اما این روندی نیست که نتوان پایانی برای آن متصور شد. ما می‌توانیم این مساله را در یک دوره زمانی منطقی روشن کنیم.  یوکیا آمانو ادامه داد: در عوض، گرفتن ضمانت‌های معتبر مبنی بر اینکه همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کنند، سال‌ها زمان خواهد برد.  آمانو افزود: این بزرگ‌ترین عملیاتی خواهد بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اجرا خواهد گذاشت و نیازهای انسانی، مالی و مادی آن قابل توجه خواهد بود.
 در حال حاضر هر روز بین 4 تا 10 بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران فعالیت می‌کنند اما در صورت امضای توافقنامه نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران، دست‌کم روزانه 10 بازرس هسته‌ای باید در ایران به بازرسی و کنترل بپردازند و علاوه بر این به تجهیزات جدیدی از قبیل دوربین و مهر و موم نیاز خواهند داشت. یوکیا آمانو هزینه احتمالی چنین عملیاتی را که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در ایران انجام دهد، مشخص نکرد اما یادآوری کرد که اجرای توافقنامه موقتی که نوامبر سال 2013 میان تهران و قدرت‌های بزرگ منعقد شد و براساس آن بخشی از برنامه هسته‌ای ایران در ازای تعدیل تحریم‌های اعمال شده بر ضد این کشور به حال تعلیق درآمد، ماهانه یک میلیون یورو هزینه در بر داشت.
 


Page Generated in 0/0048 sec