printlogo


کد خبر: 139127تاریخ: 1394/3/7 00:00
تقویم تاریخ

تصرف بلژیک توسط آلمان در جنگ دوم جهانی (1940م)
چند ماه پس از آغاز جنگ دوم جهانی، هیتلر تصمیم گرفت تا فرانسه را به تصرف خود درآورد. از این‏رو به جای حمله مستقیم به خطوط دفاعی فرانسه در طول مرزهای آلمان، حمله به خاک فرانسه از طریق مرزهای بلژیک را در پیش گرفت. به همین جهت، نیروهای آلمان در سحرگاه دهم مه 1940م، هر 3 کشور کوچک بلژیک، هلند و لوکزامبورگ را مورد حمله قرار دادند. این امر باعث واکنش سریع نیروهای انگلستان شد و به مقابله در برابر آلمان پرداختند اما این مقاومت چندان دیری نپایید و در نهایت، مردم بلژیک پس از 18 روز مقاومت در برابر هجوم ارتش آلمان، به فرمان پادشاه بلژیک، جنگ را متوقف کردند و بلژیک در 27 مه 1940م به دست آلمان افتاد. این تصمیم باعث نارضایتی مردم بلژیک و در نهایت برکناری رسمی پادشاه این کشور از سلطنت در سال 1951م شد.
 
امضای قرارداد نفتی «دارسی» بین ایران و انگلیس (1901م)
در سال 1889م حق استخراج همه معادن ایران از جمله نفت طی امتیازنامه‏ای به بارون دورویتر بازرگان انگلیسی واگذار شد، اما تأخیر وی در عملی کردن مفاد قرارداد، باعث لغو حق انحصاری وی شد. در این میان ویلیام ناکس دارسی سرمایه‏دار انگلیسی، در اواخر قرن نوزدهم از وجود نفت در ایران مطلع شد و در سال 1901م نمایندگانی جهت امضای قرارداد نفتی و دریافت امتیاز از ایران به تهران گسیل داشت. پس از مخالفت اولیه مظفرالدین شاه با اعطای امتیاز، نمایندگان دارسی با امین‏السلطان صدراعظم شاه وارد مذاکره شدند و با پرداخت رشوه و نیز سوءاستفاده از ساده‏لوحی مقامات ایران، در نهایت قرارداد دارسی در 21 مه 1901م به امضای دو طرف رسید. براساس این قرارداد، امتیاز استخراج و بهره‏برداری از نفت در سراسر ایران به استثنای ایالات شمالی شامل گیلان، مازندران، گرگان، خراسان و آذربایجان برای مدت 60 سال به دارسی واگذار شد. حذف مناطق شمالی ایران از چارچوب قرارداد، برای پیشگیری از عکس‏العمل یا مخالفت روس‏ها انجام شده بود. همچنین براساس این قرارداد، دارسی متعهد شد سالانه مبلغ 20 هزار لیره وجه نقد و معادل همین مبلغ از سهام شرکت و نیز 16درصد از منافع خالص خود را به دولت ایران بپردازد. شرکت نفت دارسی، پس از 7 سال، سرانجام در 26 مه 1908م در منطقه مسجدسلیمان به نفت رسید. با این حال از آنجا که پس از مشروطه و تدوین قانون اساسی، دادن هرنوع امتیاز، به تصویب مجلس نیاز داشت، مجلس اول مشروطه به بحث درباره قرارداد دارسی پرداخت اما نه امتیاز نفت دارسی را تأیید و نه آن را رد کرد. این امتیازنامه به نوعی دیگر در زمان رضاخان به تصویب مجالس رسید که البته مفاد آن بیشتر از گذشته، به ضرر ایران بود. موافقتنامه دارسی در سال 1933م (1312ش) جای خود را به قرارداد 26 ماده‏ای جدیدی داد که به قرارداد 1933 موسوم شد.

اولین آزمایش هسته‌‏ای پاکستان (1998م)
در 28 مه 1998م اولین آزمایش‏های هسته‏ای پاکستان، 2 هفته پس از آزمایش‏های هسته‏ای هند، همسایه و رقیب پاکستان انجام شد. به این ترتیب مسابقه تسلیحاتی این دو دشمن دیرینه به سطح سلاح‏های هسته‏ای گسترش یافت. آزمایش‏های هسته‏ای پاکستان، خشم کشورهای غربی را برانگیخت و آمریکا و اروپا، پاکستان را تحریم اقتصادی کردند. با این حال پاکستان تاکنون درخواست این کشورها را برای پیوستن به کنوانسیون منع تولید و تکثیر سلاح‏های هسته‏ای نپذیرفته است.

خط تلگراف برلین ـ تهران
کمپانی آلمانی زیمنس 28 مه 1868 اعلام کرد کار کشیدن خط تلگرافی را که از برلین آغاز می‌شود تا تهران ادامه خواهد داد. این خط قرار بود از خاک امپراتوری روسیه (روسیه و قفقاز) بگذرد و از طریق تبریز به تهران برسد. در آن زمان لهستان نیز در قلمرو روسیه قرار داشت.


Page Generated in 0/0058 sec