printlogo


کد خبر: 139140تاریخ: 1394/3/7 00:00
چهارگوشه

حمله جنگنده‌های صهیونیستی به غزه
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد دیروز چندین بار مناطقی در نوار غزه را هدف قرار دادند. ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده در این حملات پایگاه‌های آموزش نظامی گردان‌های القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در شهر رفح و پایگاه‌های گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس واقع در شمال و جنوب نوار غزه را هدف قرار داده‌اند. حملات رژیم صهیونیستی مناطق کشاورزی واقع در نوار غزه را نیز هدف قرار داد اما صدمات جانی به دنبال نداشت.

مصر رسماً استرداد قرضاوی را خواستار شد
وزارت دادگستری مصر برای دومین‌بار به صورت رسمی از دولت قطر خواست یوسف قرضاوی و دیگر اتباع این کشور را که به قطر گریخته‌اند، به مصر تحویل دهد. دادگاه کیفری قاهره اخیرا در پرونده یورش به زندان‌ها حکم اعدام محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر و دیگر چهره‌های سیاسی این کشور از جمله یوسف قرضاوی را به اتهام‌های مختلفی صادر کرده و برای تایید نهایی به مفتی مصر ارجاع داده است. قرضاوی که به پدر معنوی اخوانی‌ها مشهور است، در قطر به‌سر می‌برد.

حکم حبس 2845 ساله برای مخالفان بحرینی
بخش آزادی‌ها و حقوق بشر جمعیت الوفاق بحرین، اعلام کرد منامه طی 3 ماه نخست امسال  337 فعال سیاسی این کشور را به 2845 سال حبس محکوم کرد. این جمعیت سیاسی با برگزاری نشستی درباره وضعیت حقوق بشر بحرین طی 3 ماهه اول 2015  با اعلام این مطلب، از شکنجه و بدرفتاری و توهین و تحقیر هزارو 600 زندانی در زندان‌های بحرین پرده برداشت. در این گزارش  از ثبت 653 مورد بازداشت شهروندان در مدت زمانی ماه ژانویه تا مارس 2015 خبر داده شده  است.

مرکل، قدرتمندترین زن جهان
نشریه فوربس فهرستی از زنان صاحب قدرت را منتشر کرد که در آن آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به‌عنوان قدرتمندترین زن جهان معرفی شده است. فوربس در این باره نوشت: مرکل نقشی بسیار مهم در خارج کردن اروپا از بحران اقتصادی سال 2008 داشته و همچنین در بحران اوکراین در سال 2014 نقش پررنگی ایفا کرده است. در این لیست تنها زنی که می‌تواند مرکل را به چالش بکشد، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا و کاندیدای کنونی این کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو است.

ترور نافرجام نخست‌وزیر لیبی
نخست‌وزیر لیبی روز سه‌شنبه از تلاش افراد ناشناس برای ترور وی در شهر طبرق واقع در شرق لیبی، جان به در برده است. این حادثه زمانی رخ داد که
عبدالله الثنی در حال خروج از ساختمان پارلمان این کشور بود. لیبی از سال 2011 و پس از آنکه ائتلاف غربی به رهبری ناتو به بهانه حمایت از اعتراضات در این کشور، به لیبی حمله کرد دستخوش ناآرامی‌های گسترده بوده است.

کاخ سفید اردوغان غیرقانونی شد
چند ماه پیش رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به اتفاق خانواده به کاخ‌سفید ریاست‌جمهوری نقل مکان کرد، پیش از این گمانه‌زنی‌هایی پیرامون مجوز ساخت این ساختمان وجود داشت و منتقدان رئیس‌جمهور احداث آن را غیرقانونی می‌دانستند. مخالفان این کاخ معتقدند این اقدام دولت «هدر دادن منابع»  است و این کار نادرست به اسم «حفظ شأن رئیس‌جمهور» توجیه شده است. اکنون دیوان عالی این کشور نیز با منتقدان موافق است و ساخت این کاخ را غیرقانونی می‌داند.

انصراف روسیه از خرید ناوهای میسترال فرانسوی
معاون کمیسیون صنایع نظامی روسیه گفت: روسیه به‌طور رسمی انصراف خود را از خرید 2 ناو بالگردبر میسترال به فرانسه اعلام کرد. وی افزود: بر این اساس انصراف روسیه از خرید این 2 ناو قطعی شد و فقط مساله میزان پرداخت خسارت از سوی دولت فرانسه به روسیه باقی مانده است. این مقام روس خاطرنشان کرد: روسیه ناوهای ویژه هوابرد خواهد ساخت اما متفاوت با میسترال خواهد بود. قرارداد فروش 2 ناو برنامه‌ریزی و فرماندهی با ویژگی حمل بالگرد به روسیه به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون یورو، در سال 2011 امضا شد.


Page Generated in 0/0054 sec