printlogo


کد خبر: 139305تاریخ: 1394/3/11 00:00
خشک شدن دریاچه هامون، گرد و خاک و هجوم ریزگرد‌ها عوامل اصلی مهاجرت است
کوچ زیست‌محیطی

گروه اجتماعی: مشکلات زیست‌محیطی از جمله خشکسالی، توفان‌های گرد و غبار و خشک شدن تالاب‌ها در برخی استان‌های کشور چنان مشکلاتی را برای زندگی مردم به وجود آورده است که مردم ناچار به رها کردن خانه و زندگی خود و مهاجرت به دیگر شهر‌های استان یا استان‌های دیگر شده‌اند. این مهاجرت‌ها که نشان‌دهنده جابه‌جایی‌ گروه‌های جمعیتی در کشور هستند، به طور حتم آثار و نتایج گوناگونی را از جمله افزایش حاشیه‌نشینی، ایجاد مشکلات و برخوردهای فرهنگی و بیکاری  در بر خواهند داشت.
مشکلات زیست‌محیطی 3 استان استراتژیک
به گزارش ایلنا، بررسی وضعیت زیست‌محیطی و مهاجرت 3 استان سیستان و بلوچستان، فارس و خوزستان که از استان‌های مهم و استراتژیک کشور هستند، نکات قابل توجهی در این باره را نمایان می‌کند.
باقر حسینی، نماینده مردم زابل و هیرمند در استان سیستان و بلوچستان درباره مشکلات زیست‌محیطی «سیستان» و ارتباط آن با مهاجرت مردم از این استان گفته است: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در سیستان، خشک شدن تالاب هامون است. 17 سال است به طور کامل آبی در این تالاب نیامده و تنها بخش کوچکی از آن را آب فرا گرفته است. این نماینده مجلس افزود: آمارها در سال‌های 92 و 93 نشان می‌دهد که بالاترین نرخ مهاجرت در کشور متعلق به سیستان بوده است.
فرار از دست گردوغبار
همچنین حسینی با بیان اینکه اولین اثر این مشکلات زیست‌محیطی بر افزایش مهاجرت در روستاهای حاشیه تالاب مشهود است، خاطرنشان کرد: پس از آن با آسیب‌دیدن زمین‌های زراعی منطقه به دلیل گرد و غبار و از دست رفتن کاربری آنها کشاورزان نیز مجبور به مهاجرت شدند. به گفته حسینی، تمام این مشکلات دست به دست هم داده تا مردم از سیستان مهاجرت کنند، در حالی  که با توجه به اینکه سیستان یک نقطه استراتژیک مرزی است، اگر تدبیری برای این مشکلات مردم اندیشیده نشود، مشکلات زیادی به بار خواهد آمد.
وی ادامه داد: متاسفانه با وجود اینکه در ابتدای سال گذشته در سفر رئیس‌جمهور به استان مصوبه تثبیت هزار هکتار از اراضی دارای شن‌های روان در نقاط بحران‌خیز را داشتیم  اما هیچ اقدامی تاکنون در این زمینه انجام نشده است، به طوری که اکنون در آغاز فصل توفان‌ها قرار گرفته‌ایم  و مردم دوباره دچار مشکلات بسیاری خواهند شد.
مهاجرت 30درصد روستاییان فارس
البته در آن سوی ماجرا استان فارس قرار دارد که با مشکلات متعدد زیست‌محیطی دست و پنجه نرم می‌کند. محمدحسن دوگانی، نماینده شهرستان فسا در استان فارس نیز درباره مشکلات زیست‌محیطی و ارتباط آن با مهاجرت، گفته است: بدیهی است در صورت وجود مشکلات زیست‌محیطی، مهاجرت افزایش پیدا می‌کند. در فارس نیز که یکی از قطب‌های کشاورزی کشور بوده و از 4 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت آن، نزدیک به 2 میلیون نفر مستقیم با دامداری و کشاورزی مرتبط بوده‌اند، به دلیل خشکسالی‌های 2 دهه گذشته حداقل
30 درصد روستاییان و عشایر مهاجرت کرده‌اند.
دریاچه کویر می‌شود!
علاوه بر این تبدیل دریاچه مهارلو به کویر نمکی از دیگر نکاتی است که این نماینده مجلس به آن اشاره کرده است. وی در این باره خاطرنشان کرد: همه ریزگردها و نمک‌های دریاچه مهارلو با باد به شیراز منتقل می‌شود، به طوری که اگر از سمت کنار این دریاچه وارد شیراز شوید، هوای آلوده همراه با بوی نامطلوب و وجود نمک  را بشدت احساس می‌کنید که اینها همه آثار تخریب‌های زیست‌محیطی است که منجر به انجام مهاجرت، نه‌تنها از روستا به شهر بلکه از یک کلانشهر به کلانشهری دیگر شده است. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت نیرو باید فکر اساسی برای دریاچه‌های استان فارس کند، زیرا هر 3 دریاچه در حال تبدیل شدن به کویر است که در این صورت با وزش هر باد، زندگی مردم روستاهای اطراف مختل خواهد شد.
خوزستان غرق در مشکلات زیست‌محیطی
همچنین حجت‌الله درویش‌پور، نماینده ایذه و باغملک در استان خوزستان نیز با بیان اینکه به طور قطع وضعیت نامطلوب زیست‌محیطی تاثیر بسیاری بر مهاجرت مردم در خوزستان داشته است، اظهار داشت: در شهرهای در معرض گردوغبار شاهد مهاجرت‌های زیادی به سمت استان‌های اصفهان، تهران و چهارمحال و بختیاری هستیم و این مهاجرت‌ها در آینده بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه خوزستان دارای یکی از بالاترین آمارهای مهاجرت در کشور است، افزود: ریزگردها بر زندگی دامداران و صاحبان صنایع و حتی افراد دارای کسب و کارهای کوچک نیز تاثیر بسیاری گذاشته است و به همین دلیل مهاجرت روزافزون مردم قابل انتظار است، زیرا دام‌های مردم به دلیل توفان‌های گردوغبار تلف شده‌اند و علاوه بر آن مردم با مشکل کم‌آبی نیز روبه‌رو هستند. درویش‌پور افزود: البته برخی مناطق شمالی خوزستان مانند ایذه، باغملک و مسجدسلیمان که  آب و هوای بهتری دارند، می‌توانند به مهاجرت مردم به خارج از استان کمک کنند و پذیرای آنها باشند؛ البته این مساله در صورتی رخ خواهد داد که ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مناسبی مانند احداث راه‌های مناسب، بهبود وضعیت آب و ساماندهی تالاب‌ها در این شهرها ایجاد شود.
وی تاکید کرد: دولت اگر بتواند در این زمینه فعال باشد، به‌طور قطع خواهیم توانست از بسیاری مهاجرت‌های بین‌استانی جلوگیری کنیم.

