printlogo


کد خبر: 139139تاریخ: 1394/3/7 00:00
تحلیلی بر تحولات هفته آخر جنگ 2 ماهه یمن
بازگشت انصارالله در 5 حرکت

گروه بین‌الملل: با گذشت 2 ماه از تجاوز سعودی به یمن، روند جنگ و گسترش آتش آن به داخل مرزهای عربستان  نه‌تنها هیچ دستاوردی برای مهاجمان در ابعاد تاکتیکی یا استراتژیک  ندارد بلکه هزینه‌های روزافزونی چه در بعد عملیاتی و چه در سطح افکار عمومی برای شاه تازه و وزیر جنگ بی‌تجربه سعودی ایجاد کرده است، به گونه‌ای که ملک سلمان، پادشاه عربستان در مهم‌ترین نظرسنجی آمریکایی شرور‌ترین فرد خاورمیانه خوانده شده و پسر جنگ‌افروز او نیز توسط مقامات غربی با لقب صدامک (صدام کوچک) نامیده شده و هر چه بیشتر به عنوان یک عنصر نامطلوب برای منطقه دیده می‌شود. جنایت‌های کور ائتلاف سعودی علیه غیرنظامیان نتوانست قدرت حوثی‌‌ها و ارتش یمن را بعد از موشک‌باران اهداف متعدد در این کشور تضعیف کند و امروز مشخص شده این جنگ هر روزی که بیشتر طول بکشد دستاوردهای بیشتری برای یمنی‌ها چه در داخل اراضی یمن و چه اراضی عربستان به‌عنوان طرف مهاجم به دنبال خواهد داشت.  روزنامه البنای لبنان در تحلیلی به جمع‌بندی تحولات میدانی جنگ یمن در هفته پایانی ماه دوم آغاز تجاوز به این کشور در 5 مرحله پرداخته است. اول ـ مقاومت متفرق گروه‌‌های وابسته به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری یمن و برخی جریان‌‌های جنبش جنوبی با تسلط ارتش و کمیته‌‌های مردمی در برخی مناطق بزرگ این شهر از بین رفت. این در حالی بود که حملات هوایی و دریایی جریان‌‌های متجاوز به یمن همچنان تحرکات ارتش و کمیته‌‌های مردمی را در عدن، پایتخت اقتصادی یمن هدف قرار می‌‌داد. دوم ـ تسلط ارتش و کمیته‌‌های مردمی در شهر الحوطه مرکز استان لحج کامل شد. رسانه‌های هوادار تجاوز عربستان سعودی به یمن بویژه شبکه الجزیره به این شکست میدانی اذعان کردند اما در عین حال سقوط شهر و عقب‌‌نشینی گروه‌‌های تروریستی مسلح از آن را برای جلوگیری از تخریب بیشتر شهر و کشتار شهروندان دانستند. مشخص است این ادعا تنها توجیهی برای شکست است، ‌در غیر این صورت گروه‌‌های تروریستی باید از سایر مناطق درگیری‌‌ها نیز عقب‌‌نشینی کنند. سوم ـ موفقیت ارتش و کمیته‌‌های مردمی در تحقق پیشروی‌‌های جدید در مأرب که کانون اصلی استقرار تروریست‌‌های القاعده در یمن به شمار می‌رود. این در حالی است که این تروریست‌ها در حال حاضر به صورت علنی از سوی عربستان سعودی و متحدانش مورد حمایت قرار می‌‌گیرند. چهارم ـ موفقیت ارتش و کمیته‌‌های مردمی و قبایل حامی آنها در تسلط بر مواضع گسترده‌‌ای در داخل اراضی عربستان سعودی و به اسارت گرفتن بیش از 100 نظامی سعودی در منطقه جازان و عسیر. پنجم ـ شورای‌ امنیت پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که اردن با حمایت عربستان سعودی به دنبال تصویب آن بود و از طریق آن می‌خواست به نشست ریاض مشروعیت دهد رد کرد، نشستی که به دنبال مستثنا کردن حوثی‌ها و حزب کنگره عمومی از مشارکت در گفت‌وگوهای به ظاهر یمنی- یمنی بود. شورای امنیت اصرار دارد گفت‌وگوها در ژنو یعنی یک کشور بی‌طرف انجام شود. این خواسته جنبش انصارالله است.
حمله سعودی‌ها به دانشکده پزشکی
در تازه‌ترین جنایات متجاوزان، جنگنده‌های سعودی با حمله به یک منطقه در صنعا، پایتخت یمن و نیز به منطقه «بکیل المیر» در استان حجه بیش از ۷۰ نفر را شهید و ۱۰۵ تن دیگر را  زخمی کردند. همچنین بر اثر حمله جنگنده‌های عربستان سعودی به دانشکده پزشکی در استان الحدیده یمن ده‌ها نفر شهید و زخمی شدند.
بیش از 4 هزار شهید
مؤسسه«خانه آزادی» یمن در هفتمین گزارش آماری خود از اوضاع انسانی در یمن اعلام کرد بر اثر حملات عربستان تاکنون ۴۰۲۱ یمنی شهید و ۷۰۱۷ تن نیز زخمی شده‌اند. در این حملات همچنین ۵۷۶ کودک و ۲۶۱ زن نیز به شهادت رسیده‌اند و ۱۱۲۱ تن از زخمی‌ها کودکان زیر ۱۵ و ۷۸۲ تن نیز زن هستند. براساس این گزارش، همچنین تعداد ۷۸۶ مجموعه مسکونی مورد حملات زمینی، هوایی و دریایی قرار گرفته است. این مؤسسه تأکید کرد در این حملات ۷۵۸۳ باب خانه هدف قرار گرفته است که به‌صورت کلی یا جزئی تخریب شده و ۱۷۱ منزل بر سر ساکنان آن تخریب شده و تعداد مؤسسات یا اموال عمومی که در این حملات تخریب شده است به ۱۰۶۴ مؤسسه می‌رسد. همچنین ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار خانواده مجبور شده‌اند برای فرار از حملات عربستان خانه و شهرهای خود را ترک کنند.
 


Page Generated in 0/0057 sec