printlogo


کد خبر: 139314تاریخ: 1394/3/11 00:00
جهانگیری: ما از کجا بدانیم چه کسانی پولدار هستند؟
حذف یارانه بدون شناسایی دقیق پردرآمدها!

گروه اقتصادی: اسحاق جهانگیری روز گذشته تا توانست بر یارانه نقدی تازیانه زد و آن را قصه پرغصه خواند. به گزارش «وطن‌امروز»، معاون اول رئیس‌جمهور علاوه بر اینکه یارانه نقدی را کوبید به نکته‌ای اشاره کرد که کیفیت اقدام چند ماه اخیر مسؤولان در حذف یارانه را زیر سوال برد. اسحاق جهانگیری دیروز در جلسه سراسری فرمانداران با اشاره به اینکه در قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده بود که قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد، ‌گفت: قرار بود از این افزایش قیمت 50 درصد میان افراد توزیع شده و 50 درصد نیز به بخش تولید و بهداشت اختصاص یابد. وی در ادامه افزود: اما طبق چه مجوز قانونی میزان واگذاری‌ یارانه‌ها به افراد 3-2 برابر پولی بود که در قانون آمده بود؟ چرا مجلس و نهادهای نظارتی از این اقدام جلوگیری نکردند؟ حالا می‌گویند پولدارها را حذف کنید. ما از کجا بدانیم چه کسانی پولدار هستند؟  عده‌ای در گذشته به مردم پول دادند و حالا که ما می‌خواهیم یارانه پولدارها را حذف کنیم، بدهکار می‌شویم. جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه ما امسال 2 بار قیمت‌ها را افزایش داده‌ایم و تصمیم‌های سخت گرفته‌ایم، اظهار کرد: با افزایش قیمت‌های جدید سوخت کل درآمدهای دولت 34 هزار میلیارد تومان می‌شود. دولت از آغاز کار خود 42 هزار میلیارد تومان یارانه داده است. ما اکنون با این افزایش قیمت همچنان کسری داریم و مجبوریم از پروژه‌های عمرانی کم کنیم و به مردم یارانه دهیم. ما حتی در این شرایط 4800 میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص داده‌ایم که با رضایت مردم مواجه شدیم. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: به دلیل کاهش قیمت نفت ما در بخش یارانه مشکل داریم و باید 40 میلیارد تومان یارانه پرداخت کنیم. حتی با افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز برای تأمین هزینه‌ها دچار مشکل هستیم. در این راستا همه باید به دولت کمک کنند اما در سختی‌ها هیچ کس به دولت کمک نمی‌کند. آنها که ما را تشویق می‌کردند وقتی که ما وارد میدان شدیم سکوت کردند. این در حالی است که آنها هم که با ما مخالف هستند با رسانه‌های خود ما را آزار می‌دهند. جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مردم به دنبال اصلاح امور هستند، گفت: ما مکلفیم به خواسته‌های مردم عمل کنیم. مردم باید اکنون تغییر را احساس کنند و ما باید از امید مردم پاسداری کنیم. مهم‌ترین وظیفه دولت نیز بازسازی سرمایه اجتماعی کشور است. ما موظفیم اعتماد عمومی را در جامعه تحکیم کرده و اعتماد مردم به کارآمدی نظام را حفظ کنیم. شهروندان باید احساس کنند به دولتی اعتماد دارند که از حقوق اساسی آنها حمایت می‌کند. رویکرد دولت هم بازگشت به قانون و مبارزه با فساد است.
شناسایی پولدارها
