printlogo


کد خبر: 139115تاریخ: 1394/3/7 00:00
کشورهای عربی بر مشارکت سیاسی تمرکز کنند نه تضمین‌های امنیتی آمریکا

آنچه امنیت واقعی و بقای کشورهای عربی را تضمین می‌کند، توسعه جامعه مدنی بر پایه مشارکت سیاسی، پیشبرد ایده شهروندی و حاکمیت قانون است و تضمین‌های امنیتی آمریکا برای این کشورها کارساز نیست. نشست «کمپ‌دیوید» ساختار جدیدی را برای یک همکاری دفاعی بی‌سابقه میان شورای همکاری و آمریکا ایجاد کرد و سخنگوی کاخ سفید تایید کرد آمریکا آماده است به طرف‌های شورای همکاری با عنوان متحدانی خارج از ائتلاف ناتو رفتار کند. علاوه بر این دولت آمریکا پذیرفت با این کشورها در مهار تهدید منطقه‌ای و مداخله ایران در امور کشورهای عربی، همکاری کند.
سوالی که در اینجا مطرح است این است که در پایان این نشست، آیا کشورهای عرب خلیج‌فارس، یک سیاست واحد را در برابر ایران شکل می‌دهند؟ به عبارت دیگر آیا آنها در ایام بحث درباره پرونده تسلیحات هسته‌ای یک دیدگاه مشترک درباره روابط «آمریکا- ایران» دارند؟
زمانی که روابط ایران و آمریکا بدتر می‌شود، کشورهای حوزه خلیج‌فارس معمولا نگران می‌شوند، زیرا ایران به آنها به عنوان متحدان آمریکا می‌نگرد، بنابراین آنها طرف‌هایی هستند که در صورت هر گونه درگیری جدی بین تهران و واشنگتن، بیشترین تاثیر را خواهند دید.  عجیب آنکه نزدیک‌تر شدن آمریکا به تهران نیز نگران‌کننده است. این بدان علت است که کشورهای عربی به سیاست آمریکا مشکوک هستند و این استنباط را دارند که هر گونه آشتی میان 2 کشور به بهای از دست رفتن منافع آنها خواهد بود.
کشورهای شورای همکاری تایید کرده‌اند منافع مشترکی با ایران دارند و ماهیت این روابط از نظر تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، ریشه‌دار است. به این علت است که کشورهای شورای همکاری مایلند روابط خوبی با تهران برقرار کنند.
«شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر در پایان نشست کمپ‌دیوید گفت: «همه کشورهای شورای همکاری از معامله هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 استقبال می‌کنند». او ابراز امیدواری کرد این توافق عامل اساسی برای ثبات منطقه باشد.
کشورهای عربی عملا با توافق‌های نظامی با آمریکا پیوند دارند اما این امر از بروز اختلافات اساسی بین واشنگتن و این کشورها در مسائل کشورهای عربی جلوگیری نمی‌کند. مثلا کشورهای حوزه خلیج‌فارس از سکوت آمریکا در برابر گسترش نفوذ ایران در عراق، سوریه، لبنان، یمن و نوار غزه ناراضی هستند.  ایجاد روابط امنیتی قوی با واشنگتن، نباید کشورهای عربی را از متوازن ساختن سیاست‌های‌شان و نیز ایجاد روابط قوی با دیگر قدرت‌ها از جمله فرانسه بازدارد. در نهایت، ‌به دنبال تضمین‌های امنیتی آمریکا در نشست کمپ‌دیوید، از کشورهای شورای همکاری خواسته شده است بر موضوعات واقعی درباره توسعه کشورهای خود تمرکز کنند و جوامع مدنی پیشرفته‌ای را شکل‌ دهند که بر مشارکت سیاسی، پیشبرد ایده شهروندی و حاکمیت قانون استوار باشد. این مبنایی است که می‌تواند امنیت واقعی و بقا را برای این کشورها به ارمغان آورد.
 نشریه پنینسولا


Page Generated in 0/0055 sec