داریوش یاری، کارگردان و فیلمنامهنویس هنوز داغ جشنواره فیلم فجر و بیتوجهی به فیلم «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» را بر دل دارد و تأکید میکند هنوز با این زخم کنار نیامده است. به گزارش مهر، داریوش یاری، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون درباره فعالیتهای تازه خود توضیح داد: این روزها بیشتر درگیر مطالعه و تفکر روی فیلمنامه هستم. البته هنوز با زخمی که جشنواره فیلم فجر به من زد، کنار نیامدهام. اگر بحثم شخصی بود، مشکل را تا به حال با خودم حل کرده بودم اما رفتاری که با فیلم ما در جشنواره شد و نحوه داوریها فراموش نشدنی است. وی افزود: بعد از سالها ارزش فیلم «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» مشخص خواهد شد. متاسفانه داوران جشنواره بیرون از متن داوری کردند. در حالی که من در جشنوارههای دیگری داور فیلمهای آنها بودم اما هیچوقت سلیقهام را معیار قرار ندادم. کارگردان سریال «خانهای روی تپه» تأکید کرد: برخی فکر میکردند فیلم ما بودجه میلیاردی داشته است در حالی که ما آن را با ۴۵۰ میلیون تومان هزینه ساختیم در حالی که هنوز حتی در آثار الف ویژه سینمای ایران هم نمیتوانند یک لانگ شات از فضای فیلم نشان دهند. اگر ما توانستیم، به این دلیل نبود که پول آنچنانی داشتیم بلکه علاقه و وسواسی بود که طی بیش از ۹ ماه به خرج دادیم. وی درباره این اثر مذهبی افزود: ما درباره آیینها، تاریخ اسلام و واقعه عاشورا پژوهش مفصلی انجام دادیم و من درباره این ماجرا مدعی هستم. حتی اسامی انسانهای بزرگی که اسمشان در تیتراژ است نشان میدهد فیلم چه پشتوانه پژوهشی دارد. آن وقت داوران بدون کوچکترین اطلاعاتی میگویند چرا وقتی روز عاشورا آب نبوده، حضرت زینب (س) بر سر مردم گلاب میپاشیده است! این مستندساز ادامه داد: دوستان بروند و تاریخ را نگاه کنند و بدانند بعد از نماز عاشورا، وداع دیدنی بین زنان و مبارزان شکل گرفت و حضرت زینب (س) و دیگر زنان، عزیزانشان را معطر کردند. داوران پیام روشنی به من دادند و حال من بد شد که چرا فیلم ما حتی نامزد هم نشد. کارگردانی، جلوههای ویژه بصری، تهیهکنندگی و سرمایهگذاری این فیلم دیده نشد.