سازمان محیط‌زیست برای  گردوغبار تهران کاری نمی‌تواند انجام دهد!
سازمان محیط‌زیست برای مقابله با پدیده گرد و غباری که چند روز است پایتخت را فراگرفته نمی‌تواند اقدام خاصی انجام دهد. هادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران درباره بروز پدیده گرد و غبار در استان تهران که طی چند روز گذشته رخ داده است، گفت: محیط‌زیست برای مقابله با این پدیده اقدام خاصی نمی‌تواند انجام دهد و برای مقابله با آن باید بیابان‌زدایی شود که آن هم به عهده جهاد کشاورزی است و هیچ اقدام فوری‌ نمی‌توان در این زمینه انجام داد. به گزارش فارس، چند روز است که گرد و خاک به صورت ریزگرد از سوی کشور عراق و همچنین گرد و غبارهای شدید محلی، هوای پایتخت را بیش ‌از پیش آلوده کرده و سلامت مردم را به مخاطره انداخته است. این در حالی است که چندی پیش معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کل کشور در همایش پیشگیری از بیماری آسم گفته بود: مردم باید با ریزگردها کنار بیایند و هیچ مدیری نمی‌تواند قول دهد که مشکل ریزگردها را بزودی حل می‌کند. به نظر می‌رسد هیچ اقدام جدی و موثری در زمینه کنترل ریزگردهای عربی و همچنین
گرد و غبار محلی از سوی سازمان محیط‌زیست انجام نشده و مدیران کل استان‌های این سازمان هم به تأسی از رئیس سازمان حرف از ناتوانایی در کنترل این پدیده می‌زنند.


Page Generated in 0/0066 sec