اظهارات جهانگیری درباره یارانه نقدی به جای اینکه گرهی از ابهامات یارانه نقدی باز کند، آن را کورتر کرد! موضوع یارانه نقدی یکی از چالش‌های بزرگ دولت یازدهم محسوب می‌شود، چراکه مسؤولان بعد از 19 ماه هنوز موفق نشده‌اند یک تصمیم صحیح و قاطع در این باره بگیرند. جالب اینکه همه مسؤولان دولت یازدهم یارانه نقدی را عامل بدبختی و فلاکت اقتصاد ایران می‌دانند اما از یک تصمیم‌گیری و تدبیر مناسب در این باره عاجز هستند. همین موضوع موجب شده مسؤولان مختلف که به نوعی درگیر یارانه نقدی هستند، اظهارات و عملکردی متناقض ارائه دهند تا جایی که برخی حامیان دولت نیز تاب چنین فضایی را ندارند و به دولت انتقاد می‌کنند. نمونه بارز عملکرد متناقض دولت اظهارات روز گذشته جهانگیری است. معاون اول رئیس‌جمهور  صراحتا اعلام می‌کند که شناسایی پردرآمدها امکان‌پذیر نیست اما دولت تاکنون چندین گروه را از دریافت یارانه نقدی حذف کرده است! اگر شناسایی پردرآمدها امکان‌پذیر نیست پس چگونه یارانه افراد حذف می‌شود؟ تفکیک پردرآمدها از نیازمندان موضوعی است که مدت‌ها «وطن‌امروز» به آن اشاره کرده و در گفت‌وگو با کارشناسان نتیجه‌گیری کرده امکان شناسایی پردرآمدها وجود ندارد. اما مسؤولان به این موضوع اصرار داشته و حتی برای قطع یارانه نقدی افراد اقدام کرده‌اند. دولتی‌ها حتی اعلام نمی‌کنند با چه متر و معیاری اقدام به حذف یارانه نقدی می‌کنند و چند شاخص کلی مانند خودرو، شغل، ملک و معامله‌های اقتصادی را شاخص پردرآمد بودن اعلام کرده‌اند. اما هیچ‌گاه ارزش مد نظر خود درباره مثلا صاحب یک خودرو یا خانه را اعلام نکرده‌اند. این در حالی است که از جمعیت 80 میلیون نفری ایران 8 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت نمی‌کنند و این یعنی 10 درصد ملت که اکثرا پردرآمد هم هستند از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند یا از همان ابتدای اجرای هدفمندی یارانه‌ها یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند. پس مشکل بتوان پردرآمدهایی که یارانه نقدی هم می‌خواهند را شناسایی کرد. دولت از یک طرف با اقدام اشتباه خود طرحی مانند ثبت‌نام از متقاضیان یارانه نقدی را اجرا می‌کند که 97 درصد یارانه‌بگیران ثبت‌نام می‌کنند و از طرف دیگر در رودربایستی این 97 درصد نمی‌تواند برنامه‌هایی را که برای قطع یارانه نقدی داشته اجرا کند. از یک طرف یارانه نقدی را بد می‌داند و از طرف دیگر می‌بیند که مردم ایران - که نیمی از آنها هم به رئیس دولت رای
داده‌اند – یارانه نقدی را می‌خواهند! خیلی‌ها علت به وجود آمدن چنین فضای مضحکی را انتخابات‌های پیش‌رو می‌دانند اما مسؤولان اعتقادی به این مساله ندارند. به همین علت است که جهانگیری اعلام می‌کند ما نمی‌ترسیم که افراد را حذف کنیم. البته شاید معاون اول رئیس‌جمهور اخبار یارانه نقدی را دنبال نمی‌کند، چون عملکرد مسؤولان نشان می‌دهد آنها می‌ترسند آمارهای یارانه نقدی را اعلام کنند و مثلا تعداد حذف‌شدگان را رسانه‌ای کنند. شاید جهانگیری نمی‌داند که نوبخت و دیگر مسؤولان از رسانه‌ای شدن بسیاری از ابعاد یارانه نقدی مانند گفتن معیار و شاخص پردرآمد بودن مردم می‌ترسند و بارها تاکید کرده‌اند نباید خیلی از موضوعات رسانه‌ای شود. شاید جهانگیری نمی‌داند سخنگوی دولت اظهارات خود در سایت رسمی دولت را هم تکذیب و دفتر ریاست‌جمهوری هم کلا خبرهای اینچنین را حذف می‌کند. به هر حال دردل و انتقادات جهانگیری نه تنها به شفاف شدن موضوع یارانه نقدی کمک نکرد بلکه آن را مبهم‌تر کرد، اگر دولت نمی‌تواند پردرآمدها را شناسایی کند پس چگونه افراد را از لیست یارانه نقدی حذف می‌کند؟


Page Generated in 0/0079 sec